| کد خبر: 178263 |

◄ توجیه ایرلاین‌ها برای افزایش نرخ بلیت چقدر کارشناسی است؟

در هیچ‌یک از مسیرهای پروازی در شبکه‌های پروازی داخلی و بین‌المللی در کشورهای جهان، ضریب اشغال بالا به صورت همزمان در هر 2 مسیر رفت و برگشت در یک تایم زمانی مشخص مشاهده نمی‌شود.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌و‌نقل معتقد است: توجیه افزایش غیرمتعارف نرخ برخی پروازها به واسطه یکسر خالی بودن این پروازها، کارشناسانه نیست.

به گزارش تین‌نیوز، مهرداد فرشیدی با بیان این مطلب در بخش نظرات کاربران تین‌نیوز، اظهار کرد: در هیچ‌یک از مسیرهای پروازی در شبکه‌های پروازی داخلی و بین‌المللی در کشورهای جهان، ضریب اشغال بالا به صورت همزمان در هر 2 مسیر رفت و برگشت در یک تایم زمانی مشخص مشاهده نمی‌شود.

وی افزود: فروش بلیت‌های ارزان‌قیمت که اتفاقاً در برخی شهرهای ایران به مقاصد گوناگون در ایام مختلف سال به وفور شاهد آن هستیم، برگرفته از همین اصل نابرابری عرضه و تقاضا در یک مسیر رفت‌وبرگشت در یک تاریخ مشخص است.

این کارشناس تاکید کرد: بر این اساس توجیه افزایش غیرمتعارف نرخ پروازها به واسطه یکسرخالی بودن آنها، خیلی هم کارشناسانه نیست چون پرواز رفت با ضریب اشغال صد درصد انجام می‌شود.

فرشیدی با بیان این‌که از لحاظ علمی، نرخ این‌گونه پروازها باید با ضریب قیمتی 1/4 برابر اعمال شود، خاطرنشان کرد: در بازرگانی هوایی نحوه نرخ‌گذاری به این ترتیب است که پرواز اگر با 50 درصد ظرفیت خود پرواز کند به نقطه سر به سر خواهد رسید و اگر این ضریب اشغال به رقم 70 درصد برسد، پرواز توجیه اقتصادی پیدا می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، وی گفت: حال اگر بخواهیم این ضریب اشغال را با استفاده از قانون بی‌مقیاسی تبدیل به ضریب نرخی کنیم اگر در پروازهای یکسر خالی نرخ بلیت یکسره را با ضریب افزایشی 1/4 به فروش برسانیم، دقیقاٌ مانند این است که پرواز مذکور در هر 2 مسیر رفت و برگشت خود با ضریب اشغال 70 درصد تعداد مسافر به پرواز در آمده است.

فرشیدی افزود: با استناد به این فرمول و با توجه به متوسط نرخ‌هایی که ایرلاین‌های مختلف در طول سال برای پروازهای یکسر خالی، از جمله پرواز تهران به نجف در زمان اربعین، ارایه می‌دهند، نرخ منطقی پرواز رفت و برگشت از تهران به نجف و بالعکس به مراتب کمتر از نرخی است که در توافق بین مدیران ایرلاین‌ها با مسئولان برای این پروازها اعلام می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.