| کد خبر: 219426 |

بزرگراه های تهران جلوتر از برنامه ساخته شد

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: دلایلی که باعث شده تا تهران نتواند شهر دوستدار دوچرخه باشد فضای ساختاری آن، بزرگراه ها، شیب های محلات و همچنین افزایش چشمگیر و بیش از اندازه تردد خودرو در چند دهه اخیر بوده است.

تین نیوز

آرش میلانی در نشست اتحادیه ملت ایران اسلامی که به صورت برخط و با موضوع آسیب شناسی توسعه حمل ونقل پاک در شهر تهران برگزار شد، با اشاره به مسائل پیش آمده و موانع پیشرفت حمل ونقل پاک با استفاده از دوچرخه، اظهار کرد: تهران با توجه به گسترش و ساختاری که تاکنون داشته نتوانسته بخوبی شهر دوستدار دوچرخه را برای شهروندان ایجاد کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، میلانی با اشاره به ناتوانی برای ایجاد شهر دوستدار دوچرخه ادامه داد: دلایلی که باعث شده تا تهران نتواند شهر دوستدار دوچرخه باشد فضای ساختاری آن، بزرگراه ها، شیب های محلات و همچنین افزایش چشمگیر و بیش از اندازه تردد خودرو در چند دهه اخیر بوده است.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه مدیریت شهری نیز در دامن زدن به افزایش موانع رسیدن به شهر دوستدار دوچرخه سهیم است، افزود: مدیریت شهرسازی حتی به لحاظ برنامه ریزی نیز در ساخت بزرگراه ها و گسترش بسترهای تردد خودرو بسیار جلوتر از برنامه های پیش بینی شده خود عمل کرده و این امر باعث از بین رفتن فرصت و زمینه سازی برای ایجاد حمل و نقل پاک می شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به وضع ناوگان اتوبوسرانی و مترو و افزایش خطوط حمل ونقل عمومی، گفت: با توجه به افزایش بی رویه خودروهای سواری جمعیتی که از دوچرخه استفاده می کنند به هشت دهم درصد رسیده که این رقم بسیار پایینی بوده و نشان می دهد متولیان شهر در این زمینه به نوعی ضعیف عمل کرده و موقعیت مناسبی برای تردد پاک و عمومی به طور کامل و همه جانبه برای شهروندان ایجاد نکرده است.

میلانی درباره نظر برخی مدیران شهری مبنی بر شکست طرح دوچرخه سواری افزود: نباید طرح دوچرخه سواری را در قیاس با حمل ونقل عمومی سنجید و بخواهیم تمام نیازهای حمل نقل با دوچرخه پاسخ داده شود.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران با اشاره به زیرساخت های نامناسب تهران برای استفاده از دوچرخه اضافه کرد: گذشته نگری برخی مسئولان، در مدیریت های شهری و شورای شهر، آنها را به این نتیجه می رساند که تهران نمی تواند زیرساختی برای تردد دوچرخه ایجاد کند که این عقیده ای اشتباه است چون شهرداری زیر ساخت مسیرهای ایمن دوچرخه سواری در مناطق شش، هفت، ١٠ و ۱۱ تهران را به ۳۰۰ کیلومتر خواهند رساند.

در ادامه این نشست، محمد درویش فعال محیط زیست درباره ارتباط بدنه شهرداری ها با عوامل فرهنگی و ترویج این نوع فعالیت برای شهروندان گفت: ارتقای مباحث فرهنگی و تشویقی پس از زیر ساخت های اصلی شهر هنگامی عملی می شود که گام اول یعنی شهری ایمن، جذاب و تشویق کننده را برای پیاده روی و دوچرخه سواری شهروندان ایجاد کنیم.

وی افزود: در صورتی می توان از شهروندان انتظار استفاده از حمل ونقل پاک مانند دوچرخه را داشت که حداقل ها و کیفیت امنیت ساختاری شهر برای دوچرخه سواری کاملاً تأمین شده باشد.

درویش با بیان اینکه هنوز زمان فرهنگ سازی و تبلیغ این شیوه از تردد نیست گفت: تا شهرداری و مدیریت شهری امنیت کامل خیابان ها و زیر ساخت استاندارد برای دوچرخه سواری را اجرا نکرده اند نمی توان انتظار کارآمدی فرهنگسازی داشت همچنین باید قیمت مصوب و تمام شده دوچرخه به گونه ای شود که همه شهروندان توان خرید آن را داشته باشند.

مهدی حسن زاده مشاور توسعه حمل ونقل پاک نیز با تاکید بر لزوم داشتن چشم انداز روشن برای برقراری تردد پاک در تهران خاطرنشان کرد: سال ٩٦ ضریب استفاده از دوچرخه در میان شهروندان تهران سه دهم درصد جمعیت بود که اکنون این عدد به هشت دهم درصد رسیده است.

وی افزود: با در نظر گرفتن پیشرفت دوساله تهران در احداث و تقویت زیر ساخت ها برای دوچرخه سواری می توان گفت در آینده ای نه چندان دور این رقم افزایش بیشتری پیدا می کند به شرطی که نگرش مسئولان شهری در استفاده و ترویج این طرح تغییر سریع تری داشته باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.