| کد خبر: 181276 |

◄ فعالیت غیرقانونی پارکبان‌ها بدون برخورد قانونی

باوجودآنکه از سال 92 فعالیت پارکبان‌ها غیرقانونی اعلام‌شده است؛ اما هیچ مرجع قانونی با فعالیت پارکبان‌هایی که مشخص نیست به چه ارگانی وابسته‌اند برخورد نمی‌کند.

تین نیوز

باوجودآنکه از سال 92 فعالیت پارکبان‌ها غیرقانونی اعلام‌شده است؛ اما هیچ مرجع قانونی با فعالیت پارکبان‌هایی که مشخص نیست به چه ارگانی وابسته‌اند برخورد نمی‌کند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، درگذشته شهرداری تهران مکان‌های پارک حاشیه‌ای را به‌صورت مزایده به افراد یا شرکت‌ها اجاره می‌داد تا با دریافت مبالغی از خودروها برای توقف در کنار خیابان، پارک حاشیه‌ای را مدیریت کنند؛ اما پنج سال است که فعالیت پارکبان‌ها غیرقانونی شده؛ اما بازهم در کنار برخی خیابان‌ها و مخصوصاً در نزدیکی مراکز تجاری و اداری پارکبان‌هایی که مشخص نیست به چه سازمان یا ارگانی وابسته‌اند مشغول فعالیت هستند.

هم‌اکنون بسیاری از مناطق تهران پارکبان‌ها جای پارک‌ها را باقیمت‌هایی بالاتر از مبالغ استاندارد به رانندگان می‌دهند و درصورت عدم پرداخت مبالغ درخواستی تحدید به جریمه شدن توسط پلیس یا صدمه دیدن خودرو می‌کنند. جالب اینجاست که فعالیت پارکبان‌ها گاهی در مناطقی است که توقف ممنوع است و بااین‌حال خودروهایی که در این اماکن توقف کرده‌اند توسط پلیس جریمه نمی‌شوند.

برهمین‌اساس در مردادماه ۹۵ سرهنگ حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس‌راهور پایتخت هم وارد میدان شد و با ریختن آب پاکی بر روی کسانی که از بی‌اطلاعی مردم پول به جیب می‌زدند، اظهارکرد: مردم باید بدانند با توجه به اصل بودن اخذ الکترونیکی هزینه پارک حاشیه‌ای خودرو، پلیس هیچ‌گونه اعمال قانونی درخصوص اماکنی که به دستگاه‌های مکانیزه و پارکومتر مجهز نیستند، انجام نخواهد داد.

او بابیان اینکه مردم نباید به‌صورت دستی پولی بابت پارک حاشیه خودرو پرداخت کنند، خاطرنشان کرد: ازنظر ما اخذ دستی پول پارک خودرو در حاشیه معابر توسط پارکبان‌ها هیچ توجیهی ندارد.

اگرچه چندین بار مسئولان پلیس در مصاحبه‌های مختلف به مردم هشدار دادند که به پارکبان‌ها پول ندهند؛ اما ادامه حضور و پول گرفتن آن‌ها از مردم موجب افزایش نارضایتی مردم شد و همین وضعیت سبب شد تا شورای‌شهر هم رسماً اعلام کند که فعالیت پارکبان‌ها غیرقانونی است.

در مردادماه سال ۹۶ و اواخر فعالیت شورای چهارم، اقبال شاکری عضو سابق شورای‌شهر رسماً اعلام کرد: دریافت هرگونه وجه از سوی پارکبان‌ها غیرقانونی است و مردم آگاه باشند که به این پارکبان‌ها وجهی پرداخت نکنند، زیرا درحال‌حاضر آن‌ها با قراردادی که دو سال از تاریخ انقضای آن گذشته فعالیت می‌کنند.

دعوت شهروندان به خودداری از پرداخت پول نقد، اعلام غیرقانونی بودن فعالیت پارکبان‌ها و تماس‌های مکرر شهروندان با سامانه ۱۸۸۸ هیچ‌کدام نتوانست، به حضور پرخرج این مهمان ناخوانده برای شهروندان تهرانی پایان دهد.

ظاهراً پارکبان‌ها به‌دلیل چند صباحی کاسبی از معابر شهری نسبت به آن‌ها حق آب و گل پیداکرده‌اند و علی‌رغم فسخ قرارداد شرکت‌های پیمانکاری با شهرداری تهران و برچیده شدنشان از ساختار مدیریت شهری، تنها با تکیه‌بر لباس فرمی که واژه پارکبان بر روی آن دوخته‌شده است، شهروندان را تلکه می‌کنند.

طبق قانون نیروی انتظامی موظف به برخورد با جرائم مشهود است و طبق قانون هم اقدامات غیرقانونی جرم است و درحال‌حاضر هم فعالیت پارکبان‌ها و هم اجبار آن‌ها به شهروندان برای پرداخت پول غیرقانونی است؛ اما تابه‌حال برخورد جدی با این افراد نشده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.