| کد خبر: 248503 |

اتوبوس های جام جهانی در راه تهران؟

به گفته مدیران شهری، تهران حداکثر ۸۰۰۰ اتوبوس نیاز دارد و اتوبوس های توزیعی دولت نیز تنها توانست بخشی از این مشکل را برطرف کند و تامین رقم باقی مانده خارج از توان تولیدات داخلی در کوتاه مدت است و حل مشکل اتوبوس های پایتخت راهکاری جز واردات اتوبوس ندارد که خرید اتوبوس های جام جهانی یکی از گزینه هایی است که در این ایام که اخبار جام جهانی داغ است، مطرح شد.

تین نیوز

به گفته مدیران شهری، تهران حداکثر ۸۰۰۰ اتوبوس نیاز دارد و اتوبوس های توزیعی دولت نیز تنها توانست بخشی از این مشکل را برطرف کند و تامین رقم باقی مانده خارج از توان تولیدات داخلی در کوتاه مدت است و حل مشکل اتوبوس های پایتخت راهکاری جز واردات اتوبوس ندارد که خرید اتوبوس های جام جهانی یکی از گزینه هایی است که در این ایام که اخبار جام جهانی داغ است، مطرح شد.

به گزارش تین نیوز، مطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در واکنش به ادعای برخی رسانه ها مبنی بر اینکه شهرداری می خواهد اتوبوس های دست دوم جام جهانی را خریداری کند، گفت: شهرداری تهران اتوبوس دست دوم نمی خرد؛ بلکه از بخش خصوصی خرید خدمت می کند و ما نمی دانیم که بخش خصوصی می خواهد اتوبوس های جام جهانی را بخرد و یا اتوبوس های آلمانی را.

وی با بیان اینکه تهران بر اساس طرح جامع حمل و نقل حداقل ۶۰۰۰ و حداکثر به ۸۰۰۰ اتوبوس احتیاج دارد و روزی که ما شهرداری تهران را تحویل گرفتیم تعداد اتوبوس ها تنها ۱۸۰۰ دستگاه بود که برخی از آنها نیز به دلیل فرسودگی و یا نیاز به تعمیرات در یک سال اخیر از چرخه خدمت رسانی خارج شدند، افزود: در حال حاضر ما ۴۲۰۰ اتوبوس کم داریم تا بتوانیم سرفاصله حرکت اتوبوس هایمان را کم کرده و از اتلاف وقت و معطلی شهروندان بکاهیم و تراکم و تجمع مردم در اتوبوس ها کم شود؛ اما جای سوال است که آیا ظرفیت کشور و بودجه شهرداری و دولت اجازه خرید و تامین ۴۲۰۰ دستگاه اتوبوس را می دهد؟ حتما نه. ما می توانیم حرف بزنیم و وعده بدهیم اما با اتکا به ظرفیت های فعلی این مهم رخ نمی دهد.

محمدخانی با بیان اینکه شهرداری در تلاش است که از مسیرهای مختلف و سطوح مختلف برای رفع مشکل اتوبوس در تهران اقدام کند، ادامه داد: اولویت اصلی شهرداری توسعه مترو است؛ اما تا تکمیل همه خطوط فعلی و ساخت خطوط جدید فاصله زیادی داریم پس مجبور هستیم تمرکزمان را بر روی اتوبوس بگذاریم و امیدواریم تا پایان سال ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس وارد چرخه حمل و نقل شود.

دست بخش خصوصی را برای خرید اتوبوس باز گذاشتیم

وی با بیان اینکه ما دست بخش خصوصی را باز گذاشتیم که برای خرید اتوبوس چه نو و یا دست دوم اقدام کند، گفت: خرید اتوبوس دست دوم توسط بخش خصوصی انجام می شود اما هر اتوبوسی وارد ناوگان نمی شود بلکه شاخص ها و استانداردهایی برای آن در نظر گرفته ایم و بر اساس آن اتوبوس دست دوم وارد ناوگان می شود.

به گفته محمدخانی، شهرداری تهران از زیر سنگ هم که شده اتوبوس با کیفیت برای مردم تامین می کند و دقت داشته باشید که شهرداری تهران اتوبوس دست دوم نمی خرد بلکه از بخش خصوصی خرید خدمت می کند.

ورود اتوبوس دست دوم بخشی از یک پازل بزرگ برای تامین اتوبوس تهران

سخنگوی شهرداری تهران افزود: ورود اتوبوس دست دوم بخشی از یک پازل بزرگ برای تامین اتوبوس تهران است؛ البته اولویت ما فعالیت اتوبوس دست دوم نیست؛ اما تولید داخلی و تامین مالی اتوبوس نو سخت است. چرا که برای خرید یک اتوبوس نو تولید داخل باید پنج میلیارد تومان هزینه کنیم، در حالیکه یک اتوبوس دست دومی که ساخت کشور اروپایی است و کمتر از پنج سال فعالیت کرده و تمام استانداردهای محیط زیستی و ایمنی را پاس می کند تنها یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و بخش خصوصی متعهد شده که این اتوبوس های دست دوم پنج تا ۱۰ سال فعالیت می کنند و حالا وقتی ما به اتوبوس احتیاج داریم و قیمت آن پایین و کارایی آن بالا است و بخش خصوصی نیز کارکرد آن را تضمین می کند چرا خرید خدمت نکنیم؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.