| کد خبر: 201856 |

◄ احداث ۱۶۳ کیلومتر خط ریلی بین شهرهای جدید و کلان شهرها

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: 163 کیلومتر قطار برقی بین شهرهای جدید به کلان شهرها در دست احداث است.

تین نیوز

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: 163 کیلومتر قطار برقی بین شهرهای جدید به کلان شهرها در دست احداث است.

حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در نشست خبری که در محل چهارمین نمایشگاه  حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته انجام شد گفت: مناطق کلان شهری که شهر های جدید به عنوان یک عنصر در این مناطق شکل می گیرد، مناطق هم بسته ای از لحاظ فعالیت و کار هستند که بیشترین شدن رفت و آمد در این مناطق شکل می‌گیرد.

وی افزود: موضوع حمل و نقل و چگونگی حمل و نقل بین مراکز فعالیت شغلی و محل سکونت یک موضوع محوری است که هم می تواند کارایی مناطق کلان‌شهری را تسریع کند و هم منجر به کاهش آلودگی شود و هم از مصرف سوخت را کاهش دهد. اگر در این سیستم در مناطق کلان شهری غلبه با حمل و نقل شخصی باشد با یک سیستمی مواجه هستیم که همراه با آلودگی فراوان و گیر افتادن در ترافیک های طاقت فرسا است.

طاهرخانی ادامه داد: اساس حمل و نقل مسافر در کلانشهرها بر سیستم حمل و نقل انبوه ریلی استوار است. تجربه ای که در کشور های دیگر اتفاق افتاده است که نتیجه آن اداره بهتر مناطق کلان‌شهری است. 

وی افزود: در بسیاری از مناطق کلان‌شهری احداث زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی بر توسعه شهری اولویت دارد . نمونه آن می توان از کلانشهر توکیو نام برد که با 36 میلیون نفر، جمعیت،  2 هزار 500 کیلومتر خطوط ریلی دارد که حمل و نقل شهری این کلانشهر را تشکیل می دهد. 60 درصد از سهم حمل و نقل در این کلانشهر را حمل و نقل ریلی تشکیل می‌دهد و تنها 20 درصد سهم حمل و نقل شخصی است.

طاهرخانی با بیان اینکه منطقه کلان شهر تهران در معرض آلودگی هوا و ترافیک است گفت: روزانه 2 هزار خودرو وارد تهران می شود. ورود خودروهای شخصی از شهرهای مختلف منجر به آلودگی شدید هوای تهران می شود. همچین در بعضی مواقع علاوه بر هوای تهران بر  آلودگی هوای استان‌های مجاور نیز تاثیر گذار است.

وی افزود:  23.5 درصد از مصرف سوخت کشور متعلق به کلان شهر تهران است. این بدین معنی است که 23 درصد از مصرف سوخت کشور تنها در مساحت 1 درصد از کشور انجام می‌گیرد.   

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص حل مشکل آلودگی و ترافیک کلان شهرها گفت: برای حل این بحران، باید برنامه‌ای برای توسعه حمل و نقل ریلی انبوه و ارزان فراهم شود. طرح‌هایی از جمله زوج و فرد یا طرح ترافیک آن چنان که باید نمی‌توانند مشکلات آلودگی را کاهش دهند. 

وی افزود: به همین دلیل توسعه سیستم حمل و نقل ریلی در شهرهای جدید یکی از اولویت‌های اصلی است که اکثر درآمد سازمان به آن تعلق گرفته است.

طاهرخانی در خصوص برنامه های شرکت عمران شهرهای جدید گفت: 163 کیلومتر قطار برقی بین شهری در دست احداث داریم که به مناطق کلان شهری متصل می شود.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه به آخرین تحولات مربوط به خطوط ریلی شهرهای جدید پرداخت و از آغاز عملیات اجرایی قطار برقی تهران-پردیس به طول ۲۶ کیلومتر تا پایان سال جاری خبر داد.

وی، پیشروترین قطار برقی شرکت عمران را قطار هشتگرد عنوان کرد که به خط پنج مترو تهران متصل می‌شود و گفت: احداث این خط مترو به طول ۲۵ کیلومتر در مراحل نهایی است و به‌زودی افتتاح می‌شود و با بهره‌برداری کامل این خط، امکان جابجایی روزانه ۲۵۰ هزار نفر وجود دارد که نقش بسیار عمده‌ای در کاهش مصرف سوخت و ترافیک آزادراه قزوین-کرج و کرج-تهران خواهد داشت.

او افزود: قطار بهارستان-اصفهان که به مترو اصفهان متصل می شود می تواند 140 هزار مسافر جابه‌جا کند تا سال 1400 به بهره برداری می رسد. این پروژه در مرحله ریل گذاری است. همچنین قطار برقی گلبهار-مشهد، مجلسی بهارستان، پرند-تهران نیز با فایننس ها و اعتبارات تا سال 1402 و 1403 افتتاح می شود.

وی در پایان گفت: اولویت شرکت عمران شهرهای جدید، هدایت منابع به سوی قطارهای برقی است. در سال آتی قرار است از ظرفیت فروش اوراق مشارکت در حدود 1000 میلیارد تومان تامین مالی و به سیستم حمل و نقل ریلی تزریق شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.