| کد خبر: 163513 |

◄ عملکرد مثبت وزارت راه و شهرسازی با وجود کمبود بودجه

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عملکرد وزارت راه و شهرسازی را در حوزه عمران مثبت ارزیابی کرد و گفت: کمبود بودجه در سال بسیاری از طرح‌های عمرانی ازجمله راه‌ها را متوقف کرد.

تین نیوز

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی عملکرد وزارت راه و شهرسازی را در حوزه عمران مثبت ارزیابی کرد و گفت: کمبود بودجه در سال بسیاری از طرح‌های عمرانی ازجمله راه‌ها را متوقف کرد.

به گزارش تین نیوز، سیدکمال الدین شهریاری گفت: وزارت راه‌و‌شهرسازی باوجود کمبود اعتبارات و منابع داخلی تلاش زیادی در استفاده از فاینانس  در طرح‌های زیربنایی مانند راه‌آهن، فرودگاه‌ها، تجهیزات ناوگان حمل‌ونقل ریلی و ناوگان هوایی داشته است  به‌گونه‌ای که اکنون بسیاری از طرح‌های بزرگ از طریق مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی به‌ویژه اروپایی‌ها انجام می‌شود.

حوادث حمل‌ونقلی مختص ایران نیست

او درباره علت حجم بالای سوانح مربوط به حوزه حمل‌ونقل گفت: در سایر کشورهای دنیا نیز حوادثی مشابه رخ می‌دهد به‌طور مثال هواپیمایی در دریای مالزی سقوط کرده و پیدا نشد و یا ناپدید شدن کشتی روسی و حوادثی مشابه حادثه سانچی در دنیا  رخ‌داده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهارنظر درباره حجم بالای سوانح جاده‌ای، هوایی، دریایی و ریلی را بی‌انصافی دانست و تصریح کرد: ما فراوانی این حوادث را می‌توانیم یک‌بار با نرم‌های جهانی و یک‌بار هم با روند گذشته کشور خودمان مقایسه کنیم.

کمبود بودجه و تبعات آن

شهریاری صنعت هوایی و عمر هواپیماهای کشور را با کشورهای همسایه مقایسه کرد و گفت: نمی‌توان انتظار داشت با ناوگان هوایی موجود استانداردهای پرواز و کیفیت در ایران مانند کشورهای دیگری که هواپیماهای به‌روز دارند باشد.

او با اشاره به کمبود شدید منابع  ناشی از کمبود اعتبار تأکید کرد و گفت: نبود تجهیزات کافی در بارش برف سال 96 باعث در اره ماندن هم‌وطنان در جاده‌ها و کنسل شدن پروازها و از این قبیل شد.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی  بهبود وضعیت حمل‌ونقل جاده‌ای نسبت به  حمل‌ونقل ریلی را چهار برابر اعلام کرد و گفت: بهترین راه برای بررسی حوادث جاده‌ای مقایسه میزان آن با 10 سال گذشته است. در این مدت تعداد خودروها دو برابر شده ولی تعداد کشته‌های حوادث جاده‌ای ما به نسبت 10 سال پیش نصف شده است.

شهریاری به آمار 12 هزارنفری کشته‌های جاده‌ای و سهم بالای خطای انسانی اشاره کرد و گفت: سقوط هواپیما اگرچه ضایعه بسیار است ولی باید توجه داشته باشیم مشابه تعداد کشته‌شدگان در حوادث هوایی در تصادفات جاده‌ای آن‌هم به‌وفور دیده می‌شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره وضعیت حمل‌ونقل ریلی گفت: بخش عظیمی از زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی ما همچون دوخطه کردن خطوط به‌ویژه خطوطی که در حمل‌ونقل ریلی مسافران زیادی را جابجا می‌کنند در سال‌های اخیر پیشرفت مناسبی داشته و دولت با جذب سرمایه‌گذار خارجی توانسته توفیقات مناسبی را حاصل کند.

متولیان رسیدگی به سوانح

او به اهمیت بررسی سوانح در شقوق حمل‌ونقل  به‌طور مجزا به‌منظور جلوگیری از تکرار مجدد اشاره کرد و گفت: در بروز حوادث مختلف کمیسیون عمران مجلس بلافاصله تیمی را برای بررسی آن مشخص کرده و با دعوت از مسئولان مربوطه پیگیر موضوع خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم مشخصاً به  حادثه سقوط هواپیمای تهران یاسوج اشاره کرد و گفت:  با حضور وزیر راه و شهرسازی، رئیس سازمان هواپیمایی و مدیران مربوطه و همچنین برخی مسئولان از سازمان مدیریت بحران، وزارت کشور این حادثه بررسی شد اما  ارجاع به کارشناسان برای بررسی فنی از طریق دستگاه قضایی صورت می‌گیرد.

شهریاری  د ادامه به نقش هیات دولت برای تعیین و اعزام مسئولان به‌منظور بررسی یک حادثه اشاره کرد و  گفت: پس از وقوع سانحه در هیات دولت تصمیم گرفته می‌شود که کدام‌یک از وزرا و مسئولان به‌عنوان مسئول پیگیری حادثه و فرمانده پیگیری مسائل و بحران باشد در حادثه سانچی وزیر رفاه از سوی دولت انتخاب و در حادثه هواپیمای تهران یاسوج وزیر راه و شهرسازی مسئول مدیریت حادثه شد.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درباره علت نصب پرچم کشور پاناما در سانچی گفت: به دلیل تحریم‌ها ناچار هستیم که بعضی مواقع برای دور زدن از پرچم پاناما یا سایر کشورها استفاده کنیم.

او حمل میعانات گازی توسط سانچی را بلامانع و قانونی دانست و گفت: کشتی‌ای  که می‌تواند نفت حمل کند برای حمل میعانات گازی هم با مشکلی مواجه نیست.

شهریاری درباره قصور احتمالی برخی کشورها در کمک به سانچی گفت: اگر در این حادثه مسئولیتی متوجه کشوری بوده و قصوری کرده از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط جمهوری اسلامی ایران قابل‌تعقیب و بازخواست است.

او در ادامه تصریح کرد: اصولاً وجه ما در عرصه بین‌المللی فرع بر اصل قوانین و مقررات بین‌المللی حاکم بر سوانح دریایی است ما چون عضو پیمان‌ها و قراردادهای بین‌المللی در خصوص حوادث و سوانح دریایی هستیم بنابراین بر اساس مقررات و کنوانسیون‌های بین‌المللی وقتی حادثه‌ای اتفاق می‌افتد بر اساس مقررات و کنوانسیون همه کشورها وظایفشان تعریف‌شده.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی علت عدم ارائه گزارش شفاف به مردم در خصوص سقوط هواپیماها را ضعف دستگاه‌های نظارتی دانست و گفت: مجلس نیز باید پیگیر باشد و قوه قضاییه هم  باید به‌عنوان مدعی‌العموم ورود داشته و با عوامل دخیل در حادثه برخورد کند.

به گزارش خانه ملت، شهریاری گفت: قوه قضاییه از طریق کانون کارشناسان رسمی دادگستری تنها دستگاه مسئولی است که می‌تواند تا انتهای موضوع پیگیری کرده و علت حادثه را با تیمی از کارشناسان امر شفاف‌سازی کند به‌طور مثال در ریزش یک ساختمان کارشناسان متخصص دستگاه قضایی ورود علت حادثه را به‌صورت فنی مشخص می‌کند و سپس دستگاه قضا با متخلفان برخورد قانونی می‌کند.

او مهم‌ترین معضل عمرانی کشور را بعد از کمبود بودجه کیفیت اجرای طرح‌ها برشمرد و گفت: متأسفانه در کشورها کیفیت اجرا و استانداردهای آن بسیار کم است که نتیجه آن هدر رفت منابع است.

تفکیک وزارت راه‌و‌شهرسازی به صلاح است

شهریاری گفت: ایجاد معاونتی وزارت راه و شهرسازی برای بررسی سوانح مختلف به صلاح نیست زیرا اگر این دو وزارتخانه از هم جدا شوند دو وزارتخانه با اندازه استاندارد خواهند شد که دیگر امور به‌راحتی قابل مدیریت است.

او در ادامه موافقت خود را با تفکیک وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: تفکیک این وزارتخانه اکنون به مصلحت است زیرا ادغامی صورت نگرفته و در خلال آن هیچ نیرو و هیچ ساختمانی و تجهیزاتی کم نشد بنابراین تنها تجمیع دو وزارتخانه رخ‌داده است.

 

 

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.