بازدید سایت : ۸۵۸۰۱

پیش‌ بینی درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی از عوارض ۱۰ یورویی

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه اخذ عوارض 10 یورویی از پروازهای خارجی قانون برنامه هفتم است، گفت: با توجه میزان پروازهای خارجی و تعداد مسافران از فرودگاه حضرت امام و همچنین نرخ تسعیر ارز، برآورد این است که از این محل درآمدی حدود 1500 تا 2000 میلیارد تومان داشته باشیم که تمام این رقم صرف توسعه زیرساخت های فرودگاه حضرت امام و فرودگاه های کشور خواهد شد.

پیش‌ بینی درآمد ۲ هزار میلیارد تومانی از عوارض ۱۰ یورویی
تین نیوز |

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه اخذ عوارض 10 یورویی از پروازهای خارجی قانون برنامه هفتم است، گفت: با توجه میزان پروازهای خارجی و تعداد مسافران از فرودگاه حضرت امام و همچنین نرخ تسعیر ارز، برآورد این است که از این محل درآمدی حدود 1500 تا 2000 میلیارد تومان داشته باشیم که تمام این رقم صرف توسعه زیرساخت های فرودگاه حضرت امام و فرودگاه های کشور خواهد شد.

به گزارش تین نیوز، سعید چلندری در باره نرخ عوارضی 10 یورویی پروازهای خارجی اظهار داشت: اخذ عوارض 10 یورویی موضوع قانون برنامه هفتم است و در تمام فرودگاه های دنیا اخذ عوارض موضوعی رایج است. در کشورهای همسایه هم فرودگاه نجف، استانبول از ایرلاین ها این عوارضی را دریافت می کنند که در نهایت این عوارضی بر روی قیمت بلیت هواپیما درج می شود.

وی با بیان اینکه اخذ عوارض 10 یورو شامل مسافران زیر 2 سال و پروازهای زیارتی نمی شود، ادامه داد: همانطور که گفته شد این عوارضی قانون برنامه هفتم بوده و موضوعی نیست که فرودگاه امام یا سازمان هواپیمایی در این باره تصمیم گرفته باشد.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام افزود: در حال حاضر همزمان با صدور بلیت عوارض شهرداری و سایر عوارضی ها در نظر گرفته می شود و طبق قانون برنامه هفتم 10 یورو هم از این پس اعمال می شود. قرار بود که از یکم تیرماه به اجرا برسد اما زمان ابلاغ آن به ایرلاین ها 24 تیرماه بود.

چلندری درباره پیش بینی درآمدها از محل عوارض 10 یورویی تاکید کرد: با توجه میزان پروازهای خارجی و تعداد مسافران از فرودگاه حضرت امام و همچنین نرخ تسعیر ارز  براورد این است که از این محل درآمدی حدود 1500 تا 2000 میلیارد تومان داشته باشیم که تمام این رقم صرف توسعه زیرساخت های فرودگاه حضرت امام و فرودگاه های کشور خواهد شد.

وی گفت: باید توجه داشت که هزینه های نگهداری از فرودگاه بسیار بالا است، فقط برای تامین برق محوطه فرودگاه امام هزینه قابل توجهی انجام می شود که این گوشه ای از هزینه های فرودگاه محسوب می شود و هزینه روشنایی 14 هزار هکتار فرودگاه باید تامین شود. از دیگر هزینه ها که شاید مورد توجه قرار نگیرد، هزینه نگهداری و بهسازی سرویس بهداشتی ها و امکانات مورد استقاده کاربران و مسافران است. روزانه با احتساب مسافران و مستقلبین و بدرقه کننده آنها بیش از 40 هزار نفر از سرویس های بهداشتی فرودگاه استفاده می کنند و نیاز است که هر 6 ماه یکبار این امکانات بهسازی شوند که این تنها گوشه ای از هزینه های نگهداری یک فرودگاه است.

مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام اظهار داشت: البته فرودگاه امام خمینی (ره) زیان ده نیست و درآمد آن در سه سال اخیر هر سال افزیش پیدا کرده و این هزینه ها از محل درآمدها پرداخت می شود و این درآمدها صرف حفظ زیرساخت ها می شود و برای توسعه زیرساخت ها از محل های دیگری استفاده می کنیم و بسته های سرمایه گذاری ایجاد شده و برای پروژه توسعه فاز 2 فرودگاه از تهاتر نفت استفاده می کنیم.

وی درباره انتقاد عده ای از ارزی بودن این عوارض و محاسبه یورویی آن گفت: باید توجه داشت که این عوارض مختص پروازهای خارجی است و نرخ بلیت های خارجی با ارز محاسبه می شود اما از آنجایی که سیاست پولی کشور حذف دلار است، مبنای این عوارض را یورو در نظر گرفته شده است. باید توجه داشت که اگر این عوارض ریالی در نظر گرفته می شد امکان متناسب سازی آن با حرکت تورم وجود نداشت.

چلندری افزود: تجربه عوارض ریالی را در عوارض فرودگاهی داشتیم که چندین  سال گذشته عوارض 35 هزار تومانی در نظر گرفته شد در حالی که در ان زمان نرخ بلیت حدود 150 هزار تومان بود این نرخ عوارضی بخشی از هزینه های فرودگاهی را پوشش می داد اما در طول زمان با افزایش قیمت این عدد 35 هزار تومان باقی ماند و اثر خود را از دست داد اما نرخ 10 یورویی ثابت می ماند و نرخ تسعیر را هم بانک مرکزی اعلام می کند.    

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایلنا
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فرداد فرهودی پاسخ

    باسلام
    بهتر نیست ده یورو را بیست یورو کنید تا 4 هزار میلیارد تومن درآمد داشته باشید و از جیب مردم فرودگاه بسازید به نام خودتان
    خب چرا اینکار را می کنید سهام فرودگاهها را در بورس عرضه کنید تا خداقل مردمی که برای ساخت فرودگاه قراره پول بدهند اندازه پول خود صاحب فرودگاه باشند در غیر این صورت عین ظلم است که مثلا بنده پول ساخت فرودگاه کشور را تامین کنم و آنگاه کل ایران صاحب فرودگاه باشند خنده دار تر اینست که اونی که سفر زیارتی میره که تفاقا سفرش مثل سفر توریست ها واجب نیست قرار نیست این پول زور را بپردازه
    واقعا داریم به کجا می ریم عدالت اجتماعی که شعارش را می دادیم اینست دست در جیب مردم بردن آنهم در روز روشن آنهم در همه موارد بد نیست به فیش های برق و گاز و آب نگاه کنید متوجه خواهید شد احتمالا سازمان هواپیمائی گفته ما چی مون کمتره پیشنهاد می کنم راه آهن هم روی هر بلیط یه چیزی اضافه کنه برای توسعه مثلا خدمات ایستگاهی کی به کیه حتما قبول می کنند.
    به نظر شورای نگهبان خوابه

  • ناشناس پاسخ

    یکی از عمده مشکلات و دلایل انحراف و تباهی فرودگاه‌ها امثال همین چلندری هستند. از اینکه یک شبه از زیر دیپلم به درجات دانشگاهی می‌رسند و در آخر در کمترین زمان ممکن دکتر می شوند که بگذریم. حتما در خاطر دارید که همین سال گذشته با چینی ها قرارداد ۳ میلیارد دلاری بسته شد و همین آدم عنوان کرد ظرف زمان کوتاهی ظرفیت فرودگاه چندین برابر می‌شود. آیا کسی اطلاعی دارد که چه اتفاقی افتاد. این همه هزینه از جیب ملت آیا نفعی هم برای مردم داشته و یا ..... پولها ...... شدند. آیا نتیجه ای هم مد نظر است؟به کار گرفتن افراد کوچک و عدم تحمل آدمهای بزرگ دیگر شاخص این آدم است تا به اهداف خود برسد