| کد خبر ۳۱۱۲۷۶
کپی شد
سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به تین نیوز:

◄ خلبانان هما به دلیل حقوق پایین لژیونر می شوند/ سهم حقوق خلبانان در برابر کل هزینه حقوق هما ناچیز است

سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) با تشریح جزئیات هزینه‌ های حقوق و دستمزد، کمبود خلبان، خروج نیروهای متخصص، محدودیت‌های استخدامی، و چالش‌های پروازی حج و مسیرهای بین‌المللی، تأکید کرد: تمرکز بر حقوق خلبان‌ ها انحرافی است و ریشه مشکلات «هما» در ساختار دولتی، انباشت نیرو و کمبود ناوگان عملیاتی نهفته است.

خلبانان هما به دلیل حقوق پایین لژیونر می شوند/ سهم حقوق خلبانان در برابر کل هزینه حقوق هما ناچیز است
تین نیوز |

نشست خبری مشترک رئیس سازمان هواپیمایی کشوری و سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران(هما) صبح امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه در نهمین نمایشگاه حمل و نقل برگزار شد.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، کاپیتان طاهر عبدالحی، سرپرست شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، در توضیح وضعیت پرداخت های مالی مرتبط با  نیروی انسانی این شرکت گفت: ما حدود پانصد میلیارد تومان برای حقوق شاغلان پرداخت می کنیم و نزدیک به صد میلیارد تومان هم بابت بازنشستگان و مزایا هزینه می شود. در مجموع برای حدود ۹ هزار نفر پرسنل حقوق پرداخت می کنیم؛ که حدود دو هزار نفر شرکتی، چهار هزار و ۷۰۰ نفر قراردادی تأمین اجتماعی، حدود ۷۰۰ نفر رسمی و نزدیک به هزار و ۵۰۰ نفر هم تبدیل وضعیت شده هستند.
وی با اشاره به سهم خلبانان از هزینه ها افزود: حقوق خلبان اصلاً در برابر این اعداد عدد بزرگی نیست. ما حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ خلبان داریم که حقوقشان بین ۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان است؛ آن هم حقوقی که نسبت به ایرلاین های خصوصی بسیار پایین تر است. با در نظر گرفتن میانگین ۱۵۰ میلیون تومان برای حدود ۲۰۰ و خرده ای خلبان، این عدد در مقابل حدود ۶۰۰ میلیارد تومان کل پرداختی، عدد قابل توجهی نیست.

خلبانان هما به دلیل حقوق پایین لژیونر می شوند 

سرپرست «هما» ادامه داد:«مایه تأسف است که خلبان های ما نه تنها به دلیل حقوق پایین لژیونر می شوند و به خارج از کشور می روند، بلکه حتی ایرلاین های داخلی هم بعضاً دو برابر ایران ایر به آن ها حقوق می دهند. خلبان یک شبه اضافه نمی شود. ما مثل شرکت خصوصی نیستیم که امروز تصمیم بگیریم فردا استخدام کنیم. باید گزارش توجیهی تهیه شود، مجوز سازمان استخدامی بگیریم، آزمون، مصاحبه، گزینش، پزشکی و آموزش انجام شود که حداقل دو سال زمان می برد.»
عبدالحی با تأکید بر ضرورت مازاد خلبان گفت:«منطق حکم می کند که حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد خلبان مازاد داشته باشیم. اگر امروز پرواز اروپا یا شرق آسیا راه بیفتد، نیاز به خلبان بیشتر داریم. پرواز دبی رفت و برگشت یک روزه است، اما بانکوک سه روز زمان می برد و خلبان در اختیار شرکت نیست. این یعنی ما به خدمه بیشتری نیاز داریم.»
او با اشاره به پیچیدگی عملیات پروازی حج افزود:«وقتی می گویند ۹۰ هزار نفر حج انجام دادیم، باید دید این حجم عملیات چه پیچیدگی هایی دارد. گاهی برای جابه جایی ۲۰ نفر خدمه باید یک هواپیمای جداگانه اعزام شود. این ها جزئیاتی است که باید به درستی منتقل شود تا مشخص شود چرا شرکت روزبه روز دچار مشکل می شود.»
سرپرست هما با بیان اینکه ناوگان عملیاتی شرکت محدود است، تصریح کرد:«من در حال حاضر کلاً هشت فروند هواپیمای عملیاتی دارم. با این هشت فروند باید پرواز شرق آسیا، اروپا، استانبول، دبی، پروازهای حج و پروازهای فوق العاده را انجام بدهم. در چنین شرایطی هم حقوق پرسنل پرداخت می شود، هم خلبان کم است و هم خروج خلبان ها ادامه دارد.»
وی درباره خروج خلبانان گفت:«بخشی از خلبان های ما در حال رفتن به اروپا یا ایرلاین های دیگر هستند. برخی هم به سن ۶۵ سالگی می رسند که طبق قوانین بین المللی دیگر اجازه پرواز ندارند. برخی هم ممکن است دچار بیماری شوند. این ریسک ها باعث می شود حتماً باید ۳۰ تا ۴۰ درصد خلبان بیشتر از نیاز فعال داشته باشیم.»
عبدالحی با اشاره به تجربه گذشته شرکت اظهار کرد:«چند سال پیش اشتباه کردیم و تعدادی از خلبان ها را بازنشسته کردیم. نتیجه اش این شد که در عملیات حج با کمبود خلبان مواجه شدیم و مجبور شدیم از شرکت معراج کمک بگیریم.»

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.