| کد خبر: 245685 |

◄ لزوم تجدیدنظر سازمان راهداری در مجوزهای شرکت های بین المللی حمل ونقل

کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به بازار سیاه ۵ میلیارد تومانی خرید و فروش امتیاز شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل، خواستار تجدیدنظر سازمان راهداری در نحوه برگزاری و تعداد مجوزها شد.

تین نیوز

 کارشناس حمل‌ونقل با اشاره به بازار سیاه ۵ میلیارد تومانی خرید و فروش امتیاز شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل، خواستار تجدیدنظر سازمان راهداری در نحوه برگزاری و تعداد مجوزها شد.

به گزارش تین نیوز، مرتضی قدمگاهی با یادآوری این‌که سال 97 آخرین آزمون شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی کالا برگزار شد، اظهار کرد: طی 4 سال اخیر آزمون مذکور برگزار نشده است، در آن زمان قیمت امتیاز یک مجوز شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی 300 میلیون تومان بود.

وی ادامه داد: در زمان حاضر قیمت به 3.5 تا 5 میلیارد تومان رسیده است، یعنی مجوز شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی با این قیمت خرید و فروش می‌شود.

وی با طرح این پرسش چرا طی 4 سال اخیر این آزمون توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برگزار نشده است، افزود: از سوی دیگر چرا این مجوز قیمت نجومی پیدا کرده است. چرا سازمان راهداری به‌عنوان متولی اصلی برگزاری آزمون مذکور، این ماجرا را مدیریت نکرده است.

کارشناس حمل‌ونقل با تاکید بر این‌که روند واگذاری مجوز و امتیاز شرکت حمل‌ونقل خیلی سخت است، توضیح داد: سازمان راهداری تعداد بسیار محدودی مجوز صادر می‌کند و این احتمال وجود دارد که در آزمون امسال حداکثر 20 مجوز به شرکت‌ها بدهند.

قدمگاهی با یادآوری این‌که هزینه شرکت آزمون یک میلیون تومان است که باید به سازمان راهداری پرداخت شود به نامشخص بودن تعداد شرکت‌کنندگان در آزمون شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کالا و تعداد قبولی‌ها اشاره کرد و گفت: معتقدم روند برگزاری آزمون باید تغییر کند. احساس می‌کنیم نگاه درآمدمحوری به این آزمون در حال شکل‌گیری است. نکته بعدی این‌که قیمت بالای مجوز حمل‌ونقل توجیه ندارد. در واقع امتیاز یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی نباید خرید و فروش شود.

وی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی فرآیندی را برای تاسیس شرکت کشتیرانی و نمایندگی کشتیرانی ایجاد کرده که امکان خرید و فروش امتیاز را ممنوع کرده است. این سازمان امتیاز را به شخص مدیرعامل می‌دهد و زمانیکه مدیرعامل از شرکت خداحافظی می‌کند شرکت کلا منحل می‌شود.

وی با یادآوری این‌که اما امتیاز شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای قابل واگذاری به شخص است، اظهار کرد:‌ معتقدم آزمون شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای حذف شود و تعداد مجوزها را افزایش دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا به تعداد بالای مجوز نیاز داریم و این‌که بازار کار چنین ظرفیتی دارد، افزود: مسئله صدور مجوز فعالیت حمل‌ونقل بین‌المللی را اسفندماه سال گذشته با مسئول ستاد تسهیل کسب‌وکارها مطرح کردیم. ستاد مذکور این موضوع را قبول دارد اما طی 6 ماه اخیر اقدام انجام نشده است. این گلایه‌ای است که از ستاد مذکور داریم.

به گزارش تسنیم، 5 مردادماه امسال مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری از ثبت‌نام بیست‌وششمین آزمون شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی کالا در بازه زمانی 8 تا 20 مرداد خبر داده و گفته بود:‌ تارنمای آزمون به نشانی transit.rmto.ir از روز شنبه مورخ 8 مرداد تا پنجشنبه 20 مرداد امسال برای ثبت‌نام جاماندگان از بیست و ششمین آزمون تأسیس شرکت‌های حمل و نقل بین المللی کالا، مجدد بازگشایی می‌شود.

جواد هدایتی افزود: اطلاعات مورد نیاز به تدریج از طریق تارنمای آزمون اطلاع‌رسانی می‌شود و متقاضیان باید ضمن بارگزاری مدارک و تکمیل فرم مربوطه در تارنمای فوق، نسبت به ارائه مدرک به استان محل تقاضای تأسیس یا هر استان دیگر اقدام کنند.

وی با بیان اینکه تاریخ و محل برگزاری آزمون متعاقباً اعلام می‌شود، افزود: آزمون این دوره نیز عمدتاً بر مهارت‌های تخصصی و اطلاعات کاربردی داوطلبین مبتنی خواهد بود و متقاضیان أخذ مجوز تأسیس شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا باید از تجارب و دانش کافی علمی و کاربردی در حوزه‌های مرتبط با حمل و نقل بین المللی کالا و ترانزیت برخوردار باشند.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی تأکید کرد: قبول شدگان آزمون دوره‌های قبل، اجازه شرکت در آزمون را نداشته و در صورت مشاهده یا گزارش چنین مواردی، وفق مقررات اقدام می‌شود.

هدایتی بیان کرد: آزمون برای متقاضیان واجد شرایط به صورت متمرکز فقط در شهرستان تهران در زمان مقرر برگزار و نتایج متقاضیان آزمون به صورت کارنامه در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش اعلام خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری تسنیم

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.