| کد خبر: 268464 |

بیانیه 14 بندی همایش اقتصاد دریامحور ایران

بیانیه 14 بندی چهارمین همایش اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال- جنوب در پایان این رویداد دریایی قرائت شد.

تین نیوز

بیانیه 14 بندی چهارمین همایش اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال- جنوب در پایان این رویداد دریایی قرائت شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری گفتمان دریا، چهارمین همایش اقتصاد دریامحور ایران با محوریت کریدور شمال- جنوب، با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داده بود که در آن بیانیه بر توسعه زیرساخت های اتصال پایدار حمل ونقلی با کشورهای همسایه، اصلاح و یکپارچگی زنجیره فرایندهای لجستیکی و کنترلی برای عبور و تردد بدون توقف از قلمروی ایران و تقویت همگرایی با کشورهای منطقه آسیا و اروپا تاکید شده بود.

 

در آن بیانیه گفته شده است که با توجه به نقش تاریخی جغرافیای ایران در تبادلات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و تمدنی شمال – جنوب و شرق – غرب، ضرورت تقویت همگرایی با کشورهای منطقه آسیا و اروپا اهمیتی کلیدی دارد. بی تردید توسعه آشکار در ترانزیت و نقش آفرینی در زنجیره تولید ارزش بین المللی، بدون مواجهه هوشمندانه و اتخاذ تدابیری برای کاهش ریسک های مالی و تجاری در سطح منطقه در کنار توسعه زیرساخت های اتصال پایدار حمل ونقلی با کشورهای همسایه بر مبنای سیاست راهبردی اتصال و دیپلماسی راه و اصلاح و یکپارچگی زنجیره فرایندهای لجستیکی و کنترلی برای عبور و تردد بدون توقف از قلمروی ایران رخ نخواهد داد. لذا دستیابی به هدف توسعه پایدار راهگذر شمال-جنوب و راهگذر شرق به غرب از مسیر ایران مستلزم الزاماتی به شرح ذیل است.

1 – ایجاد دبیرخانه راهگذر شمال- جنوب با هدف رصد، پایش و مطالبه گری نیازهای توسعه پایدار این راهگذر توسط بخش خصوصی

2 – توجه به ضرورت بهبود رتبه کشور در زمینه شاخص های مهم لجستیکی و کشتیرانی در عرصه رقابت های بین المللی

3 – ایجاد و التزام عملی به مدیریت واحد ترانزیت کشور

4 – کاهش تصدیگری دولتی با رویکرد به کارگیری حداکثری ظرفیت های تشکلی وفق قانون به ویژه در حوزه اجرایی و مسئولیتی معاونت های وزارت راه و شهرسازی

5 – اتخاذ استراتژی های بازاریابی و بازارسازی برای جذب محمولات ترانزیتی به مسیر ایران با نقش آفرینی و مشارکت ذی نفعان بین المللی

6 – توسعه و توانمندسازی سرمایه انسانی متخصص حوزه لجستیک با مشارکت های بین المللی

7 – احیا و تجهیز صندوق توسعه حمل ونقل کشور، صندوق توسعه صنایع دریایی و وجوه اداره شده با هدف توسعه ناوگان و تامین تجهیزات لجستیکی بخش خصوصی

8 – استقرار مدیریت یکپارچه پایانه های مرزی

9 – استفاده از استعداد و ظرفیت های ناوگان ملی برای توسعه شبکه ترانزیت کالا از مسیر ایران

10 – ایجاد قطارهای برنامه ای با ورود و تامین ناوگان جدید ریلی با مشارکت بخش غیردولتی و کشورهای منطقه

11 – ایجاد صندوق مشترک سرمایه گذاری بین المللی در راستای توسعه لجستیک کشور

12 – تنظیم روابط تعرفه ای و حذف موانع اجرایی و قانونی راهگذر شمال- جنوب خصوصاً با کشورهای همسایه و ذینفعان منطقه ای

13 – تبادل الکترونیک اسناد و اطلاعات تجاری و لجستیکی میان کشورهای مسیر راهگذر شمال- جنوب

14- ایجاد زمینه مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری های تجاری توسط دولت

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.