تحول در تجارت شرق کشور با رفع محدودیت تردد کامیون های با پلاک منطقه آزاد چابهار
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: اگر بخواهیم منتظر اتصال کامل ریلی بین چابهار، زاهدان، مشهد و سرخس باشیم، شاید توسعه اقتصادی منطقه به تعویق بیفتد. در حالی که هم اکنون نیز می توان با بهره گیری از ظرفیت های موجود، روابط اقتصادی را فعال تر کرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: اگر بخواهیم منتظر اتصال کامل ریلی بین چابهار، زاهدان، مشهد و سرخس باشیم، شاید توسعه اقتصادی منطقه به تعویق بیفتد. در حالی که هم اکنون نیز می توان با بهره گیری از ظرفیت های موجود، روابط اقتصادی را فعال تر کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، محمدسعید اربابی در نشست با استاندار و فعالان اقتصادی استان خراسان رضوی در منطقه آزاد چابهار، با اشاره به مشکلات حمل و نقل کالا در کشور، گفت: هم اکنون تنها ۸ درصد از حمل کالا در کشور از طریق راه آهن انجام می شود و در بسیاری از مناطق حتی این رقم به سه درصد هم نمی رسد. عمده بار با کامیون حمل می شود، اما مقررات دست وپاگیر مانع بهره گیری از ظرفیت کامیون های با پلاک منطقه آزاد چابهار شده است. همان رفتاری که با کامیون های ترانزیتی خارجی از ترکیه و افغانستان در کشور صورت می گیرد، باید برای کامیون های با منطقه آزاد چابهار نیز اجرایی شود.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم امکان تردد ۳ تا ۴ هزار دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد چابهار را فراهم کنیم، یک تحول جدی در حوزه صادرات و واردات رخ خواهد داد و دیگر شاهد معطلی کالا در بنادر یا گره های لجستیکی در مسیر صادرات به ویژه از استان های شرقی نخواهیم بود.
وی افزود: خوشبختانه با حمایت استاندار سیستان و بلوچستان، مجوز تردد کامیون های با پلاک منطقه آزاد منطقه آزاد چابهار در این استان صادر شده، اما پیشنهاد ما این است که شورای تأمین مشترک بین استانداران خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تشکیل شود تا امکان تردد این کامیون ها در سه استان فراهم شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: تا تکمیل زیرساخت های ریلی، باید از ظرفیت های موجود حمل ونقل جاده ای استفاده کنیم و مسیر را برای توسعه صادرات، ترانزیت و رونق اقتصادی شرق ایران هموار سازیم.