| کد خبر: 262305 |

◄ پشت پرده قراردادهای سازمان هواشناسی/ بازی با جان انسان ها در هنگام وقوع سیل

در اکثر این قراردادها پیشنهاد دهنده، مجری و ناظر یک نفر هستند.

تین نیوز

با توجه به تغییرات اقلیمی که موجب برهم خوردن ساختار اقلیمی جهان شده و از نتایج آن وقوع سیلاب، گسترش ریزگردها در جهان و به طور اخص در ایران شده در ماده 26 این قانون تکالیفی بر عهده سازمان هواشناسی کشور قرار گرفت که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس هواشناسی با ارسال مطلبی به بخش شهروند خبرنگار این شبکه خبری با بیان مطلب بالا در ادامه یادداشت خود مدعی شد: در دوره مدیریت رئیس فعلی سازمان هواشناسی، با توجه به اعتبار مناسب بیش از ده هزار میلیارد ریالی، علاوه بر غفلت به طور کاملا عمدی قراردادهای صوری بدون محتوا در حوزه پیش بینی منعقد و سپس بدون طی فرایند قانونی تایید و مبلغ قرارداد پرداخت می شود.

 با این توضیح که تین نیوز به طور مستقل نمی تواند ادعاهای مطرح شده را تایید یا تکذیب کند اما آمادگی دارد توضیحات روشن کننده سازمان هواشناسی را جهت شفافیت موضوع درج نماید، متن کامل یادداشت ارسالی را به بخش شهروند خبرنگار تین نیوز در ادامه بخوانید:

« با توجه به تغییرات اقلیمی که موجب برهم خوردن ساختار اقلیمی جهان شده و از نتایج آن وقوع سیلاب، گسترش ریزگردها در جهان و به طور اخص در ایران است در ماده 26 این قانون تکالیفی بر عهده سازمان هواشناسی کشور قرار گرفت که تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است.

در دوره مدیریت رئیس فعلی سازمان هواشناسی، با توجه به اعتبار مناسب بیش از ده هزار میلیارد ریالی، علاوه بر غفلت به طور کاملا عمدی قراردادهای صوری بدون محتوا در حوزه پیش بینی منعقد و سپس بدون طی فرایند قانونی تایید و مبلغ قرارداد پرداخت می شود.

در اکثر این قراردادها پیشنهاد دهنده، مجری و ناظر یک نفر هستند. چند نمونه از قراردادها و روش دور زدن قانون به صورت زیر است:

مدل هشدار سیل: سفارش دهنده قرارداد مرکز پیش بینی سازمان با مبلغ 6 میلیارد تومان در سال 1400 بوده و مجری آن پژوهشکده هواشناسی با تمسک به ترک تشریفات برنده شده است. این قرارداد بدون اینکه عملیاتی شود با تایید 95 درصدی بخش پیش بینی بدون دقت و کارایی لازم برای پرداخت به بخش مالی ارجاع داده می شود. این مدل دارای دقت پایینی است چون که با استفاده از یک برنامه WRF که به صورت رایگان و متن باز در اینترنت است و اصلا دقتی در آن وجود ندارد با عنوان دهن پرکن مدل هشدار سیل به سازمان فروخته شده و در سیل های اخیر مانند سیل استهبان ، فیروزکوه، امام زاده داوود و سیل گرمی اردبیل اصلا کارایی نداشته و صرفا پولی برای اهداف خاص رد و بدل شده است. بخش پیش بینی با توجه به آگاه بودن از این موضوع، آن را تایید نموده است.

مدل آلودگی Cimex : این مدل نیز با پیشنهاد مرکز پیش بینی با مبلغ 6 میلیارد تومان با پژوهشکده هواشناسی منعقد شده ، مدل تحویل و با تایید بخش پیش بینی برای پرداخت به بخش مالی ارجاع شد. در حالی که به علت اینکه فقط در مدل لایه هواشناسی با دقت پایین و رایگان گنجانده شده و لایه محیط زیستی آن شامل توپوگرافی و سیاهه انتشار به صورت ساده و ناقص دیده شده است. به همین علت مدل فاقد کارایی بوده و از آن در بخش پیش بینی علیرغم هزینه انجام شده استفاده نمی شود و با عدم تکمیل مدل ها در حوزه هوای پاک سالانه دارای مرگ و میر بالا ناشی از آلودگی در کشور هستیم.

مدل گرد وغبار LASAT : این مدل در سال 1396 با مبلغ دو میلیارد تومان از آلمان خریداری و علیرغم کیفیت مناسب بنا به دلایل نامشخصی در بخش پیش بینی استفاده نمی شود و در سال 1398 کنار گذاشته شده است وجز اتلاف هزینه آورده خاصی نداشته که می بایست مورد پیگیری قرار گیرد.

مدل گرد وخاک WRF CHEUISTERG : این مدل نیز با پیشنهاد مرکز پیش بینی با مبلغ 5 میلیارد تومان با پژوهشکده هواشناسی منعقد شده، مدل تحویل و با تایید بخش پیش بینی برای پرداخت به بخش مالی ارجاع شد. در حالیکه به علت اینکه فقط در مدل لایه هواشناسی با دقت پایین و رایگان گنجانده شده است و از خروجی سامانه گرد و خاک بارسلونا استفاده می کند دارای دقت متوسطی بوده و پیش بین ها ترجیح می دهند به جای آن مستقیما از خروجی گرد و خاک مرکز منطقه ای بارسلونا استفاده کنند.

این نوع پیشنهاد قرارداد که پیشنهاد دهنده، مجری و ناظر یک نفر است مرکز پیش بینی را به گلوکاه فساد تبدیل کرده و این مرکز کارهای مربوط به پولشویی یعنی انتقال پول از سازمان به پژوهشکده هواشناسی به عنوان قلک و حیاط خلوت سازمان جهت اهداف ثانویه را برعهده گرفته است. قراردادهایی که جنبه کیفی داشته و به صورت صوری تایید و با طی نمودن ظاهری فرایند قراردادها تاکنون میلیاردها تومان پول جابجا شده است که می طلبد سازمان بازرسی با کمک گروهی از هواشناسان خبره و با وجدان نسبت به انجام وظایف قانونی خود اقدام نماید. »

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • آزاد 2 0

    ازاین دست موارد متاسفانه به وفوردرسازمان هواشناسی اتفاق میافتد ولی کو گوش شنوا متاسفانه وزیر راه ودوستانشان هم هیچ عکس العملی دراین خصوص نشان نمی‌دهد.
    سازمانی که مدیر حوزه ریاست آن که مامورازسازمانی دیگر است طی یکسال از هردو سازمان حقوق ماهیانه بالغ برهشتادمیلیون تومان دریافت کندوپس ازمشخص شدن این تخلف آب ازآب تکان نخوردا مشخص است که هیچ مرجعی پیگیراتفاقاتی که درهواشناسی میافتدنیست

  • هواشناس 1 0

    با تمام موارد فوق موافقم. خواهشا اگر دلتون بحال مردم و کشور می سوزد با این موارد رسیدگی کنید.

  • هواشناسی 1 0

    وقتی مدیر سازمان از بین هیات علمی پژوهشگاه انتخاب میشه معلوم است که پژوهشگاه و سفارشات اینچنینی را به خودشون ارجاع می دهند و چیزی رخ می دهد که نباید رخ دهد. وقتی داخل دستگاه یا توسط دولت قانون تصویب می شود که مراکزr @d در سازمان و استان ها را تعطیل کنید و همه تحقیقات و طرح و توسعه مدل ها را فقط به هیات علمی پژوهشگاه ارجاع دهید معلوم است که هر کاری دلشون بخواد می کنن. هر بدبختی این سازمان دارد متوجه پژوهشگاه و هیات علمی است که حقوقشان را از وزارت علوم می گیرن و فقط بدبختیشون برای سازمان و پرسنل هواشناسی و مردم است.

  • کنترلر ساده 2 0

    این زوج زرنگ و چند رنگ ، یکی در سازمان هواشناسی ویکی در شرکت فرودگاهها سالها کارکنان ساده را فریب دادن و در هر دوره با باجها و خوش خدمتی و حتی اعتبارات آموزشی و خارج قانون به تیم وزارتخانه خودشان را همرنگ دولت مستقر میکنند.
    همسر شریفشان هم کنترلرهای مراقبت را فریب داد و با وعدهای توخالی و جلسات پشت پرده و تحریک علیه مدیران شرکت فرودگاهها در قالب مطالبات کنترلرها خودش را عزیز میکنه و در عمل با سیاست انگلیسی تفرقه بینداز و حکومت کن از ابتدای دوران وزارت آخوندی در حال چپاول این دو سازمان هستند و نمونه بارزش هم‌ انتصاب کنترلر مراقبت پرواز به عنوان مدیرکل دفتر رییس سازمان هواشناسی و مدیر کل حقوقی ، بازرسی ، مدیریت عملکرد سازمان و ...

  • هواشناس 0 0

    بله واقعا حسابی این زوج با هم نابود کردن هر دو دستگاه را