| کد خبر: 129685 |

بحران خوزستان نتیجه ۶۰سال اشتباه در مدیریت آب

تین نیوز
مهندس منصـــــور قطبی‌سرابی، کارشناس پیشکسوت مهندسی آب می‌گوید: راهکار نجات وضعیت بحرانی خوزستان، مدیریت یکپارچه منابع آب مبتنی بر ملاحظات زیست‌محیطی و در راستای آن، زهکشی زیرز‌مینی عمودی توأم با بهره‌برداری تلفیقی از آب‌های زیرزمینی و سطحی به‌طور همزمان است.
 

به گزارش همشهری آنلاین، به گفته وی، اجرای روش‌های زهکشی زیرزمینی افقی (کلاسیک)در خوزستان طی 60سال گذشته این استان را با بحران‌های فعلی مواجه کرده است.

 

این کارشناس پیشکسوت مهندسی آب در عین حال معتقد است: امکان تو‌لید منابع آب زیر‌زمینی جدید و جلو‌گیری از تولید ریز گردها در دشت‌های رود‌خانه‌ای استان خوزستان و ایلام وجود دارد؛ به شرط آنکه اراده‌ای برای دستیابی به این هدف وجود داشته باشد.

 

قطبی‌سرابی در گفت‌وگو با همشهری در توضیح این مطلب افزود: با توجه به منابع علمی متعدد مرتبط با زهکشی زیر‌زمینی، در کشورهای پیشرفته جهان2روش مختلف زهکشی زیرزمینی شناخته شده وجود دارد. وی روش نخست را روش زهکشی زیرزمینی عمودی تخلیه از چاه‌ها اعلام می‌کند که مختص دشت‌های رودخانه‌ای مثل استان خوزستان بوده و تنها از طریق اعمال مدیریت به‌هم‌ پیوسته منابع آب مبتنی بر ملاحظات زیست‌محیطی و به‌عبارت دیگر از طریق تعادل‌بخشی منابع آب‌های زیرزمینی توسط وزارت نیرو و مدیریت منابع آب ایران، قابل اجراست. به گفته سرابی، اجرای این روش باعث نجات خوزستان و سایر استان‌های مشابه از بحران آب و به تبع آن ریزگرد می‌شود.

 

  • تداوم شیوه غلط مدیریت آب

روش زهکشی زیر‌زمینی افقی (کلاسیک) دومین روشی است که به گفته قطبی‌سرابی، در دشت‌های ساحلی و دریاچه‌ای کشور‌هایی مانند هلند، انگلستان، فرانسه و آمریکا اجرا شده است. این روش در ایران هم ازجمله در خوزستان توسط وزارت جهادکشاورزی و با تأیید مدیریت منابع آب ایران، وزارت نیرو، کمیسیون بین‌المللی آبیاری و زهکشی، کمیته ملی آبیاری و زهکشی ایران و سازمان حفاظت محیط‌زیست اجرا شده و می‌شود.

 

این درحالی است که روش زهکشی زیرزمینی افقی از سال 1380به بعد بنا به اقرار صریح محققان و دانشمندان زهکشی بین‌المللی با شکست زیست‌محیطی کامل، روبه‌رو شده است. این روش، اما طی 60سال گذشته در دستور کار وزارت جهادکشاورزی قرار داشته و با تأیید مدیریت منابع آب ایران و سازمان‌های ذیربط در حال اجراست. اجرای این روش، خوزستان و بسیاری از استان‌های دیگر را با معضلات زیست‌محیطی متعدد مواجه کرده که در رأس آنها می‌توان به بحران کم آبی و ریزگرد اشاره کرد.

 

  • مدیریت غلط آب، تمدن خوزستان را نابود می‌کند

مهندس قطبی‌سرابی پیش از این در گفت‌وگو با همشهری براساس مستندات علمی و مطالعات میدانی نشان داد که میزان آب مورد نیاز شرب کشور کمتر از نیم میلیارد مترمکعب در سال است نه 5/7 میلیارد مترمکعب که در شبکه‌های روستایی و شهری مصرف می‌شود .او در همان گفت‌وگو بر ضرورت بسته‌بندی آب شرب و اختصاص یارانه برای آن تأکید کرد. طرح بسته‌بندی آب شرب و تفکیک آن از آب بهداشتی البته در مجلس تصویب و به وزارت نیرو ابلاغ شد. اکنون قطبی‌سرابی تأکید می‌کند که با تداوم روند موجود، نابودی منابع آب و خاک، کشاورزی، منابع طبیعی و محیط‌زیست خوزستان حتمی است و تمدن خوزستان همچون تمدن بین‌النهرین نابود خواهد شد.

 
 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.