| کد خبر: 176422 |

◄ شروع پروازهای فرودگاه سمنان از 18 آبان

از ابتدای شروع به احداث فرودگاه سمنان خیلی‌ها سعی داشتند که با برشمردن برخی دلایل غیرمنطقی ساز ناکوک بر راه توسعه مرکز استان بنوازند.

تین نیوز

روزنامه پیام سمنان در ستون سرمقاله امروز هفتم آبان 97، مطلبی با عنوان قدم قدم تا اولین پرواز از سمنان  به قلم روح الله ساعدی منتشر کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، در این مطلب آمده است: فرودگاه، یا به فارسی میدان هوایی، محلی است که برای نشست و برخاست هواپیماها ساخته شده‌است. فرودگاه‌ها به‌طور معمول دارای امکاناتی برای سوخت‌گیری، نگهداری و تعمیر هواپیما و نیز دارای برج کنترل و مراقبت پرواز می‌باشند. محل فرود از اجزای اصلی فرودگاه است که یک مکان قابل دسترسی هوایی با آسمان باز برای باند فرود است تا هواپیما بتواند پرواز را آغاز کند یا هلی‌پد به‌علاوه تأسیسات مرتبطی همچون برج مراقبت، آشیانه و ترمینال است.

فرودگاه‌های بزرگ دارای مرکز کنترل ترافیک هوایی و تالار مسافران، آپرون، تاکسی‌وی و مرکز امداد اضطراری می‌باشند. در حالی که فرودگاه‌های کوچک ممکن است از باندهای پروازی کوچک (یک تا دو کیلومتر) خاکی یا شنی ساخته شده باشند، فرودگاه‌های بزرگی که برای پروازهای بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً دارای باندهای آسفالتی و بلندی هستند که طول آن‌ها به چند کیلومتر می‌رسد.

فرودگاه‌های کوچک و فرودگاه‌های بزرگ می‌توانند مجهز به برج کنترل ترافیک باشند یا در صورت لزوم فاقد آن باشند، این امر بستگی به حجم ترافیک منطقه و همچنین سرمایه‌گذاری انجام شده در آن فرودگاه دارد.این مقدمه با این عنوان گفته شد، که قرار است فردا در اربعین حسینی، یک اتفاق مهم و حیاتی برای توسعه و آبادانی مرکز استان رخ دهد و بالاخره پس از سال‌ها انتظار آرزوی دیرینه مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه به وقوع بپیوندد، تا شاهد اولین پرواز مسافربری فرودگاه سمنان به مقصد مشهد مقدس با حضور جمعی از خانواده‌های معظم شهدا، باشیم. پروازی به مقصد دیار عاشقان در روزی که همه عاشق دلدادگی به خاندان اهل‌بیت(ع) هستند.

از ابتدای شروع به احداث فرودگاه سمنان خیلی‌ها سعی داشتند که با برشمردن برخی دلایل غیرمنطقی ساز ناکوک بر راه توسعه مرکز استان بنوازند.اما امروز باید گفت حداقل باوجود زیرساخت فرودگاهی و نقش فرودگاه‎ها و تاثیر تلاش بی‎وقفه حوزه عملیات فرودگاهی و هوانوردی در مقابله با بحران‌ها از جمله زلزله و کاهش میزان تلفات جانی به حدی چشمگیر است، که اجماع تصمیم‌گیرندگان تصدیق می‌کنند که در صورت عدم وجود فرودگاه در منطقه آن‌هم برای استان سمنان که معین استان‌هایی چون پایتخت به شمار می‌رود، می‌تواند میزان تلفات و خسارات را چندین برابر نماید. این ارزیابی و این واقعیت ایجاب می‎کند تا فرودگاه به‌عنوان حلقه‌ای مهم از دیگر حلقه‌های مدیریت بحران، با استفاده لازم از تمامی امکانات و دانش در دسترس ازجمله بهره‌برداری از تجارب جهانی در صنعت فرودگاهی، برای ارتقای توانایی‌ها و ایفای نقش مؤثر خویش در بحران‌های آتی، بیش‌ازپیش تلاش و برنامه‌ریزی کند.

فرودگاه‌ها امروز می‌توانند نقش بارزی در تسهیل، رونق و توسعه صنعت گردشگری ایفا کنند و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های سفر و گردشگری و کانون اصلی اتصال حلقه‌های زنجیره حمل‌ونقل هوایی به شمار بروند.جدا از آن فرودگاه نقش مهمی در توسعه اقتصادی این خطه که دارای چند منطقه ویژه اقتصادی است، ایفا می‌نماید.

به هر حال شروع پروازهای فرودگاه سمنان که در آینده نزدیک با برپایی جشنی مفصل در ماه ربیع الاول به‌صورت رسمی شکل خواهد گرفت، سمنان را در لیست معدود مراکز استان‌هایی خواهد برد که تاکنون فاقد مرکز فرودگاهی بودند، و این یک اتفاق مبارک برای این استان به شمار می‌رود.به‌هرحال جا دارو از تلاش‌های مدیران مجموعه فرودگاه‌های کشور، استاندار، معاونین استانداری و به‌ویژه نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل تحول امور اداری استانداری و رئیس فرودگاه سمنان و همه تشکل‌های مردم‌نهاد سه شهرستان که در به ثمر نشاندن این اتفاق مبارک زحمات زیادی را متقبل شدند، سپاسگزاری نماییم.

امید که فرودگاه سمنان بتواند مرکز خدمت‌رسانی مطلوب، ایمن، و بنا به‌ضرورت با تبعیت از الزامات و استانداردهای ملی و بین‌المللی حاکم بر صنعت هوانوردی اقدامات مستمری در حوزه‌های مختلف ایمنی، امنیت و تسهیلات فرودگاهی در جابه‌جایی مسافر و کالا بردارد. به شرطی که همه مسئولین، صاحبان صنعت، اهالی دانشگاه و به‌ویژه مردم منطقه و استان از خدمات این فرودگاه استفاده مطلوب نمایند و با راه‌اندازی دیگر تجهیزات و امکانات جانبی زیرساختی این سایت فرودگاهی شاهد رونق صنعت گردشگری، آموزش عالی، اقتصاد و صنعت این استان در سطح کشور باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.