| کد خبر: 139051 |

«حمل‌و‌نقل» گزارش می‌دهد

نگاهی به گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت راه و شهرسازی

تین نیوز

 

وزارت راه و شهرسازی در دوازدهمین کابینه جمهوری اسلامی ایران میزبان چه کسی خواهد بود؟  به گزارش «حمل‌ونقل» گزینه‌های متعددی برای تصدی صندلی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده است.، وزارتخانه نوپایی که تاکنون دو وزیر را به خود دیده است اما همواره در دوره یازدهم محل اعتراض و هجوم منتقدان و مخالفان دولت بوده است.

اگر چه با وجود ارائه لایحه تفکیک وزارت‌خانه که در دستورکار مجلس قرار دارد علی‌القاعده  بررسی پیشنهادهای وزارت باید در  دو سناریوی تفکیک یا تداوم وضع موجود صورت پذیرد ولی آنچه  به واقعیت نزدیک‌تر است این است که  گویا نباید منتظر تصویب لایحه تفکیک در مجلس و عملیاتی شدن آن در  چند ماه آینده بود. با این توجه  اصلی‌ترین گزینه‌هخای مطرح  برای وطارت راه و شهرسازی به شرح زیر است:

عباس آخوندی

وزیر ۶۰ ساله تهرانی‌الاصل زاده نجف‌اشرف از خانواده‌ای روحانی و از نوادگان علامه امینی صاحب کتاب شریف الغدیر با کارنامه‌ای روشن در وزارت مسکن و شهرسازی در دولت سازندگی و مدیریت پرچالش اما قابل دفاع در دولت تدبیر و امید. سرنوشت آخوندی، وزیر راه و شهرسازی با دیگر همکارانش در کابینه تفاوت‌هایی جدی داشت. وی که در دوره سازندگی، مسئولیت وزارت مسکن و شهرسازی را بر عهده داشت، بار دیگر از پس وقفه‌ای چهار دوره‌ای برای فعالیت به کابینه دعوت شد و هر چند مخالفت‌هایی جدی از سوی نمایندگان در مجلس با وی اعلام شد اما توانست رأی اعتماد نمایندگان را به دست بیاورد و بر صندلی وزارت راه و شهرسازی تکیه زند.

با وجودی که بسیاری وی را مرد مسکن می‌نامیدند اما در سال‌های ابتدایی فعالیت گلایه داشتند که چرا مسکن در دوره فعالیت آخوندی تحت الشعاع راه قرار رگفته است. 

آخوندی باب بحث‌های تازه‌ای را در دوره وزارت خود باز کرد. صحبت از شهر انسان مدار و مدیریت انسان محور شهری و توجه به بدمسکنی از منظر آسیبی اجتماعی و اقتصادی، وی را در جایگاه تئوریسینی در این حوزه نشاند که البته با انتقادات شدید برخی نمایندگان، دو بار پایش برای استیضاح به صحن علنی باز شد.  در حقیقت آخوندی تنها وزیری است که در چهار سال دوره فعالیت خود، سه بار از نمایندگان مجلس رأی اعتماد گرفته است تا سه قبضه حکم مأموریت خود را دریافت نماید.

حالا هر چند نام وی نیز در میان گزینه‌های تصدی صندلی وزارت راه و شهرسازی به چشم می‌خورد اما پست‌های تازه‌ای نیز برای وی دهان به دهان می‌چرخد. برخی معتقدند آخوندی از مجموعه دولت به شهرداری خواهد رفت و برخی دیگر وی را گزینه‌ای قوی برای صندلی وزارت مسکن و شهرسازی، در صورت تفکیک از وزارت راه و شهرسازی می‌دانند. 

موقعیت پیچیده این وزارتخانه در قیاس با دیگر وزارتخانه‌ها البته پیش‌بینی در این زمینه را دشوار کرده است. به عبارت دیگر بلاتکلیفی ماندن یا تفکیک این دو وزارتخانه است که سبب شده گزینه‌های پیشنهادی برای تصدی این وزارتخانه بیش از سایر وزارتخانه‌ها باشد چرا که برخی از منظر تبدیل آن به دو وزارتخانه موضوع را بررسی می‌کنند و برخی از منظر تداوم وضعیت موجود. 

محسن پورسیدآقایی

مدیر موفق ۵۶ ساله مشهدی، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی با سابقه‌ای روشن در مدیریت حمل‌و‌نقل کشور،  گزینه‌ای محجوب و با اندیشه‌هایی اصلاحی و نگاهی استراتییک به توسعه صنعت حمل‌و‌نقل به خصوص با تکیه بر صنعت ریلی. پورسیدآقایی علیرغم دستاوردهای بسیار موفقی که در ساماندهی به وضعیت راه‌آهن کشور  داشت اما در حادثه قطار سمنان بر مبنای رفتاری اخلاقی و مسئولیت‌پذیرانه از سمت خود استعفا داد.

پور سیدآقایی در کارنامه خود علاوه بر مدیریت شرکت راه‌آهن، مدیریت شرکت حمل‌و‌نقل ریلی مپنا، مدیرعاملی شرکت رجا، معاونت ناوگان راه‌آهن و عضویت در هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت را داراست.

محمد رحمتی

مدیر ۵۹ ساله یزدی که به عنوان مردیجهادی و پرنفوذ در میان کارگزاران صنعت حمل‌و‌نقل کشور شناخته می‌شود، با تجربه وزارت راه و ترابری در دولت‌های هشتم و نهم، محمد رحمتی مدرک کارشناسی راه و ساختمان خود را از دانشگاه صنعتی شریف و مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران (گرایش سازه و راه‌سازی) خود را از دانشگاه تهران دریافت کرد.

در کارنامه رحمتی علاوه بر وزارت راه و ترابری، میریت شرکت راه‌آهن، مدیریت  و ریاست هیأت مدیره شرکت ساخت و توسعه زیربناهای وزارت راه و شهرسازی و ریاست جهاد دانشگاهی کشور را در  کارنامه دارد.

 علی عبدالعلی‌زاده

 عبدالعلی‌زاده  مدیر ۶۳ ساله ارومیه‌ای در دولت اصلاحات مسئولیت وزارت مسکن و شهرسازی را بر عهده داشت. حالا از وی نیز به عنوان گزینه‌ای برای تصدی مسئولیت وزارت مسکن و شهرسازی در وهله اول و راه و شهرسازی، در وهله دوم نام می‌برند.

نام وی پس از آخوندی برای تصدی این وزارتخانه قرار می‌گیرد. وی  که مدت‌هاست ترجیح می‌دهد سکوت اختیار کند و از صحبت با رسانه‌ها پرهیز می‌کند، در کارنامه خود نمایندگی مجلس و استانداری آذربایجان را ثبت کرده است. در دوره عبدالعلی زاده آپارتمان‌سازی و انبوه‌سازی گسترش فراوانی یافت.

برخی معتقدند در صورت عدم تفکیک وزارتخانه‌های راه و مسکن، شانس عبدالعلی زاده برای بررسی به عنوان یک گزینه جدی اندک است چرا که مرد مسکنی دولت اصلاحات، برای تصدی وزارت مسکن شرایط بهتری را دارد تا حضور در راس وزارتخانه‌ای که مجموعه راه و مسکن را در خود جای داده است.

 

محمد سعید نژاد، مردی از راه

مدیر ۵۹ ساله تهرانی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در مجامع عمومی و خصوصی، به عنوان گزینه تصدی وزارت راه وشهرسازی مطرح است. محمد سعید نژاد فارغ التحصیل رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی شریف با درجه کارشناسی ارشد است. او که از سال ۱۳۵۹، در وزارت جهاد سازندگی دوره فعالیت خود را آغاز کرده است، امروز در راس سازمانی با مأموریت ویژه در صنعت حمل‌و‌نقل نشسته است و پیش بینی‌ها حکایت از آن دارد که در صورت تفکیک وزارت راه و ترابری از مسکن و شهرسازی، وی شانس بالاتری برای ورود به کابینه دوازدهم خواهد داشت.

اگر دو گزینه پیشین، سابقه وزارت را در کارنامه داشتند وی و علی افشانی، گزینه بعدی که در محافل از وی به عنوان وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی نام برده می‌شود، تاکنون در کابینه حضور نداشته‌اند.

 علی افشانی

مدیر ۶۰ ساله اهل کهکیلویه و بویر احمد. او استاندار فارس است. وقتی نامش به عنوان استاندار مطرح شد برخی نمایندگان اصولگرا با جمع‌آوری امضا در صدد برآمدند مانع از انتصاب وی شوند. افشانی عضو حزب اعتماد ملی است و در دوره اصلاحات نیز استانداری را در کارنامه خود ثبت کرده است.  افشانی را ببیشتر مردی سیاسی می‌دانند اما نام وی در میان گزینه‌های طرح شده برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به گوش می‌رسد. 

گفته می‌شود در صورت تداوم وضعیت موجود و حضور آخوندی در سمتی دیگر، شانس او برای تصدی امسئولیت این وزارتخانه بالاست.  نکته مهم اینجاست که برای اغلب وزارتخانه‌ها سه گزینه پیشنهادی در افکار عمومی و نشست‌ها و جلساتی مختص به انتخاب کابینه طرح شده است اما وزارت راه وش هرسازی به دلیل تشکیک در این حوزه که در قامت دو وزارتخانه وارد کابینه دوازدهم می‌شود یا در قامت یک وزارتخانه، با گزینه‌های بیشتری در این خصوص روبه‌روست.

داوود کشاورزیان

مدیر ۶۰ ساله بهشهری با گرایش اصلاح‌طلبی شناخته شده و از مدیران برجسته سیاسی و اقتصادی چهار دهه گذشته کشور. معاون وزارت راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری با سابقه مدیر عامل زغال سنگ کرمان، معاونت معدنی شرکت ملی فولاد، مدیرعاملی شرکت سیمان نایین، مدیر عامل شرکت عمران شهرهای جدید وزارت مسکن و شهرسازی، استاندار مازندران و مدیر عامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران از سوابق کاری  کشاورزیان به شمار می‌آید.

مسعود خوانساری

مدیر ۶۳ ساله اصفهانی با سابقه عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران و ایران، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و گمرک اتاق تهران، مدیرعامل شرکت آکام تجارت صدرا، رئیس هیأت مدیره شرکت لیزینگ اقتصاد نوین، مؤسس و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتی سامان، عضو هیأت مدیره شرکت‌های سیمان خاش، فارس، خوزستان و کارون، معاون وزارت راه و رئیس سازمان حمل‌ونقل و راهداری در دولت اصلاحات، مشاور ریاست سازمان تأمین اجتماعی در دولت سازندگی، معاون وزارت کشاورزی از سال ۱۳۵۹ لغایت ۱۳۶۸.

خوانساری مدیری خوش نام و خوش خلق که هم اکنون ریاست اتاق بازرگانی تهران را به عنوان قدرتمندیترین نهاد بخش خصوصی کشور در اختیار دارد علیرغم اینکه از سوی بخش خصوصی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت مطرح شده است ولی ظاهرا خود او این پیشنهاد را رد کرده است و تمایلی برای پذیرفتن مسئولیت در کابینه دوازدهم ندارد.

 

لینک خبر

 

منبع: مجله هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.