| کد خبر: 25223 |

پل طبیعت؛ تداوم خودباوری و عزم جهادی مهندسان کشور است

تین نیوز | در طول سال‌های گذشته، توان مهندسی کشور رشد قابل توجهی داشته است.
 
اگر روزگاری ساخت تونل رسالت 9سال زمان برد، اگر روزگاری ساخت یك پروژه تقاطع غیرهمسطح بزرگراهی چند سال طول می‌كشید، امروزه ساخت یك پروژه عمرانی زمان كمتری می‌برد. دانش فنی كه امروزه جامعه مهندسی كشور به آن دست یافته بیانگر توان و عزم ملی توأم با مدیریت جهادی است.
 
طلیعه این اتفاق را می‌توان در مدیریت شهری تهران دید. ساخت بزرگراه‌های امام علی، تونل نیایش و همچنین پل عظیم صدر كه چهارمین سازه برتر جهان در سال 2014اعلام شده است بیانگر توان و خودباوری جامعه مهندسی كشور است.نماد این عزم و تلاش را در پایتخت به خوبی می‌توان مشاهده كرد كه در طول 9سال گذشته توانسته پروژه‌های بزرگی را در سطح شهر به سرانجام برساند. البته نمی‌توان از تلاش‌هایی كه در دوره شهرداری كرباسچی آغاز شد نیز به راحتی عبور كرد، روندی كه در دوره شهرداری دكتر قالیباف به اوج خود رسید و واقعیت این است كه جامعه مهندسی كشور توانسته است علاوه بر مدیریت كیفیت و ساخت پروژه‌ها به مدیریت زمان در اجرای یك پروژه مهندسی دست پیدا كند و كمتر شاهد آن هستیم كه پروژه در سطح شهر آغاز شود و تا سال‌ها نیمه تمام باقی بماند. این عزم را مرهون تلاش مدیریت جهادی در شهرداری تهران و مدیریت شهری پایتخت هستیم.
 
دانش ساخت پل‌ها در پایتخت تنها به پل‌های سواره محدود نمی‌شود. ساخت پل طبیعت نمونه‌ای است از تلاش مهندسان كشور برای ساخت یك پل غیرخودرویی كه با الهام از طبیعت و در دل قطب فرهنگی پایتخت احداث شده است. این پل به‌عنوان سازه برتر فولادی كشور در سال 92معرفی شد و در ساخت آن از فناوری بسیار پیشرفته‌ای استفاده شد. برای ساخت این پروژه از دانش ساخت اسكله‌های نفتی بهره گرفته شد كه در نوع خود بی‌نظیر است.
 
اینكه هم‌اكنون جامعه مهندسی كشور به توانمندی اینچنینی دست یافته گامی است بسیار بزرگ. پل طبیعت نمونه‌ای است هوشمندانه از به كار‌گیری فناوری مهندسی برای پروژه‌های توسعه پایدار. این پروژه تنها یك اتفاق فنی و مهندسی نیست، بلكه در هم آمیزی توان مهندسی و حفظ محیط‌زیست و در خدمت توسعه پایدار پایتخت. بیش از 14هزار قطعه فولادی در ساخت پل طبیعت استفاده شده است. 102كیلومتر در این سازه جوشكاری اجرا شده است. 15هزار تن بتن ریزی در این پروژه انجام شده است.
 
پلی به مساحت 7هزار مترمربع بر فراز یكی از پرتردد‌ترین بزرگراه‌های پایتخت و در ارتفاع 40متری از آن احداث شده است درحالی‌كه حتی یك روز این بزرگراه مسدود نشده است. همه ویژگی‌های این پل بیانگر آن است كه این پل نسبت به پل‌هایی كه برای تردد خودرو ساخته می‌شده چیزی كم ندارد. بنابراین می‌توان تصور كرد كه حجم كار انجام شده در این پل چقدر عظیم و گسترده بود. پل طبیعت یكی از مظاهر دستیابی مهندسان كشور به دانش فنی جدید در عرصه پل‌سازی‌ است و استقرار آن در منطقه عباس‌آباد نیز گواه این مدعاست كه گام‌های استوار جامعه مهندسان كشور به سمت توسعه پایدار در حركت است. پل طبیعت ادامه راهی است كه از تكمیل برج میلاد و تونل رسالت آغاز شد و به احداث تونل توحید انجامید و سپس به احداث بزرگراه امام علی و بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش منجر شد. این راه كه بیانگر خودباوری و تلاش جهادی در كشور است، همچنان ادامه دارد.
 
*رئیس كمیسیون عمران شورای شهر تهران

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا حشمتی 0 0

    ابر پروژه تفریحیتون همینه؟ بابا کافه ای کاباره ای دیسکویی کازینویی آخه اینم شد تفریح؟ از رو پل عابر پیاده رد بشیم؟ که چی؟ تا جاییکه ما میبینیم این همون پل عابر پیادست. چرا انقدر شلوغش کردین؟ این همه هزینه واسه یه پل عابر پیاده؟ همچین میگن پل طبیعت انگار از دل جنگلهای کنگو رد میشه یا از دره هیمالیا