| کد خبر: 171842 |

تلاش‌های یکساله شورای شهر برای پیشرفت متروی تهران

مترو و تجهیزات آن، محور اول فعالیت‌های کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در یک سال اخیر بوده است. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران به‌تازگی گزارشی از یک‌سال عملکرد کمیسیون شورا ارائه کرده است که خلاصه‌ای از این گزارش در ادامه می‌آید.

تین نیوز

مترو و تجهیزات آن، محور اول فعالیت‌های کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران در یک سال اخیر بوده است. محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران به‌تازگی گزارشی از یک‌سال عملکرد کمیسیون شورا ارائه کرده است که خلاصه‌ای از این گزارش در ادامه می‌آید.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از همشهری، در شورای پنجم تلاش شد در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل اولویت‌ها مشخص شود. تکمیل و توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا در حوزه حمل‌ونقل و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه عمران، اولویت‌های اصلی است. در این مدت تلاش شد تا اطلاعات و آمارهای داده‌شده در گذشته بررسی، پایش و اصلاح شود. این کار نشان داد که تهران در چه وضعیتی قرار دارد و طی ۴سال آینده به کجا می‌خواهد برسد. همچنین مشخص شد خطوط مترو چه کمبودهایی دارد و برای تکمیل آن چه میزان اعتبار نیاز است.

هم‌اکنون برای تکمیل خطوط فعلی و خطوط ۶ و ۷ به ۲۲هزار میلیارد تومان نیاز است که با اعتباری که در بودجه سالانه پیش‌بینی شده، کار چندانی نمی‌توان کرد؛ بنابراین باید از ظرفیت‌های قانونی استفاده شود. شورای اقتصاد مصوب کرده 2هزار واگن به متروی کلانشهرها داده شود. در این مدت با پیگیری‌ها و جلسات آقای هاشمی، کمیسیون عمران و حمل‌ونقل با برخی از مسئولان ازجمله معاون اول رئیس‌جمهور تلاش شده موانع تحقق این مصوبه رفع و سهم تهران از این واگن‌ها، نقد شود. قرارداد نهایی ۶۳۰واگن به تأیید شورای اقتصاد رسیده و همچنین با پیگیری‌های انجام‌شده سهم ۶۳۰واگنی تهران به ۸۰۰واگن افزایش خواهد یافت و خوشبختانه برنده مناقصه که یک شرکت چینی است، با شرکت واگن‌سازی‌ تهران شریک است و می‌تواند در سرعت کار مؤثر باشد. البته مصوبه خرید واگن‌ها مربوط به سال95 است و اگر آن زمان برخورد سیاسی نمی‌شد، الان باید واگن‌های جدید به متروی تهران تحویل داده می‌شد. همچنین در بند «ق» بودجه نیز وزارت نفت باید کمک‌هایی به حمل‌ونقل عمومی انجام دهد که شورا نیز آن را پیگیری می‌کند. این کارها وظیفه اصلی معاونت حمل‌ونقل است. درحالی‌که این معاونت طی ماه‌های گذشته تمام کارهای اصلی را تعطیل کرده و تمرکز خود را بر موضوع طرح ترافیک گذاشته است.

در معاونت حمل‌ونقل کارهای زمین‌مانده زیادی هست. هزار میلیارد از بودجه سال۹۷ از محل پارک حاشیه‌ای است. ۵‌ ماه از سال گذشته، هنوز مصوبه شورا درخصوص الزام شهرداری به ساماندهی پارک حاشیه‌ای عملی نشده است، یک ریال هم کسب درآمد نشده است. پارکومتر‌های قدیمی هم در این مدت بلااستفاده مانده و شهروندان نیز از آن استفاده نمی‌کنند؛ بنابراین از این محل یک ریال درآمد نداشته‌ایم. درحالی‌که می‌توان از پارک حاشیه‌ای بدون آنکه ریالی هزینه شود، روزی ۱۱میلیارد تومان کسب درآمد کرد.

شورا معتقد است نصف این رقم را باید درنظر گرفت؛ اینکه از ابتدای سال تا به امروز چه منبع درآمدی از شهر دریغ شده است. درخصوص طرح ترافیک نیز در بودجه ۴۷۰میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده که به‌نظر می‌رسد با توجه به آماده‌نبودن زیرساخت‌ها تنها نیمی از آن تا پایان سال محقق شود. تهران برای تکمیل مترو نیاز به ۲۲هزار میلیارد اعتبار دارد که با نگاه‌های موجود تأمین این اعتبارات سخت و غیرممکن خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.