| کد خبر: 49466 |

فرماندار ماکو:

ترکیه با احترام به موافقنامه با ایران روزانه حداقل۵۰۰دستگاه کامیون پذیرش کند

تین نیوز | فرماندار شهرستان مرزی ماکو گفت: طرف ترکیه باید با تسهیل در انجام امور گمرکی حداقل روزانه 500 کامیون ورودی به خاک کشورش از طریق مرز ایران را پذیرش کند و مسئله باک های سوخت ماشین ها نمی تواند بهانه ای برای عدم همکاری باشد.

شاهین علیزاده درباره ملاقات با مسوولان ترکیه در این رابطه افزود: در دیدار غیر رسمی بین ما و مسوولان گمرکی گوربولاغ ترکیه که عصر دیروز در گمرک بازرگان صورت گرفت، نسبت به اجرایی شدن موافقتنامه های بین دو کشور درباره تردد کامیون ها از طریق گمرک بازرگان و گمرک گوربولاغ ترکیه تاکید شد.

وی اظهار کرد: وقتی به سابقه همکاری های طرفین در خصوص تردد ماشین های سنگین نگاه می کنیم در اواخر دهه 60 هر روز شاهد عبور بیش از 1500 دستگاه کامیون حامل کالا از طریق گمرک بازرگان بودیم.

وی ادامه داد: این در حالی است که سیستم های پذیرشی در آن زمان به صورت دستی و غیرمکانیزه صورت می گرفت و اکنون که با سیستم های پیشرفته رایانه ای امور گمرکی انجام می شود قابل قبول نیست که طرف ترکیه نتواند حداقل ورود را رعایت نکند.

اکنون به علت کندی در روند پذیرش کامیون های ورودی به ترکیه از طریق گمرک بازرگان از طرف گمرک گوربولاغ این کشور، صف های طولانی از کامیون ها در طرف ایران وجود دارد که این صف گاه به 20 کیلومتر نیز رسیده است.

با وجود اینکه در روزهای اخیر صف کامیون های در انتظار ورود به خاک ترکیه کاهش یافته ولی همچنان صف وجود دارد و طول صف کامیون های منتظر ورود به ترکیه بین شش تا 15 کیلومتر در روز متغیر است.

وجود صف طولانی در طرف ایران برای ورود به ترکیه و اشغال یک لاین (خط) از جاده بین المللی مشکلاتی نیز از نظر تردد جاده ای در مسیر ارتباطی ماکو - بازرگان ایجاد کرده است.

به گفته شاهین اسماعیل زاده فرمانده پلیس راه ماکو، صف طولانی و اشغال بخشی از جاده بین المللی، این جاده را برای هرگونه حادثه احتمالی خونین آماده کرده است.

گمرک زمینی بازرگان از بزرگترین گمرکات کشور، در 20 کیلومتری غرب شهرستان ماکو قرار دارد و یکی از مهمترین معابر صدور و ورود کالا و همچنین ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.