| کد خبر: 221449 |

شهر بهتر برای زندگی بهتر؛ ارج نهادن بر جوامع محلی و شهرها

وزیر راه و شهرسازی در پیامی روز جهانی شهرها را که مصادف با ۱۰ آبان است، تبریک گفت.

تین نیوز

وزیر راه و شهرسازی در پیامی روز جهانی شهرها را که مصادف با ۱۰ آبان است، تبریک گفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در پیامی روز جهانی شهرها که مصادف با ۱۰ آبان_ ۳۱ اکتبر ۲۰۲۰ است را تبریک گفت.

متن پیام وزیر راه و شهرسازی به مناسبت روز جهانی شهرها با شعار "شهر بهتر برای زندگی بهتر؛ ارج نهادن بر جوامع محلی و شهرها" به شرح زیر است:

انتخاب آخرین روز ماه اکتبر به عنوان روز جهانی شهرها یادآور اهمیت و نقش شهرها در کیفیت زیست انسان در روی کره زمین به شمار می‌‌رود. امسال این روز را در حالی گرامی می‌‌داریم که بیماری جهانگیر کرونا تمامی جوامع را در کشورهای توسع‌ه‌یافته، در حال توسعه، و کمتر توسعه یافته در پنجه خود گرفتار ساخته است. این بیماری نشان داد سکونتگاه‌‌های ما تا چه اندازه در برابر چنین سوانحی آسیب‌‌پذیر، و در تأمین حقوق شهروندی همچون دسترسی به محیط زیستی سالم و مسکن متناسب با نیاز ناتوان هستند.

در جمهوری اسلامی ایران، ضرورت حفظ محیط زیست برای نسل‌‌های آینده و حق برخورداری از مسکن متناسب با نیاز در مواد ۵۰ و ۵۱ قانون اساسی مصوب سال ۱۳۵۸، نزدیک به یک دهه پیش از طرح این موارد در اسناد بین‌المللی، مورد تصریح قرار گرفته است. همچنین برنامه‌‌ریزی برای گسترش طراحی شده شهری از سال ۱۳۵۱، با تصویب قانون تشکیل شورای عالی معماری و شهرسازی در دستور کار دولت قرار داشته است. هرچند، کشور در اجرای برنامه‌‌های عمرانی خود با چالش‌‌های بزرگی همچون هشت سال جنگ تحمیلی، تحریم‌‌ها و اقدامات یک‌جانبۀ تحمیلی، و انواع سوانح طبیعی روبرو بوده است.

از سوی دیگر، فرارسیدن قرن بیست و یکم فرصت‌‌هایی نظیر بهره‌‌گیری کارآمد از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی را  به همراه داشته است که می‌تواند زمینه‌ساز بروز الگوهای نوین برنامه‌ریزی و مدیریت شهری با مشارکت فعال و بیش از پیش کلیه جوامع محلی و شهروندان و در نتیجه ارتقاء زیست شهری شود.

در همین راستا،  برنامه سیاست نوین شهری و شهر هوشمند که جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌المللی یکی از سه کشور پیشتاز در اجرای آن است اکنون با همکاری برنامه اسکان بشر ملل متحد وارد مرحله دوم خود می‌‌شود. این برنامه فرصتی را فراهم می‌‌آورد تا آموخته‌‌های ایران و دیگر کشورهای جهان در چهارچوبی روشمند احصاء و در قالب پروژه‌‌های عملی به اجرا گذاشته شود. جمهوری اسلامی ایران از این تبادل دانش و تجربه استقبال می‌‌کند و امیدوارم با اجرای موفقیت آمیز سیاست نوین شهری گامی دیگر به سوی توسعه پایدار شهری و از رهگذر آن ایجاد "شهر بهتر برای زندگی بهتر" دست یابیم.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.