| کد خبر: 209912 |

◄ پارکلت؛ ناهمخوانی طرح‌های اروپایی با مختصات تهران

«پیاده محوری» آدرس غلطی است که ما را از پرداختن به ریشه گرایش شهروندان به خودروی شخصی دور می‌کند، به جای برجسته کردن پیاده‌روی و دوچرخه سواری و خار کردن خودرو سواری، واقع بین باشیم و تسهیل رفت و آمد و کاهش زمان سفر را هدف بگیریم.

تین نیوز

معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران از اجرای اولین نمونه‌های «پارکلت» در منطقه ۶ شهرداری تهران و در چهار نقطه در سال 99 خبر داد.

به گزارش تین نیوز، یاسر جعفری اسفند ماه سال گذشته با بیان این مطلب در توضیح «پارکلت» گفت: برای این کار فضاهای کوچک در خیابان‌های دارای استانداردهای مربوط به تردد از فضاهای پارک خودرو کاسته و به «نفع» عابران پیاده و پیاده محوری به فضای پیاده رو اضافه شده و فضای مکث جدیدی به شهر اضافه می‌شود.

این اظهارات درحالی بیان شد که یک کارشناس حمل و نقل با توجه به توضیحات معاون شهرداری تهران، این سوال را مطرح کرد که با کم کردن فضای پارک خودرو دنبال چه هدفی هستیم؟

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان این مطلب را در بخش نظرهای کاربران تین نیوز بیان کرد و افزود: آیا فکر می‌کنیم اگر خودرو سوار جای پارک پیدا نکند از آوردن خودرو منصرف می‌شود؟

وی عنوان کرد: مگر غیراز این است که او به‌دلیل نقصان در سیستم حمل و نقل عمومی مجبور به بیرون آوردن خودروی شخصی شده و در اثر تکرار به آن عادت کرده است؟

این کارشناس ادامه داد: آیا باید فضا را برای کسی که علیرغم میل باطنی و از سر ناچاری به خودروی شخصی رو آورده است تنگ کرد؟

پیاده‌محوری؛ آدرس غلط

قصابیان افزود: چرا سعی می‌کنیم خودرو سوار را در مقابل عابر پیاده قرار دهیم؟ مگر بین پیاده و خودرو «تضاد منافع» وجود دارد؟ اگر با این اقدام به‌دنبال کم کردن گرایش به استفاده از خودروی شخصی هستیم، به خطا می‌رویم. 

این کارشناس عنوان کرد: «پیاده محوری» آدرس غلطی است که ما را از پرداختن به ریشه گرایش شهروندان به خودروی شخصی دور می‌کند، به جای برجسته کردن پیاده‌روی و دوچرخه سواری و خار کردن خودرو سواری، واقع بین باشیم و تسهیل رفت و آمد و کاهش زمان سفر را هدف بگیریم.

وی با بیان این‌که شهروندان اگر پیاده‌روی و دوچرخه سواری را ضروری بدانند، معطلِ کمک و تشویق مسئولان شهری نمی‌مانند، بیان کرد: چرا به دنبال کاهش تقاضا برای سفر درون شهری و کاهش تقاضا برای خودرو و کاهش تقاضا برای خودروی شخصی، نیستیم؟

تهران دورهمی ساخته شده است

یک کاربر بدون نام نیز در بخش نظرهای کاربران تین نیوز نوشت: شهرهای پیشرفته در جهان که طرح هایی مثل پارکلت در آنها اجرا شده است معماری درست شهری دارند در تهران ما چنین معماری‌ها و فضاهایی نداریم آیا به معماری شهرسازی تهران دقت شده است؟!

وی افزود: تهران کلاً از قدیم دورهمی ساخته شده است، ضمن این‌که شهرهای پیشرفته یک شبکهِ کاملِ حمل و نقلی دارند و مردم مجبور نیستند لااقل برای درون شهر از خودرو شخصی استفاده کنند، شبکه مترویی کامل دارند، اتوبوس‌هایشان به اندازه است و شهروند حتی دقیق می‌دانند اتوبوس چه دقیقه‌ای می‌رسد و برنامه‌ریزی می‌کنند.

این کاربر عنوان کرد: نظام تاکسیرانی آنها نظام دقیقی است و مدل‌های دیگر حمل و نقلی هم دارند، اما آیا به وضعیت حمل و نقل تهران دقت شده است؟ مترو تهران فقط مرکز شهر را پوشش می‌دهد و حومه تهران با جمعیت انبوه هیچ مدل حمل و نقلی درستی ندارد، اتوبوس‌ها در تهران کم و قدیمی و بدون زمان‌بندی هستند و استفاده از تاکسی به خصوص در مسافت‌های طولانی برای اکثر مردم صرف ندارد ضمن این‌که همین تاکسی هم در روزهایی از سال بعضاً در دسترس نیست.

او افزود: تهران به‌شدت فقر جای پارک دارد بعضی مناطق تهران را باید دو سه بار دور زد و برگشت تا شاید جایی برای پارک پیدا شود. و در مناطقی از تهران حتی خانه‌ها هم پارکینگ ندارند.

وی ادامه داد: تا وقتی به معماری و شهرسازی تهران مدل درستی داده نشود و حمل و نقل عمومی به نقطه درستی نرسد و ضعف زیرساخت‌ها مثل نبود پارکینگ‌ برطرف نشود، نمی‌توان دنبال چنین طرح‌هایی رفت که قطعاً محکوم به شکست است.

عدم همخوانی طرح‌های اروپایی با مختصات تهران

این کاربر عنوان کرد: متاسفانه این روزها طرح‌هایی بر مبنای کتب اروپایی و مباحث دانشگاهی می‌بینیم که ابداً با مختصات تهران همخوانی ندارد. تهران نیاز به کارهای اساسی و عمیق و بنیادین دارد این‌که واقعیت ها و مختصات تهران را متوجه نباشیم و بخواهیم کمی ظاهر شهر را مدرن کنیم به هیچ جا نخواهیم رسید.

یک کاربر دیگر تین نیوز نیز نوشت: کپی کردن کتب درسی طراحی شهری برای تهران مناسب نیست و حتی ممکن است مشکلات را افزایش دهد، اما برای بعضی شهرهای ایران که هنوز توسط شهرداری ها نابود نشده‌اند می‌تواند اجرا شود.

مفهوم پارکلت

به گزارش تین نیوز، پارکلت (parklet) بخشی از پیاده‌رو است که فضای بیشتر و امکانات رفاهی برای مردمی که از یک خیابان استفاده می‌کنند فراهم می‌کند. یک پارکلت بیرون زدگی از پیاده‌رو است و بخشی از خط پارکینگ خیابان را در بر می‌گیرد و اندازه آن به اندازه چند جای پارک خودرو است.

پارکلت یک فضای اضافی در پیاده‌رو است که برای عابران امکان توقف، نشستن و استراحت را هنگام عبور و مرور در خیابانها فراهم می‌کند و اگر امکاناتی برای نشستن عابران نداشته باشد، ممکن است فضای سبز و باغچه‌ای در کنار پیاده‌رو باشد یا مکانی برای تبلیغات و کارهای هنری فراهم کند. پارکلت ممکن است امکاناتی برای پارک دوچرخه فراهم کند.

بر اساس اظهارات یاسر جعفری معاون فنی و طراحی شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، در سال 99  اولین نمونه های آن در منطقه ۶ شهرداری تهران و در ۴ نقطه به اجرا در خواهد آمد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانیi 1 0

    قصابیان حق را گفته است،شهرهایی که پارکلت دارند پشتوانه مبلمان شهری شان هم وجود دارد.از سال 1350 متاسفانه با الگوبرداری از فرهنگ شهرسازی امریکایی ،تهران خودرو محور ساخته و طراحی شد و همین رویه ادامه یافت.خودرو داشتن مثل نفس کشیدن شده است.حالا دیگر دیر است و این طرحهای زیبا سازی سودی بحال شهروند ندارند.بنابراین تقلید کورکورانه فقط هزینه دارد.باید بگونه ای بنیادین فرهنگ اجتماعی تغییر کند و سپس شهر از پایه باز طراحی پیاده محور گردد که اصلا با این مدیران و مسئولین ،غیر ممکن است.

  • shahram 0 0

    xعالی