| کد خبر: 247716 |

◄ اهمیت دوچندان کریدورهای شرقی - غربی برای کشور

چینی ها با درک اهمیت این پروژه استراتژیک از سال ۱۳۸۴ بارها برای فاینانس و سرمایه گذاری در تکمیل آن، پیش قدم شده اند

تین نیوز

یکی از مهمترین مزایای ژئوپولتیک ایران که از دیر باز مورد توجه همسایگان بوده نقش ترانزیتی این منطقه جغرافیایی در ترانزیت کالا از شرق آسیا و خاور دور به غرب آسیا و خاور نزدیک و میانه و در ادامه قاره های اروپا و آفریقا از طریق قدیمی ترین مسیر ترانزیتی جهان (جاده ابریشم) است.

به گزارش تین نیوز، کیوان جندقی یکی از کاربران این پایگاه خبری با بیان این مطلب گفت: علیرغم مزایای کریدورهای شمالی جنوبی ریلی کشور که در حال حاضر در نقاط مختلف مثل سرخس تجن، گرگان، اینچه برون و رشت - انزلی در شمال و بندر امام، شهید رجایی و بندرعباس در جنوب متصل است و در ترانزیت و اتصال کشورهای شمالی و روسیه به آب های گرم نقش عمده ای را بازی می کند متاسفانه کریدورهای شرقی غربی در هیچ نقطه ای تکمیل نشده است نه در خسروی و نه در شلمچه.

وی افزود: این در حالی است که با تکمیل محور کرمانشاه - خسروی علاوه بر مزایای اتصال ریلی به بزرگترین شریک تجاری همسایه یعنی کشور عراق که امکان سفرهای زیارتی و سیاحتی را تسهیل می کند، حجم بالایی از بارهای ترانزیتی از جاده ها و ناوگان خسته جاده ای کاهش یافته و در ترانزیت بین المللی کالا و طرح نقشه راه کشور چین برای احیای جاده ابریشم سبز TAR نیز تاثیر بسزایی دارد.

جندقی عنوان کرد: مقام معظم رهبری با دقت نظر مثال زدنی این پروژه را جزو مصوبات سفر به استان کرمانشاه لحاظ و دستور اجرای سریع آن را صادر نمودند که شاید از آن بتوان به عنوان تنها پروژه ریلی مورد توجه ایشان یاد کرد.

وی ادامه داد: چینی ها با درک اهمیت این پروژه استراتژیک از سال ۱۳۸۴ بارها برای فاینانس و سرمایه گذاری در تکمیل آن، پیش قدم شده اند ولی هر بار با کم کاری طرف ایرانی مذاکرات بی نتیجه مانده است به نحوی که در سال جاری حتی این پروژه استراتژیک از خط اعتباری سبد پروژه های پیشنهادی به کشور چین حذف شده است که بسیار جای تعجب دارد.

او گفت: با توجه به سابقه مذاکرات و توافقات صورت پذیرفته با طرف عراقی از سال۱۳۸۶ و قرارداد جاری طرح و ساخت موجود با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا به عنوان بزرگترین پیمانکار اجرایی کشور با استفاده از امکانات مندرج در بند ک تبصره ۱۹ قانون بودجه سال جاری در تکمیل پروژه های مصوب رهبری و همچنین جدول مصوب سفر ریاست جمهور به کرمانشاه، در صورت عزم جدی مسئولان امر امکان تکمیل این پروژه تا پایان دولت امری اجرایی خواهد بود و مردم نیز از مزایای ارز آوری ترانزیت بین المللی و ترانزیت ملی بهره مند می شوند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    باعضویت عراق وسوریه درشانگهای وانتشاردلارشانگهای اهمیت کریدورشرقی وغرب افزایش چشمگیرخواهدیافت وارزشانگهای

  • سعید 0 0

    ای عزیز دل برادر ، با یک دست نمیشود چند هندوانه بلند کرد. با این شندرغاز بودجه و محرومیت عمومی از ساپورت مالی خارجی اجازه بدهید اقلا یک دِه را آباد کنیم. مهمترین تاکید مقام معظم رهبری تکمیل راه آهن رشت آستارا است. لطفا پروژه های حاشیه ای مطرح نفرمایید.