| کد خبر: 194149 |

◄ سهم ما از تولید هواپیمای ایران-140؛ چند سوله و کارگران خط مونتاژ

سهم ایران در تولید هواپیما ایران 140 تنها چند سوله و تعدادی کارگر خط مونتاژ بود.

تین نیوز

چندی پیش منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته اعلام کرد «مطالعه درخصوص تغییر کاربری هواپیمای ایران ۱۴۰ به ترابری یا هواپیمای مسافری با ظرفیت بالاتر در حال انجام است.»

به گزارش تین نیوز، پس از آن محمدعلی وزیری، مدیرگروه طراحی عمومی طرح کلان ملی هواپیمای مسافری ۱۰۰ و ۱۵۰ نفره و استاد دانشگاه امیرکبیر نیز در پاسخ به این پرسش تین نیوز که آیا تبدیل هواپیمای مسافربری ایران ۱۴۰ به هواپیمای باری در کشور امکان‌پذیر است، اظهار کرد: «تبدیل هواپیمای مسافربری به باربری در دنیا امری رایج و انجام آن در کشور نیز امکان‌پذیر است و در ایران کار به‌مراتب سخت و دشوارتر از این هم انجام گرفته است.»

این اظهارات در حالی مطرح شد که سعید قصابیان کارشناس حمل‌ونقل در این باره معتقد است: کدام تولید؟ خودمان را گول نزنیم. سهم ایران در تولید هواپیما ایران 140 تنها چند سوله و تعدادی کارگر خط مونتاژ بود.

بیشتر بخوانید:

وی در مورد کنار گذاشتن یک هواپیما به‌دلیل سقوط نیز با طرح این سوال که آیا این اقدام منطقی است یا اهداف دیگری دارد؟ گفت: آیا با دو حادثه که برای بوئینگ 737Max-8 رخ داد آن را زمین‌گیر کردند یا اینکه تحقیق و اشکال را پیدا و رفع می‌کنند؟ مگر سرمایه‌گذاری برای تامین یک هواپیما کارساده‌ای است که هواپیما را یک‌باره کنار بگذارند؟ این عجایب فقط در این کشور قابل مشاهده است.

قصابیان افزود: در حالی‌که بعد از 50 سال تلاش در صنعت خودرو در مرحله مونتاژ محصولات درجه چندم چینی گیر کرده‌ایم، رفتن به سراغ تولید هواپیما عاقلانه است؟ گزافه‌گویی نیست؟ با چه داشته فنی و تکنولوژی می‌خواهیم در دنیایی که تعداد هواپیما سازانش از انگشتان یک دست تجاوز نمی‌کند عرضه اندام کنیم؟

این کارشناس حمل‌ونقل تاکید کرد:  آیا متولیان پروژه ساخت هواپیمای پهن‌پیکر تا حالا بیلان داده‌اند که به ازای محصولی که هیچ‌گاه تولید نشد چقدر هزینه کرده‌اند؟ آیا همین تیم قرار است ایران 140 را به هواپیمای باری تبدیل کند؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 1 0

    مراد از " محصولی که هیچ‌گاه تولید نشد " هواپیمای پهن پیکر است که همین تیم در سال 88 وعده ساخت آن را داد و کلی بودجه خرج آن شد و هواپیمای پهن پیکر که هیچ هواپیمای دو موتوره هم بیرون نیامد و حالا کسی جوابگوی آن بودجه ها نیست.
    حالا همین تیم قرار است ایران 140 را به هواپیمای باری تبدیل کند؟

  • بانام 0 0

    یعنی خیلی رو میخواد که هواپیمایی مثل 737 را با هواپیمای آنتونوف اکرانی مقایسه کنید

  • سعید قصابیان 0 0

    دوست عزیز جناب آقای بانام .
    مقایسه ای انجام نشده است. ما در صنعت و کاسبی مفهومی داریم بنام صیانت از سرمایه ( حفظ دارایی فیزیکی و معنوی) . وقتی شما سرمایه گذاری میکنید و کالایی را تهیه میکنید و در سرویس میگذارید اگر ذره ای در مقابل مال ملت که به شما سپرده شده احساس مسئولیت داشته باشید با مشاهده ی اشکال و نقص فنی ، آنرا یکباره کنار نمیگذارید بلکه تحقیق میکنید و پژوهش میکنید و اشکال را پیدا و رفع میکنید و دوباره آن را در سرویس قرار میدهید( کاری که در همه جای دنیا انجام میدهند) .بخصوص آنکه ادعای هواپیما سازی هم داشته باشید. هیچ فرقی نمیکند که آن سرمایه بوئینگ باشد یا آنتونوف یا یک هواپیمای سم پاشی یا یک موتور سیکلت.
    شما که ادعای ساخت هواپیمای پهن پیکر دارید فکر نمیکنید که رفع اشکال این هواپیما سهل الوصولتر و سریعتر است از تغییر کاربری؟ و مسئولانه تر است از خواباندن این سرمایه ملی؟