| کد خبر: 210907 |

مزاحمت تردد کامیون‌ها برای شهروندان رویان

تردد کامیون‌ها در خیابان شهدای شهر رویان طی یک سال اخیر به دلیل افزایش حجم ترافیک و ایجاد مشکلاتی مانند آلودگی صوتی و لرزش‌های مستمر ساختمان‌های حاشیه این خیابان، سبب بروز نارضایتی و اعتراض شهروندان و کسبه این خیابان شده است.

تین نیوز

تردد کامیون‌ها در خیابان شهدای شهر رویان طی یک سال اخیر به دلیل افزایش حجم ترافیک و ایجاد مشکلاتی مانند آلودگی صوتی و لرزش‌های مستمر ساختمان‌های حاشیه این خیابان، سبب بروز نارضایتی و اعتراض شهروندان و کسبه این خیابان شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، شهروندان شهر کوچک و ساحلی رویان در شهرستان نور معمولا در روزهای تعطیل سال با ترافیک سنگین ناشی از حضور مسافران مواجه هستند. نداشتن کمربندی این شهر و گذرگاهی بودن آن سبب شده که هر روز خودروهای سنگین برای تردد در مسیر کناره و محور شرق به غرب و بالعکس از مرکز شهر رویان عبور کنند. اما بیش از یک سال است که عبور خودروهای سنگین از این شهر در محور شرق به غرب وارد خیابان شهدای رویان نیز شده است.

از زمانی که بخشی از کمربندی نور-رویان زیر بار ترافیک رفت، کامیون‌ها در انتهای کمربندی شهر نور وارد کمربندی نور-رویان می‌شوند و بدون این که به محدوده شهری نور ورود کنند در انتهای فاز یک کمربندی نور-رویان به خیابان شهدای رویان می‌رسند. این کمربندی در واقع باید از همین نقطه تا انتهای محدوده شهری رویان امتداد یابد تا به این ترتیب خودروهای سبک و سنگین که قصد عبور از شهرهای رویان و نور را دارند، بدون ورود به این دو شهر، از قسمت جنوبی آن‌ها عبور کنند. اما اجرا نشدن فاز دوم کمربندی نور-رویان باعث شده که کامیون‌ها پس از رسیدن به خیابان شهدا برای ادامه مسیر وارد این خیابان شوند و سپس از مرکز شهر عبور کنند.

تردد کامیون ها سبب بروز آلودگی صوتی و همچنین ایجاد لرزش های مستمر در واحدهای مسکونی و تجاری رویان شده است/فیلم و عکس: هادی خزایی

آلودگی صوتی و لرزش‌های دائمی

ورود انواع کامیون و تریلی به خیابان شهدا طی یک سال اخیر بار ترافیکی در این قسمت از شهر را بیشتر کرده و با توجه به عرض کم این خیابان در محل اتصال به بلوار امام خمینی(ره)، گاهی ترافیک سنگینی را ایجاد می‌کند.

ساکنان و کسبه این خیابان می‌گویند از زمانی که رانندگان کامیون‌ها از مسیر شرق به غرب ملزم به عبور از فاز یک کمربندی رویان شدند، چالش‌های زیادی را تحمل می‌کنند. «هادی خزایی» یکی از شهروندان ساکن خیابان شهدای رویان به خبرنگار ایرنا می‌گوید: از وقتی که کمربندی نور به رویان باز شده آرامش ما هم از بین رفت. سر و صدای کامیون‌ها و ترافیکی که به واسطه ترددشان ایجاد می‌شود یک طرف و لرزش‌های مداوم ناشی از تردد این خودروهای سنگین با بارهای چند تنی هم از سوی دیگر برای ما مزاحمت ایجاد می‌کند. طی این یک سال روی دیوارهای خانه‌ام ترک‌خوردگی‌هایی ایجاد شده که ناشی از همین لرزش‌هاست.

وی می‌افزاید: مسئولان شهر می‌گویند این تصمیم توسط فرمانداری و شورای ترافیک شهرستان و به اصرار فرماندار اتخاذ شده تا کامیون‌ها وارد بلوار امام خمینی(ره) نور نشوند. در حالی که با این تصمیم کامیون‌ها ابتدا وارد خیابان شهدا می‌شوند و سپس از مرکز شهر رویان با حرکت به سمت غرب تا میدان الغدیر در خروجی شرقی رویان می‌روند تا دوباره در مسیر شرق به غرب قرار بگیرند. یعنی فقط برای این که کامیون‌ها چندصدمتر در قسمت خروجی شهر نور تردد نکنند، تقریبا از تمام محدوده شهری رویان عبور می‌کنند.

ورود انواع کامیون و تریلی به خیابان شهدا طی یک سال اخیر بار ترافیکی در این قسمت از شهر را بیشتر کرده و با توجه به عرض کم این خیابان در محل اتصال به بلوار امام خمینی(ره)، گاهی ترافیک سنگینی را ایجاد می‌کند.

این شهروند رویانی اظهار می‌کند: تردد این کامیون‌ها در خیابان شهدا باعث شکستگی آسفالت این خیابان در نقاط مختلف شده است. چه روز و چه شب از تردد این کامیون‌ها بیخ گوشمان آرامش نداریم. به ویژه شب‌ها که خیابان خلوت‌تر است و کامیون‌ها با سرعت بیشتری حرکت می‌کنند و یک سرعتگیر یا چاله کافی است تا صدا و لرزش آن‌ها بیشتر از روز احساس شود.

خزایی یکی دیگر از اشکالات این تصمیم را انجام نشدن بازرسی از کامیون‌ها در پلیس راه نور می‌داند و می‌گوید: کامیون‌ها با توجه به این که پیش از ورود به شهر نور وارد کمربندی می‌شوند و در ادامه به خیابان شهدای رویان می‌رسند، پلیس راه نور را بدون این که بازرسی شوند رد می‌کنند. در چنین شرایطی احتمال بروز تخلفی مانند اضافه بار افزایش می‌یابد. ضمن این که بسیاری از رانندگان کامیون در مسیر غرب به شرق صرفا برای این که پلیس‌راه را دور بزنند وارد این خیابان می‌شوند و به کمربندی می‌روند. در حالی‌که بعد از پلیس‌راه نور مسیرهای فرعی متعددی برای ورود کامیون‌ها به کمربندی نور وجود دارد.

نارضایتی کسبه و ساکنان

کسبه و بهره‌برداران واحدهای تجاری خیابان شهدا هم از این وضعیت انتقاد دارند. برخی کسبه می‌گویند با توجه به عرض کم خیابان شهدا در قسمت شمالی خیابان، پارک کردن خودروها در دو طرف این مسیر گاهی حتی سبب بروز درگیری‌هایی بین رانندگان هم می‌شود.

«آرمان بابایی» یکی از کسبه خیابان شهدای رویان است که در ابتدای این خیابان فروشگاه ظروف چینی و کریستال دارد. او نیز به تردد دائمی کامیون‌ها از این خیابان معترض است و می‌گوید: هر روز شاهد چند درگیری لفظی و گاهی هم فیزیکی بین راننده‌ها هستیم. همین امروز –دوشنبه ۱۶ اردیبهشت- شاهد درگیری بین دو راننده بودیم. ضمن این که در تمام طول روز باید لرزش‌های تردد این کامیون‌ها را تحمل کنیم. لرزش‌ها را در فروشگاه من که پر از ظروف کرستال است بیشتر می‌توان با توجه به صدای جابه‌جا شدن ظروف احساس کرد.

 «کوروش حسین‌زاده» مدیر یک آموزشگاه زبان در این خیابان است که او نیز از این وضعیت انتقاد دارد و می‌گوید: تا کنون بارها شاهد درگیری‌های لفظی و حتی فیزیکی بین رانندگان به خاطر پارک کردن خودرو در کنار خیابان و مشکل در دور زدن کامیون‌ها بودم. کافی است یک خودرو برای لحظاتی دوبل پارک کند یا کامیونی نتواند به دلیل کم عرض بودن خیابان به راحتی وارد بلوار امام خمینی(ره) شود. علاوه بر ترافیکی که به خاطر این وضعیت ایجاد می‌شود، باید تا زمانی که مالک خودرو بیاید و خودرو را حرکت دهد صدای بوق‌های ممتد خودروها و به ویژه کامیون‌ها را هم تحمل کنیم.

برخی کسبه می‌گویند با توجه به عرض کم خیابان شهدا در قسمت شمالی خیابان، پارک کردن خودروها در دو طرف این مسیر گاهی حتی سبب بروز درگیری‌هایی بین رانندگان هم می‌شود.

این مدرس زبان می‌افزاید: تردد کامیون‌ها علاوه بر این مسائل اجتماعی، روی کیفیت آموزش نیز در آموزشگاه ما و سایر اماکن مشابه تاثیر گذاشته است. طی یک سال اخیر و تا پیش از تعطیلی آموزشگاه به دلیل شیوع کرونا هر روز بارها تمرکز دانش‌آموزان به خاطر لرزش‌های مداوم ناشی از تردد این کامیون‌های سنگین و آلودگی صوتی آن‌ها از بین می‌رود. گاهی تمام پنجره‌های آموزشگاه می‌لرزد. در واقع هر روز زمین‌لرزه‌های خفیفی را در این خیابان تجربه می‌کنیم.

حسین‌زاده خاطرنشان می‌کند: علاوه بر مسائل مربوط به کسب و کار، این ترددها سبب به هم خوردن آرامش شهروندان ساکن این خیابان در ساعات استراحت نیز شده است. دو طرف خیابان شهدا و پشت واحدهای تجاری، واحدهای مسکونی قرار دارند. بخش زیادی از شهروندان رویان در این محدوده سکونت دارند که از این وضعیت گله‌مند هستند. اما گفته می‌شود که این تصمیم به دستور فرماندار و با تصمیم شورای ترافیک گرفته شد.

۸۰۰ متر تا رفع ترافیک

کمربندی رویان یکی از پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی مازندران برای کاهش بار ترافیکی شهری در غرب مازندران است که از سال‌ها پیش تا کنون شهروندان رویان انتظار بهره‌برداری آن را می‌کشند و تکمیل نشدن این کمربندی حالا چالش‌های ترافیکی را از بلوار مرکزی رویان به خیابان جنوبی آن کشانده است. مشکلی که به نظر می‌رسد جز انتظار برای به بهره‌برداری رسیدن فاز دوم کمربندی راهکار دیگری ندارد.

شهردار رویان با بیان این که این موضوع تقریباً خارج از اختیارات شهرداری و شورای شهر است، به خبرنگار ایرنا می‌گوید: اجرای این پروژه در حوزه وظایف وزارت راه و شهرسازی است و تصمیم برای تردد خیابان‌ها از این مسیر هم توسط شورای ترافیک شهرستان اتخاذ شد.

«جعفر حسین‌زاده» می‌افزاید: در حال حاضر ۸۰۰ متر انتهایی کمربندی باقی مانده که با ساخت تقاطع غیرهمسطح در محل اتصال کمربندی به خیابان شهدا و اجرایی شدن عملیات ساخت کمربندی از این نقطه تا پمپ بنزین رویان در خروجی غربی، این کمربندی تکمیل می‌شود.

وی اظهار می‌کند: در جلسات شورای ترافیک شهرستان چند بار این موضوع را به عنوان یکی از درخواست‌های شهروندان رویان مطرح کردیم. اما مسئولان شورای ترافیک بنا به دلایل فنی معتقدند که این تصمیم درست است و ما نیز از مصوبه شورای ترافیک تمکین می‌کنیم.

شهردار رویان: اجرای این پروژه در حوزه وظایف وزارت راه و شهرسازی است و تصمیم برای تردد خیابان‌ها از این مسیر هم توسط شورای ترافیک شهرستان اتخاذ شد.

شهردار رویان بخشی از ترافیک ایجاد شده طی یک سال اخیر را ناشی از عرض کم قسمت شمالی خیابان شهدا می‌داند و می‌گوید: طی سال‌های اخیر توسط مدیران شهری ادورا مختلف پیگیری‌هایی برای آزادسازی و تملک مغازه‌های ورودی خیابان شهدا انجام شد که به نتیجه نرسید. ارزش اقتصادی مغازه‌ها و تعدادشان بسیار بالاست و شهرداری برای تملک این محدوده دست‌کم به ۵ برابر بودجه شهری یک سال رویان نیاز دارد که تأمین این اعتبار ممکن نیست.

حسین‌زاده می‌افزاید: پس از فروکش کردن بحران کرونا در نظر داریم که رایزنی‌هایی با برخی مالکان مغازه‌های ضلع شرقی خیابان در مورد تملک و عقب‌نشینی را انجام دهیم تا دست‌کم در یک ضلع آزادسازی را انجام دهیم. اما این کار به اعتبار بسیار زیاد و همچنین تعامل شهروندان نیاز دارد.

شهردار رویان از در حال انجام بودن ساخت تقاطع غیرهمسطح کمربندی رویان خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: شمع‌کوبی تقاطع غیرهمسطح آغاز شده و احتمال تا چند هفته دیگر به دلیل اجرای این پروژه تغییراتی در تردد خودروها از این مسیر ایجاد می‌شود. اما در مجموع هرگونه تصمیم جدید با مصوبه شورای ترافیک ابلاغ و اجرا می‌شود.

کمربندی مسدود می‌شود

اجرای تقاطع غیرهمسطح و تکمیل ۸۰۰ متر باقیمانده از کمربندی رویان در قسمت غربی خیابان شهدا می‌تواند معضل ترافیک رویان را تقریبا به طور کامل برطرف کند. پروژه‌ای که به گفته فرماندار نور اعتبار مورد نیاز برای ساخت آن تصویب شده و پس از تملک کامل زمین‌های مورد نیاز، وارد فاز اجرایی می‌شود.

«علی شادمان» به خبرنگار ایرنا می‌گوید: محاسبات ترافیکی و همچنین مشاهدات گذشته نشان می‌دهد که با زیر بار ترافیک رفتن فاز اول کمربندی بخش زیادی از ترافیک رویان کم شد. گاهی شهروندان و مسافران در همین شهر شاهد ترافیک‌های چند ساعته بودند. اما پس از زیر بار ترافیک رفتن این قسمت از کمربندی شاهد آن ترافیک‌های چند ساعته و سنگین نبودیم.

وی می‌افزاید: در اجرای پروژه‌های عمرانی معمولا چالش‌هایی هم ایجاد می‌شود که گریزناپذیر است. بنابراین گزینه‌هایی که کمترین چالش را ممکن است ایجاد کنند انتخاب می‌شوند.

فرماندار نور: با توجه به در حال ساخت بودن تقاطع غیرهمسطح کمربندی رویان طی هفته‌های آتی تردد از این کمربندی تا زمان تکمیل پروژه متوقف می‌شود.

شادمان درباره چرایی هدایت نشدن کامیون‌ها از انتهای کمربندی نور به بلوار آیت‌الله خامنه‌ای و ورود به بلوار امام خمینی(ره) می‌گوید: هدف این است که کامیون‌ها کمترین حضور ممکن در شهرها را داشته باشند. البته با توجه به اجرایی شدن عملیات ساخت تقاطع غیرهمسطح کمربندی از چند هفته دیگر کمربندی تا زمان اجرای این پروژه مسدود می‌شود و کامیون‌ها باید تا زمان بهره‌برداری کمربندی از همان محور بلوار آیت‌الله خامنه‌ای به مسیر خود ادامه دهند و پس از عبور از پلیس‌راه وارد رویان شوند.

رئیس شورای ترافیک شهرستان نور از اجرا شدن نیمی از شمع‌کوبی‌های تقاطع غیرهمسطح خبر می‌دهد و می‌گوید: شمع‌های قسمت شرقی تقاطع نیز قرار است به زودی آغاز شود. شرایط خاص شیوع کرونا سبب شد که اجرای پروژه‌های عمرانی به تعویق بیفتد. به زودی شمع‌کوبی قسمت شرقی این تقاطع آغاز می‌شود. دولت برای ساخت تقاطع و باقیمانده کمربندی ۵۳ میلیارد تومان در نظر گرفته است.

شادمان می‌افزاید: تا کنون ۵۰ درصد از زمین‌های مورد نیاز ساخت کمربندی در محدوده باقیمانده انجام شد و برای تملک ۵۰ درصد دیگر نیز رایزنی‌ها و پیگیری‌ها در حال انجام است. تلاش ما این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این پروژه را به سرانجام برسانیم. اما باید شرایط اقتصادی کشور را نیز در زمان‌بندی اجرای پروژه‌ها مد نظر داشت.

فرماندار نور اواخر شهریور سال گذشته در جلسه شورای اداری این شهرستان از سرمایه گذاری ۵۳۰ میلیارد ریالی بخش خصوصی برای تکمیل فاز پایانی کمربندی این شهرستان خبر داده بود. این فاز از پروژه کمربندی ۹ کیلومتری نور ۱۸۰۰ متر طول دارد که هزار متر آن اجرا شده و ۸۰۰ متر دیگر آن هنوز در مرحله تملک قرار دارد. شادمان حدود ۸ ماه پیش گفته بود این طرح در مرحله بازگشایی مسیر است و تا پایان سال تکمیل می شود. ساخت کمربندی ۹ کیلومتری نور ۱۴ سال پیش آغاز شد و اکنون ۸۰۰ متر از آن باقی مانده است.

شهر ساحلی رویان به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی و وجود شهرک‌های متعدد سالانه پذیرای میلیون‌ها گردشگر و مسافر است که همگی همراه با انواع خودروهای سنگین به دلیل نداشتن کمربندی از مرکز این شهر عبور می‌کنند. با اجرای این کمربندی شهروندان شاهد ترافیک کمتری در این شهر خواهند بود و مهم‌تر این که تردد خودروهای سنگین از این شهر ممنوع می‌شود. اما با توجه به شرایط اقتصادی موجود و قیمت بالای زمین در این منطقه، به طور دقیق مشخص نیست که شهروندان برای اجرا شدن این پروژه تا چه زمانی باید منتظر بمانند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.