| کد خبر: 17219 |

دعوت وزیر راه برای سرمایه گذاری در بنادر شمالی و جنوبی کشور

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در یكسال گذشته در زمینه برنامه نوسازی زیرساخت های حمل و نقل اعم از سخت افزاری و نرم افزاری و استقرار نهادهای بازار و استانداردسازی و افزایش بهره وری اقداماتی را در دستور كار داشته و دارد بر لزوم تحولات بنیادین بخش حمل و نقل تاكید كرد. 
به گزارش تین نیوز از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی كه در سمینار معرفی فرصتهای توسعه زیرساختهای بندری و حمل ونقل دریایی در سالن همایش های صدا و سیما سخن می گفت در ابتدا با تسلیت مجدد درگذشت هموطنانمان در حادثه تاسف بار (سقوط هواپیما) روز گذشته و آرزوی صبر برای بازماندگان تاكید كرد: ان شاء الله كه دست در دست هم دهیم و بتوانیم بحث ایمنی و استاندارد در تمام شقوق حمل و نقل ارتقا دهیم.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانش با اشاره به اینكه حمل ونقل یكی از مهم ترین بخش های اقتصادی است و در سمیناری كه فردا برگزار می شود به عنوان یكی از پیشران های خروج از ركود به آن توجه جدی شده است؛ بیان داشت: در یكسال گذشته برنامه های مفصلی برای نوسازی تمام شقوق حمل و نقل و از همه مهم تر نوسازی نرم افزاری شقوق حمل و نقل، استقرار نهادهای بازار ، ارتقای استاندارد و ارتقای بهره وری و همچنین توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه درون زا با نگاه برونی در دستور كار داشته ایم.
وی ابراز داشت: واقعیت این است حمل و نقل ایران در بخش نرم افزار و سخت افزار و در بحث نوسازی نهادهای بازار حمل و نقل اعم از بنگاه داری و سازمان های حاكمیتی نیاز به بازنگری بنیادین دارد.
آخوندی تصریح كرد: در یكسال اخیر اقدامات فراوانی در این زمینه انجام شده و مطمئن هستم به كمك همكاران وزارتخانه و تمام دست اندركاران در یك دوره میان مدت نسبت به نوسازی شقوق مختلف حمل و نقل موفق می شویم و البته كارهای زیادی را نیز در پیش داریم.
این مقام مسئول با اشاره به اینكه موضوع سمینار امروز در مورد بنادر است، اظهار داشت: به دو دریای مهم در جنوب و دریای خزر در شمال دسترسی داریم؛ رئیس جمهوری اولین سفرهای خود را به جنوب كشور از جمله خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان داشتند به این معنی كه دولت در توسعه دریا محور به ظرفیت های كشور در جنوب توجه دارد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود بنادر متعدد در شمال و جنوب كشور گفت: ظرفیت بسیار بزرگی در جنوب داریم و تصمیم داریم موقعیت رقابتی ایران را در سواحل جنوب به دست آوریم . 30 میلیون تن ظرفیت كانتینری جنوب است كه در حال حاضر ظرفیت این بخش به شش میلیون تن رسیده است. با توجه به دستور توسعه فاز 3 بندر شهید رجایی توسط رئیس جمهور و افزایش ظرفیت بندر چابهار به 2.5 میلیون تن و تبدیل بندر جاسك به دومین بندر بزرگ هرمزگان ظرفیت ها افزایش خواهد یافت.
وی تصریح كرد: منطقه جنوب منطقه بسیار مهم برای ما چه در حوزه خلیج فارس و چه دریای عمان است و تصمیم استراتژیك برای این مناطق داریم، برای این كار هم به منابع و هم به تجهیزات نیاز داریم. از سوی دیگر باید بنادر از لحاظ نرم افزاری نیز تجهیز شوند.
آخوندی با اشاره به این كه از مزیت نسبی بسیار خوبی در منطقه برخوردار هستیم، اظهار كرد: براحتی می توانیم بنادر جنوب را به كشورهای آسیای مركزی و روسیه متصل كنیم این كار را می خواهم توسط بخش خصوصی انجام دهیم و دولت فقط امور حاكمیتی و تسهیل در امور تجارت و خدمات بندری و ضوابط و مقررات را بر عهده دارد.
وی با تاكید بر این كه برای این كار نیازمند نوسازی تجارت حمل و نقل و حمل و نقل تركیبی توسط بخش خصوصی هستیم، بیان كرد: دولت به تنها نمی تواند حمل ونقل دریایی را توسعه دهد. ما فقط می توانیم زیرساخت ها را ایجاد كند و از بخش خصوصی تقاضا دارم كه مشاركت فعال در این حوزه داشته باشند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه خوشبختانه شرایط رو به بهبود است، تاكید كرد: دولت تدبری و امید درصدد ایجاد رابطه و تعامل سازنده با جهان است و امیدوارم هر چه بیشتر روابط ما با جهان گسترده تر شود و بر مبنای درست تجارت بین المللی داشته باشیم.
وی اشاره كرد: دولت تدبیر و امید در كنار حقوق هسته ای ملت، درصدد كسب حقوق تجارت، منابع مالی بین المللی و غیره است و مردم ایران حق دارند دسترسی به تجارت جهانی، بازارهای جهانی و فناوری داشته باشند و آنچه می ماند به مربوط به افزایش سهم ایران در تجارت منطقه برمی گردد.
وی با بیان اینكه مردم ایران حق دارند سهم خود را از بازار حمل و نقل بین المللی به دست آورند، افزود: باید كشتی ها به صورت مستقیم در بنادر ایران پهلوگیری كنند كه از لحاظ سرعت، كیفیت و دقت و میزان خدمات و اشتغالی كه می تواند در ایران ایجاد كند مد نظر باشد.
وی با تاكید بر این كه هیچكس قبول نمی كند قیمت تمام شده كالا با تدبیر نادرست افزایش یابد، تصریح كرد: قیمت تمام شده كالا باید با در نظر گرفتن ایمنی حمل نقل، بهره وری و جا به جایی در حداقل زمان ممكن باشد.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: همین بحث را در دریای شمال داریم و به دنبال همكاری بین كشورهای حوزه دریای خزر هستیم. جلساتی در این زمینه در آستاراخان هفته پیش داشتیم. اقدام بسیار مهمی كه در سال گذشته انجام شد تلفیق بسیار خوب بین حمل ونقل ریلی و حمل ونقل دریایی است. در چهار ماه اخیر بخش اعظم كالاهای اساسی توسط ریل به مركز كشور و سایر مقاصد حمل شده است.
آخوندی با بیان این كه باید دسترسی آسان در تمام بنادر فراهم شود، گفت: حمل ونقل تركیبی دریا و ریل توسعه ترانزیت و صرفه جویی در مصرف انرژی را به همراه دارد. یك كمیته هماهنگی بین ریل و دریا در تمام بنادر ایجاد شده است و امیدواریم بتوانیم این موضوع را گسترش دهیم.
وی اظهار كرد: سیاست ما نه به صورت دستوری بلكه اقتصادی آن است كه فرآیندی را ایجاد كنیم كه حمل بار توسط ریل صرفه اقتصادی داشته باشد و از جهت زمان با رفع گلوگاه هایی كه در برخی محورهای ریلی داریم زمان سیر را كاهش دهیم.
این عضو هیأت دولت ابراز كرد: مذاكرات خیلی خوبی با چین، روسیه، هند، كشورهای جنوب خلیج فارس برای موافقت نامه و كریدورهای حمل ونقل بین كشورهای منطقه تسهیل كرده و هم امكان سرمایه گذاری های مشترك را فراهم كنیم. امكان سرمایه گذاری خارجی در تمام بنادر در بخش تجهیز، پسكرانه و سیستم های حمل و نقلی و ناوگان وجود دارد و از نمایندگان خارجی دعوت می كنیم در حوزه حمل ونقل با مدل های مختلف سرمایه گذاری كنند.
آخوندی با اشاره به این كه ایجاد شرایط سرمایه گذاری در پسكرانه ها برای بسته بندی و تولید فوری در تمام بنادر در دستور سازمان بنادر است، ادامه داد: با توجه به تصمیمات خوبی كه اتخاذ شده و آخرین تصمیم هم در رابطه با منطقه آزاد شدن بوشهر، امكان سرمایه گذاری در بنادر فراهم شده است. امیدوارم بتوانیم شرایط را برای فعالیت فعالان حوزه دریا فراهم كنیم.
وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد: فرآیندهای جدید برای جذب سرمایه تعریف كرده ایم كه از سوی سازمان بنادر اعلام می شود.
سمینار معرفی فرصت های جدید پایانه های كانتینری بندر شهید رجایی با حضور فعالان عرصه دریا و دریانوردی كارشناسان امور ا قتصادی و مسئولان سازمان بنادر و دریایی كشور در سالن همایش های صدا و سیما به منظور بررسی راه كارهای توسعه حمل و نقل دریایی و افزایش سهم ایران در تجارت دریایی برگزار شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.