| کد خبر: 223788 |

رئیس اتحادیه مشاوران املاک: بانک مرکزی عامل گرانی مسکن است نه مشاوران املاک

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان " گزارش بانک مرکزی بانک ها را از ورشکستگی نجات داد" گفت:عامل افزایش قیمت مسکن بانک مرکزی است نه مشاوران املاک.

تین نیوز

 رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان " گزارش بانک مرکزی بانک ها را از ورشکستگی نجات داد" گفت:عامل افزایش قیمت مسکن بانک مرکزی است نه مشاوران املاک.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، اخیرا برخی نمایندگان مجلس از جمله اقبال شاکری انتقاداتی را نسبت به عملکرد مشاوران املاک بیان کرده اند. وی چند روز قبل با بیان این که فعالیت برخی دفاتر مشاوران املاک به واسطه خرید و فروش مسکن فسادزاست، گفته بود: یکی از عوامل بروز فساد و تخلف، فرآیند دریافت حق کمیسیون املاکی ها در قراردادهای خرید و فروش است،  مشاوران املاکی در هر قرارداد، درصدی از قیمت فروش را از خریدار و فروشنده دریافت می کنند، این مسئله موجب می شود که املاکی ها به افزایش قیمت مسکن ترغیب شوند، چون هر چه قدر قیمت ها بالا برود، حق کمیسیون آن ها بیشتر می شود.

شاکری بیان این‌که تخلف املاکی ها تنها به دریافت حق کمیسیون نجومی محدود نمی شود، افزود:  برخی از این افراد به مالک می گویند که شما در موضوع قیمت فروش دخالت نکنید و وقتی ما مسکن مورد نظر را به هر میزانی فروختیم، سود آن نصف-نصف تقسیم شود.

*فعالیت سوداگرانه برخی از مشاوران املاک

علیرضا پاک فطرت دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس نیز با انتقاد از تداوم فعالیت دلالان در بازار مسکن، اظهار کرد: یکی از دلایل و عوامل تشدید و تلاطم بازار مسکن، فعالیت دلالان و سفته بازان در این حوزه است که باید در راستای ساماندهی این بخش تلاش صورت گیرد. یکی از اقدامات اساسی برای کنترل دلالان، اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه است که متأسفانه این لایحه همچنان در دولت باقیمانده است.

وی افزود: فعالیت سوداگرایانه بخشی از بنگاه های معاملاتی یکی از عوامل تلاطم بازار مسکن است، بر اساس آمارها، بیش از 50 درصد مشاوران املاک مجوز قانونی فعالیت ندارند، از این رو گام نخست، ساماندهی این حوزه و جلوگیری از فعالیت غیرقانونی املاکی ها است.

به گزارش تسنیم این در حالی است که رئیس اتحادیه مشاوران املاک بر این باور است که بانک مرکزی عامل افزایش قیمت مسکن در کشور است نه عملکرد مشاوران املاک.

مصطفی قلی خسروی در واکنش به اظهارات برخی نمایندگان مجلس با بیان این که ابتدا باید بدانیم عامل گرانی مسکن چیست، اظهار کرد: متاسفانه عده ای مغرضانه مشاوران املاک را عامل افزایش قیمت مسکن اعلام می کنند و می گویند باید بر عملکرد آنها نظارت شود. در یک مورد اتحادیه مشاوران املاک تهران 100 بازرس دارد، ضمن این که اتاق اصناف، وزارتخانه و... نیز بر عملکرد مشاوران املاک نظارت می کنند.

وی با اشاره به این که دلیل واقعی چنین اظهارنظرهایی را نمی دانم، افزود: این قبیل سخنان سازنده نیست و مخرب است، مشاوران املاک عامل گرانی مسکن نیستند چون -افزایش قیمت مسکن- به صرف ما نیست.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این که افزایش قیمت مسکن باعث کاهش قراردادها و در نتیجه کاهش معاملات مسکن می شود، یادآور شد: عده ای می گویند مشاوران املاک زیرمیزی و رومیزی می گیرند، اینها را گزارش کنند تا به شدت برخورد کنیم.

خسروی در ادامه تحلیل خود از بازار مسکن و عامل اصلی افزایش قیمت را بیان کرد. وی در این باره گفت: عامل اصلی گرانی مسکن گزارش های بانک مرکزی از بازار مسکن است. خردادماه امسال طی گزارشی اعلام کرد قیمت مسکن 42 درصد افزایش یافته است، این در حالی بود که در ماه مورد اشاره قیمت مسکن 10 تا 15 درصد افزایش یافته بود.

وی ادامه داد: چرا بانک مرکزی این کار را کرد، به این دلیل که بانک ها در حال ورشکسته شدن بودند و پشتوانه بانک ها نیز املاک و مستغلات است که با این کار بانک مرکزی، تراز آنها مثبت شد.

وی همچنین حامل های انرژی، بورس، ارز و طلا را از جمله عوامل تاثیرگذار بر بازار و قیمت مسکن اعلام و اظهار کرد: پشتوانه بانک ها ساختمان هایی است که در اختیار دارند و وقتی قیمت مسکن افزایش یافت آنها از ورشکستگی نجات یافتند. کسی اینها را نمی بیند و متاسفانه برخی دیواری کوتاه  تر از مشاوران املاک را پیدا نمی کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.