| کد خبر: 142807 |

سلام دوباره جاده‌ها به آخوندی

ایرانِ ۱۴۰۰؛ چشم‌انتظار «راه دوازدهم»

با برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری، عملا دولت دوازدهم کار خود را آغاز کرد. با معرفی مجدد عباس آخوندی، به عنوان وزیر راه‌وشهرسازی در دولت جدید، چنانچه وی بتواند رأی اعتماد دوباره را از مجلس شورای اسلامی دریافت کند - که با توجه به عملکرد مثبت وی خصوصا در حوزه حمل‌ونقل در دولت یازدهم این امر، بسیار محتمل است - فرصت ویژه برای رونمایی از دستاوردهایی که بذر آن در چهار سال گذشته، پاشیده شده بود، فراهم خواهد شد.

تین نیوز

با برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف ریاست جمهوری، عملا دولت دوازدهم کار خود را آغاز کرد. با معرفی مجدد عباس آخوندی، به عنوان وزیر راه‌وشهرسازی در دولت جدید، چنانچه وی بتواند رأی اعتماد دوباره را از مجلس شورای اسلامی دریافت کند - که با توجه به عملکرد مثبت وی خصوصا در حوزه حمل‌ونقل در دولت یازدهم این امر، بسیار محتمل است - فرصت ویژه برای رونمایی از دستاوردهایی که بذر آن در چهار سال گذشته، پاشیده شده بود، فراهم خواهد شد.

بسیاری از اقدامات شاخص در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای که بهره‌برداری از آنها نیازمند گذشت مدت زمان بیشتری بوده، و اکنون جزء مطالبات جدی مردم و البته جزء وعده‌های وزیر راه و معاونان وی است، از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ باید محقق شود.

نوسازی ناوگان فرسوده به‌ویژه کامیون‌ها، نصب دوربین‌های ثبت تخلفات و هوشمندسازی جاده‌ها، بهره‌برداری از بزرگراه‌ها و آزادراه‌‌‌های در حال احداث خصوصا افتتاح کامل پروژه آزادراه تهران - شمال، رشد ترانزیت کالا، پرداخت بدهی پیمانکاران راهسازی، ساماندهی وضعیت شرکت‌های مسافربری در قالب طرح شبکه سیر همنام و برندسازی، کاهش تلفات جاده‌ای بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه از جمله انتظارات مردم و بخش خصوصی از متولیان حوزه جاده‌ای وزارت راه‌وشهرسازی در دولت دوازدهم است.

آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها: راه دوازدهم

مدت‌هاست وزیر راه‌وشهرسازی و معاونان وی خصوصا مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌‌ونقل از احداث هم‌زمان حدود ۱۵ پروژه آزادراهی در جاده‌های کشور که از بین آنها، چند پروژه، بزرگ‌مقیاس است، سخن می‌گویند.

طبق اظهارات اخیر خیرالله خادمی، هفت پروژه آزادراهی در مقیاس بزرگ به صورت هم‌زمان در حال تکمیل است و سال ۹۷، زمان طلایی افتتاح آزادراه‌های کشور است که آزادراه شیراز - اصفهان، اراک - خرم‌آباد و تهران - شمال، تنها نمونه‌هایی از آن به شمار می‌روند. همچنین تبدیل حدود ۱۶ هزار کیلومتر راه‌ شریانی به بزرگراه‌ها از دیگر برنامه‌هایی است که وعده آن داده شده است.

همه اینها در حالی است که برای تکمیل شبکه آزادراهی کشور، حدود ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه نیاز است و با حدود ۲۵۰۰ کیلومتر آزادراه فعلی، هنوز فاصله زیادی تا نقطه مطلوب وجود دارد.

تجربه نیز نشان داده روند ساخت آزادراه‌ها در طول سال‌ها به دلیل کمبود اعتبار و چالش‌های دیگر، مشمول مرور زمان شده و پروژه‌هایی که باید ظرف مدت زمان مشخص مثلا چهار سال به طور کامل بهره‌برداری می‌شده، بیش از یک دهه، احداث آن طول کشیده است! روند احداث و بهره‌برداری کامل از آزادراه‌ها در سال‌های گذشته چندان مطلوب نبوده، و باید دید با وعده افتتاح هم‌زمان چندین پروژه، آیا واقعا عصر طلایی آزادراه‌ها در سال‌های پیش‌رو رقم خواهد خورد یا خیر؟

کامیون‌ها: نوسازی دوازدهم

نوسازی ناوگان فرسوده باری و مسافری، خصوصا کامیون‌ها، از دیگر اقداماتی است که انتظار می‌رود روند شتابنده‌تری در وزارت راه‌وشهرسازی دولت دوازدهم به خود بگیرد.

در دولت یازدهم بعد از طرح چندین باره نوسازی ناوگان، بالاخره نوسازی ۶۵۰۰۰ کامیون فرسوده بالای ۳۵ سال از طریق قرارداد با یک شرکت داخلی طی حدود چهار سال و اعمال محدودیت برای فعالیت کامیون‌های فرسوده از سال ۹۷، در دستورکار قرار گرفت.

بر این اساس قرار است ۵۰۰۰ کامیون فرسوده تا سال ۹۷ با همکاری سازمان راهداری و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، نوسازی شوند. زمانبندی سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح از زمان تصویب طرح، حداکثر تا پایان سال ۹۸ و بازپرداخت آن حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۲ است.

چنانچه طرح نوسازی کامیون‌ها به درستی اجرا شود و با تأخیرهای مختلف مواجه نشود، تحولات اساسی در زمینه مصرف بهینه سوخت و اقتصاد حمل‌ونقل جاده‌ای را شاهد خواهیم بود. اگرچه نوسازی کامیون‌ها در ابتدا بسیار کند پیش رفت اما روند اجرائی فعلی، بیانگر وضعیت مساعدتری است.

دوربین‌ها: هوشمند‌سازی دوازدهم

تجهیز جاده‌های کشور به سامانه‌های هوشمند و نصب حدود ۱۸۸۰ دوربین‌ ثبت تخلفات جاده‌ای با ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار از جمله اقدامات انجام‌شده در دولت یازدهم بود که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای مدیریت راه‌های کشور با شرکت داخلی امضا شد.

با نصب و بهره‌برداری از این دوربین‌ها، مجموع دوربین‌های کنترل سرعت در راه‌های شریانی کشور به ۲۲۸۰ دستگاه می‌رسد. این اقدام طبق وعده‌های مختلف در سال‌های گذشته، باید تا اواخر سال آینده انجام شود. به گفته داود کشاورزیان، رئیس سازمان راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌ای، امسال حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دوربین هوشمند در سطح جاده‌های کشور نصب می‌شود که با نصب آن، تعداد دوربین‌های هوشمند فعال به بیش از ۱۴۰۰ دستگاه می‌رسد.

همچنین در حال حاضر ۳۵ دستگاه سامانه توزین در حال حرکت در جاده‌ها نصب شده که ۲۵ دستگاه در دولت یازدهم نصب شده است. انتظار از وزارت راه‌وشهرسازی دولت دوازدهم این است که به وعده‌هایش در زمینه نصب دوربین‌های ثبت تخلفات در سال جاری و نصب کامل آنها تا سال آینده عمل نماید.

شرکت‌ها و اتوبوس‌ها: برندسازی دوازدهم

اقدام مهم دیگری که خصوصا طی یکی دو سال اخیر در حوزه شرکت‌های مسافربری مدنظر قرار گرفت، موضوع برندسازی شرکت-های حمل‌ونقل و طرح شبکه سیر همنام است که بر اساس آن، بیش از ۱۶۰۰ شرکت فعال مسافربری به حدود ۱۰ تا ۲۰ شرکت در قالب برندهای معتبر در خواهند آمد تا کیفیت خدمات اتوبوس‌های بین‌شهری به مسافران ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای ارتقا یابد.

با اجرای طرح شبکه سیر همنام و استقرار نظام ارزیابی، شرکت‌ها برای کسب امتیاز بیشتر و جلوگیری از ثبت تخلفات و تصادفات به نام آنها به دنبال افزایش خدمات ایمنی سفرها در شبکه سیر خود خواهند بود. اجرای درست این طرح، کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای و اعتماد بیشتر مردم به ناوگان اتوبوسی را نیز در پی خواهد داشت.

این اقدام در چندین فاز مطرح شده و با توجه به اینکه از سال گذشته تاکنون به طور مداوم درباره آن صحبت شده، اجرائی شدن موضوع، جزء دغدغه‌های و وعده‌های داده‌شده است.

علاوه بر همه این موارد، ترانزیت کالا که خوشبختانه در چهار ماهه نخست امسال روند رو به رشدی را نشان می‌دهد، حوادث رانندگی و تلفات جاده‌ای که علی‌رغم کاهش آن، متأسفانه روند نزولی‌اش کند است و حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه-گذاری در پروژه‌های راهسازی که از نقاط قوت اقدامات وزارت راه‌وشهرسازی بوده، بخشی از سرفصل‌های مطالبات و حقوق شهروندانی است که به حسن روحانی اعتماد کرده‌اند و او نیز بار دیگر به عباس آخوندی اعتماد کرده است.

در صورت رأی اعتماد مجلس، این بار سال‌های دشوارتری پیش روی وزیر راه‌وشهرسازی دولت دوازدهم خواهد بود: چهار سال دوم، سال‌های انتظار تحقق وعده‌های جاده‌ای است.

لینک خبر

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.