| کد خبر: 202582 |

◄ یک راهکار کم هزینه برای افزایش جذابیت حمل‌ونقل ریلی

افزایش بهره‌وری ناوگان و خطوط ریلی موجب افزایش علاقه دولتمردان به توسعه و ترویج حمل و نقل ریلی و افزایش جذابیت راه‌آهن برای سرمایه‌گذاران غیردولتی خواهد شد.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل معتقد است «افزایش بهره‌وری ناوگان و خطوط ریلی از اهداف مهم و ضرروری و دست یافتنی است».

به گزارش تین نیوز، چندی پیش، محمدجواد شاهجویی کارشناس حمل و نقل، در بخشی از یادداشتی که با عنوان «معضل لکوموتیو ایرانی کمبود نیست، کم‌کاری است» عنوان کرد: مشکل اصلی شبکه حمل و نقل ریلی در ایران، کمبود لکوموتیو نیست و با توجه به میزان عملکرد سایر کشورهای عضو اتحادیه راه‌آهن‌های دنیا –که بعضاً تعداد دیزل‌های کمتری به نسبت ایران در اختیار دارند- می‌توان دریافت عملکرد همین تعداد لکوموتیو در کشور ما بسیار ناچیز و کمتر از یک سوم میانگین جهانی است.

پس از درج این مطلب  سید مرتضی ناصریان کارشناس حمل و نقل، در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری، خاطرنشان کرد: افزایش بهره‌وری ناوگان و خطوط ریلی از اهداف مهم و ضرروری و دست یافتنی است.

وی افزود: افزایش بهره‌وری ناوگان و خطوط ریلی موجب افزایش علاقه دولتمردان به توسعه و ترویج حمل و نقل ریلی و افزایش جذابیت راه‌آهن برای سرمایه‌گذاران غیردولتی خواهد شد.

ناصریان افزود: این موضوع ریشه‌ای است و تحلیل علل پایین بودن بهره‌وری و روش‌های افزایش آن بسیار مهم است و به مراتب مفیدتر و به صرفه‌تر از خرید ناوگان جدید و توسعه خطوط جدید است.

به گزارش تین نیوز، شاهجویی در بخش دیگری از یادداشت خود تاکید کرده بود : کارشناسان علل متعددی را برای پایین بودن عملکرد لکوموتیوها متصورند که بسیاری از آنها مربوط به معضلات و مشکلات بهره‌برداری غیر کارآمد از شبکه راه‌آهن است. با این وجود بعضی از مشکلات نیز در حوزه بهره‌­وری خود دیزل‌ها قابل بررسی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1.  عمر بالای لکوموتیوهای موجود،
  2.  تنوع دردسر ساز،
  3.  عدم تکمیل دانش قطعه‌سازی و تعمیر و نگهداری اصولی،
  4. تخصیص نامناسب لکوموتیوها بدون توجه به نوع و کاربری،
  5. تخصیص نامناسب بدون توجه به شرایط اقلیمی،
  6. زمان طولانی سرویس و تعمیر و نگهداری لکوموتیوها،
  7. روش‌­های سنتی کنترل و بازدید ناوگان،
  8. وجود محدودیت‌های سرعت و کشش در برخی از لکوموتیوها،
  9. پیش‌بینی لکوموتیوهای ذخیره در بعضی از محورها که باعث کمبود لکوموتیو می‌شود،

و مواردی دیگر که می‌توان به این لیست اضافه کرد.

وی افزوده بود: تا زمانی که شبکه حمل و نقل ریلی به ساختاری منظم، کارآمد و بهره‌ور تبدیل نشده است، افزایش تعداد آلات نقلیه ریلی اعم از واگن و لکوموتیو، افزایش و توسعه خطوط و یا پروژه‌های توسعه‌ای از این جنس، نه تنها نمی‌تواند به افزایش سهم راه‌آهن از حمل و نقل کشور و فرصت‌های ترانزیتی منطقه کمک کند، بلکه این ساختار بیمار را فقط بزرگ‌تر و بیمارتر می‌کند. بنابراین حتی اگر بنا باشد هزینه‌ای انجام شود، شایسته است در راستای حل معضلات و مشکلات عدیده‌ای باشد که شبکه راه‌آهن امروزه با آن دست به گریبان است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.