| کد خبر: 250442 |

کارخانه ریل بندهای چوبی شمال هر سال آب می رود!

تنها کارخانه تولید تراورس های چوبی ریلی در شمال کشور خوش نیست و شمار کارگران آن به زیر ۳۰ نفر رسیده و تداوم وضعیت نابسامان، خداحافظی با ریل بندهای چوبی نزدیک کرده است.

تین نیوز

تنها کارخانه تولید تراورس های چوبی ریلی در شمال کشور خوش نیست و شمار کارگران آن به زیر ۳۰ نفر رسیده و تداوم وضعیت نابسامان، خداحافظی با ریل بندهای چوبی نزدیک کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از بازار، خط ریلی شمال به طول ۳۴۰ کیلومتر از گرمسار تا گرگان کشیده شده است و تراورس های ریلی آن در تنها کارخانه تولید و اشباع تراورس شیرگاه تولید می شود. این کارخانه قدمتی بیش از ۸۰ سال دارد و در گذشته نه چندان دور ۷۰۰ کارگر در آن مشغول بودند که اکنون تعداد آن کاهش چشمگیری یافته است.

مشکل تامین مواد اولیه درپی اجرای قانون تنفس جنگل به کارخانه های زیادی از جمله تولید تراورس های چوبی در مازندران و شمال لطمه زد و حال وروز این کارخانه قدیمی را بد کرده است.

این کارخانه در گذشته نه چندان دور ۱۳ هکتار وسعت داشت که حدود نیمی از آن برای ساخت مسکن مهر و خانه های سازمانی از تولید خارج شد و زیر ساخت وساز رفت و پدیده تغییر کاربری اراضی همواره این کارخانه صنعتی را تهدید می کند.

شمار کارگران از ۷۰۰ به ۲۸ نفر رسیده است

محمود شجاعی مدیرعامل کارخانجات تولید و اشباع تراروس شیرگاه با اشاره به وضعیت رکود کارخانه اظهار داشت:قبلا این کارخانه ۷۰۰ نیرو داشت و متاسفانه اکنون شمار آن به ۲۸ نفر رسیده است.

وی در گفتگو با خبرنگار با اشاره به تلاش هایی برای احیای دوباره کارخانه قدیمی افزود: از دی ماه سال قبل استارت دوباره کارخانه با همت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل ، راه آهن و شهرسازی و غیره زده شده است.

وی با اظهار این که درپی آن هستیم تا به هرطریق و شکلی این کارخانه را احیا و فعال کنیم، گفت: همچنین مجوز تاسیس تراورس بتنی رابرای مجموعه دریافت کردیم و در حال آوردن لوازم و تجهیزات هستیم.

مدیرعامل کارخانجات تولید و اشباع تراورس شیرگاه با اظهار این حدود ۲۰ سال پیش ۷۰۰ نیرو در این کارهانه وجود داشت، افزود: در حال حاضر این کارخانه با ۲۸ نیرو فعالیت دارد.

وی با اشاره به تبعات طرح تنفس جنگل و اثر آن بر فعالیت کارخانه اظهار داشت: اجرای اینط رح سبب شد تا تراورس های چوبی در راه آهن منسخوه شود.

تراورس های چوبی روبه منسوخ شدن

شجاعی با اظهار این که منسوخ شدن تراورس های چوبی سبب شد تا به تراورس های بتنی روی آورده شود، گفت: در حال حاضر بخشی از تراورس سوزن رجا از کارخانه شیرگاه تامین می شود.

مدیرعامل کارخانه تراورس شیرگاه با اشاره به اظهار این با اداره کل راه آهن تهران، اراک واصفهان قرارداد داریم، افزود: باید پنج هزار اصله تراورس تولید و تحویل دهیم.

وی با بیان این که تراروس هایی که تولید می شود از طریق چوب های وارداتی است که از روسیه وارد می شود، گفت: همچنین بخشی از مواد اولیه نیز از طریق زراعت چوب و خرید از باغدران تامین می شود و دیگر کارخانه تولید تراورس شامل کارخانه لاجیم به دلیل طرح تنفس جنگل و عدم تامین مواد اولیه راکد مانده است.

همچنین بخشی از مواد اولیه نیز از طریق زراعت چوب و خرید از باغدران تامین می شود و دیگر کارخانه تولید تراورس شامل کارخانه لاجیم به دلیل طرح تنفس جنگل و عدم تامین مواد اولیه راکد مانده است

وی با اشاره به این که واردات چوب برای تولید تراورس هزینه های زیادی تحمیل می کند، از عقد قرارداد با ذوب آهن اصفهان و بنادر وکشتیرانی و راه آهن خبر داد و گف: در تلاش هستیم تا برخی از هزینه های جانبی کارخانه را از این طرح تامین کنیم.

کارخانه تولید تراورس چوبی در شمال قدمتی به اندازه راه آهن شمال دارد و طی ۸۰ سال گذشته خانوارهای زیادی در آن اشتغال داشتند و اکنون شمار کارگران آن به حدود ۳۰ نفر رسیده است.

تراورس یا ریل بند در خطوط ریلی کاربرد دارد و به دلیل محدودیت در تامین مواد اولیه، پروژه تبدیل سوزن های تراروس چوبی به بتنی در دستور کار راه آهن شمال قرار گرفته است و تاکنون قراردادهای با ادارات کل راه آهن در مناطق مختلف ایران بسته شده است و افزایش ایمنی و سرعت قطارها از جمله ویژگی و مزیت اجرای این پروژه است.

واگذاری اراضی کارخانه برای مسکن مهر

رحمان معصومی مدیرکل راه آهن شمال نیز  با اشاره به این که کارخانه تولید تراورس شیرگاه در سال ۱۳۱۷ افتتاح و راه اندازی شد، گفت: این کارخانه آن زمان زیر نظر صمت بوده و از سال ۱۳۴۰ به راه آهن دولتی بازگشت.

وی وسعت کارخانه را ۱۳ هکتار ذکر کرد و گفت: سه هکتار از آن در سال ۹۴ برای پروژه مسکن مهر واگذار شد و در حال حاضر در هفت و نیم هکتار بهره برداری صورت می گیرد.

وی با اظهار این که چهار هکتار از مساحت کارخانه برای ساخت خانه های سازمانی بهره گیری شده است، گفت: ظرفیت تولید کارخانه روزانه ۲۲۲ اصله تراورس است و با توجه به ممنوعیت برداشت از جنگل در قالب طرح تنفس، مواد اولیه و چوب ها از طریق واردات از روسیه تامین می شود.

وی گفت: همچنین از چوب آلات باغی برای تولید تراورس استفاده می شود.

طی سال جاری بیش از ۸۰۰ هزار مسافر از طریق قطار در خطوط ریلی شمال جابجا شدند و در حاشیه ایستگاه ریلی شمال، کارخانه تولید تراورس فعال است که چراغ آن به دلیل کمبود مواد اولیه درپی طرح تنفس جنگل رو به خاموش است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.