| کد خبر: 226188 |

شبکه شهرهای سالم توسعه می‌یابد

برنامه جدید برای شهر جدید «سهند»

تین نیوز

تلاش برای پیوستن شهر جدید ۱۳۰ هزار نفری «سهند» واقع در شهرستان اسکو به شبکه جهانی «شهرهای سالم» و «جوامع ایمن» براساس پیگیری و برنامه‌ریزی وزارت بهداشت و درمان به سال ۱۳۹۵ برمی‌گردد؛ از آن زمان تاکنون نهادهای مرتبط با استفاده از ظرفیت‌های این شهر و با نظارت فرمانداری شهرستان اسکو به‌عنوان ناظر عالی این طرح و حمایت دانشگاه علوم پزشکی تبریز برنامه‌های مختلفی را برای تحقق «شهر سالم» و ثبت یک رویداد جهانی آغاز کرده‌اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از دنیای اقتصاد تاکنون ارزیابی‌های ابتدایی از سوی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت در ارتباط با شاخص‌های شهر سالم و جوامع ایمن و اقدامات لازم صورت‌گرفته به این منظور در عرصه‌های مختلف شهر جدید سهند و نقاط ضعف و قوت شناسایی شده است و در آخر آبان امسال نیز ارزیابی آنلاین در این زمینه انجام می‌شود.

ارزیابی نهایی این طرح در آذر امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی کارشناسان سازمان بهداشت جهانی مستقر در دفتر مدیترانه شرقی سازمان در قاهره انجام می‌شود تا مراحل پیوستن این شهر به جرگه «شهرهای سالم» و «جوامع ایمن» تکمیل شود.

فرماندار اسکو در این باره می‌گوید: این شهر جدید برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای سالم به‌عنوان نخستین شهر کشور پیشتاز بوده و در صورت تحقق آن به الگویی برای سایر شهرهای ایران و حتی مدیترانه شرقی در راستای ارتقای سطح بهداشت و رفاه عمومی تبدیل می‌شود. بابک رضی‌منش با اشاره به اینکه حوزه سلامت حق اساسی هر انسان و پایه و اساس توسعه پایدار بوده و نظام‌های سلامت با هدف ارتقای امید به زندگی در جوامع تلاش می‌کنند، می‌افزاید: تمام فعالیت‌ها و اقداماتی که موجب ارتقای سلامت فکری، جسمی و معنوی شهروندان می‌شود مدنظر طرح «شهر سالم سهند» است.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح شهر سالم سهند ۶ کمیته تخصصی ایجاد شده است، یادآوری می‌کند: تاکنون این کمیته‌ها بیش از ۱۰۰ جلسه برگزار، طرح‌های عملیاتی در این زمینه ارائه و آنها را اجرا کرده‌اند و نظارت مستمر و ارزیابی جدی از سوی دبیرخانه علمی رصد و پایش می‌شود. رضی‌منش وجود ساختار مدرن، لحاظ شدن مسائل حوزه شهرسازی مدرن، طراحی شهر به شکل محله‌محوری برای افزایش تعاملات اجتماعی، اجرای شبکه معابر مطابق با آیین‌نامه‌های روز کشور، نفوذپذیری بافت‌های شهری، نخستین شهر دانشگاهی بزرگ، طراحی سطح و سطوح سرانه متناسب با نیاز مردم و استاندارد بالا، قرار گرفتن در بلندترین نقطه استان از نظر آب و هوایی و نبود بافت حاشیه‌ای و ناکارآمد در شهر جدید سهند را از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این شهر برای پیوستن به شبکه جهانی شهرهای سالم اعلام می‌کند. وی گفت: بررسی و احصای مشکلات، کمبودها و نواقص، هماهنگی و مشارکت سازمان‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در قالب ۶ سمن، برگزاری پویش‌های مختلف، آموزش به ۳ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در مقاطع مختلف و یک هزار اولیای دانش‌آموزان، احداث پارک بانوان، تشکیل کمیته توانمندسازی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بانوان و تهیه و تدوین نقشه جامع خطرپذیری آسیب‌های اجتماعی از اقدامات کمیته‌های تخصصی طرح سالم سهند است.

ناظر عالی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند، مدیریت زباله و تفکیک پسماند از مبدأ، توسعه ورزش‌های همگانی، ایجاد مسیرهای مختلف دوچرخه‌سواری در راستای انسان‌محوری، مسیرهای پیاده‌روی با عنوان «۳۲۰ قدم تا سلامتی» در نقاط مختلف شهر، ایجاد زمین تنیس، نمایشگاه کاردستی در مدارس برای حفظ مسائل زیست محیطی، نظارت بر اماکن توزیع مواد غذایی، آموزش ۴ هزار دانش‌آموز در قالب کمک اورژانس‌یار و اجرای طرح‌های فرهنگی مانند پویش «گل به‌جای سیگار» و «مارپله مهارت‌های زندگی» را از دیگر اقدامات انجام شده در اجرای طرح شهر سالم سهند اعلام کرد.

دبیر علمی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند نیز افزود: از برنامه‌های سازمان جهانی بهداشت طرح «جوامع ایمن» و «شهرهای سالم» برای ارتقای سلامت و ایمنی در شهرها است.

رسول هاشمی با بیان اینکه مرکز شبکه جهانی «جوامع ایمن» در سوئد و مرکز «شهرهای سالم» سازمان جهانی بهداشت در پنج منطقه دنیا واقع بوده که در منطقه مدیترانه شرقی در مصر است، می‌افزاید: در زمستان سال ۹۷ شهر جدید سهند به‌عنوان چهارصد و هشتمین شهر دنیا، سی و سومین شهر کشور و اولین شهر شمال‌غرب به شبکه جهانی «جوامع ایمن» ملحق شد. وی می‌گوید: کارهای مربوط به طرح شهر سالم سهند نیز به خوبی درحال اجرا بوده و ارزیابی اولیه آن در اواخر مرداد امسال انجام و مقرر شد ارزیابی نهایی توسط کارشناسان دفتر منطقه سازمان جهانی بهداشت واقع در مصر انجام شود و اگر شاخص‌های مدنظر این سازمان رعایت شده باشد به‌عنوان اولین شهر سالم ایران و یازدهمین شهر منطقه مدیترانه شرقی به شبکه جهانی شهرهای سالم ملحق شود. دبیر اجرایی طرح جامعه ایمن و مروج سلامت سهند نیز با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی کمیته اجرایی این طرح می‌گوید: سهند به‌عنوان یک شهر جدید مکان‌یابی و با اهداف خاصی ایجاد شده است. رشید وکیلی با اشاره به اینکه شهرهای جدید برای ساماندهی جمعیت رو به رشد کلان‌شهرها ایجاد شده است، می‌افزاید: این شهر نیز جهت ایجاد اشتغال در نظام ساماندهی جمعیت رو به رشد کلان‌شهر تبریز، ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و بهبود شرایط زیست محیطی شهر مکان‌یابی و در حال رشد و توسعه است.

وی با تاکید بر ضرورت هماهنگی‌های بین‌بخشی، اظهار می‌کند: شهرداری شهر جدید سهند آماده همکاری در اجرای طرح‌های مختلفی است که در جهت ارتقای سطح ایمنی و زندگی شهروندان برنامه‌ریزی شده باشد. وکیلی با بیان اینکه طرح جامعه ایمن و مروج سلامت نیز در راستای ارتقای سلامت شهر و شهروندان طراحی شده است، ادامه می‌دهد: شهرداری در اجرای این طرح آماده همکاری بوده و دوشادوش سایر کمیته‌ها و دبیران علمی این طرح است تا به تحقق اهداف این طرح کمک کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.