| کد خبر: 160934 |

◄ خصوصی‌سازی و ترانزیت؛ دو جایگزین مناسب برای اقتصاد نفتی

اگر اصلاح اقتصادی در کشور ما از الان شروع شود از تلاطم‌های احتمالی به سلامت عبور خواهیم کرد در غیر این‌صورت کشور به خطر میفتد بنابراین باید خصوصی‌سازی و ترانزیت را جدی بگیریم، شاید 10 سال دیگر دیر باشد.

تین نیوز

چندی پیش خبری در رسانه‌ها منتشر شد که حکایت از خیز کشور عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان، به سمت توسعه و ساخت خودروهای الکتریکی در خاک خود داشت.

به گزارش تین‌نیوز، بر اساس این خبر، عربستان با شرکت‌های توکیو الکتریک پاور، نیسان موتور و تاکائوکا توکو قراردادی برای اولین پروژه پایلوت ساخت خودروی الکتریکی در خاک خود، امضا کرده است.

به گزارش وب‌سایت  gadgetsnow،  عربستان سعودی به‌منظور حفظ محیط‌زیست و افزایش استفاده از خودروهای پاک برقی و الکتریکی با شرکت‌های توکیوپاور و همچنین شرکت خودروسازی نیسان ژاپن قراردادی را به امضا رسانیده است تا زیرساخت‌های ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را گسترش داده و درنتیجه خودروهای پاک برقی و الکتریکی در سطح شهرهای خود افزایش دهد.

عربستان سعودی تصمیم گرفته است که در تمامی عرصه‌های صنعتی اقتصاد خود را از وابستگی صرف به صادرات و فروش نفت برهاند و در همین راستا نیز سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را از شرکت‌های بزرگ جهانی به خود جذب کرده است. حالا نیز با همکاری با خودروساز برتر ژاپنی (نیسان) تصمیم گرفته است خودروهای پاک الکتریکی برتر جهان را وارد کشور کرده و در دسترس شهروندان سعودی قرار دهد.

پس از انتشار این خبر در تین‌نیوز، یکی از کاربران این شبکه خبری پیامی در این زمینه ارسال و تاکید کرد که این اقدام بزرگترین صادرکننده نفت جهان، زنگ خطری برای کشورهای نفت خیز منطقه است.

این کاربر در پیام خود نوشت: توجه داشته باشیم که با کشف نفت در خاورمیانه، دو قدرت منطقه یعنی ایران و عثمانی منقرض شدند و ده‌ها کشور به‌وجود آمدند، مطمئناً با اتمام نفت دوباره جغرافیای منطقه تغییر خواهد کرد و در این زمینه عربستان بیدار شده و به‌سوی رهایی از وابستگی صرف به نفت رفته است.

وی با بیان این‌که مسئولان کشور ما نیز باید بیدار شوند گفت: ایران نیز باید با ایجاد زیرساخت تولید خودروهای برقی، گسترش خطوط ریلی ترجیحاً برقی، نیروگاه خورشیدی بادی و مهم‌تر از همه ایجاد بستر گسترش بخش خصوصی، زمینه ایمنی خود را از تحولات آینده جهان، فراهم آورد.

این کاربر تین‌نیوز، خاطرنشان کرد: حتی قبل از اتمام نفت احتمال است مانند قضیه زغال سنگ، کشورهای پیشرفته با ورود خودروهای برقی واردات نفت خود را بسیار کاهش دهند و صادرات نفت در آینده بی ارزش شود.

وی افزود:  چهار عامل شامل بخش خصوصی واقعی قدرتمند، درآمد ترانزیت ( که امنیت کشورمان را هم بیمه می‌کند)، مالیات (که آن هم منوط به قدرتمند شدن بخش خصوصی است و هر چقدر بخش خصوصی قدرتمندتر شود خلق ثروت مالیاتی برای دولت بیشتر می‌شود) و همچنین کاهش حجم بدنه دولت و نقش نظارتی دادن به دولت( به‌جز در دو بخش حیاتی بهداشت و آموزش) می‌تواند کشور ما را از آسیب‌های احتمالی اتمام ذخایر نفتی منطقه دور نگه‌ دارد.

این کاربر تین‌نیوز اظهار کرد: اگر اصلاح اقتصادی در کشور ما از الان شروع شود از تلاطم‌های احتمالی به سلامت عبور خواهیم کرد در غیر این‌صورت کشور به خطر می‌افتد بنابراین باید خصوصی‌سازی و ترانزیت را جدی بگیریم، شاید 10 سال دیگر دیر باشد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.