| کد خبر: 236762 |

◄ تحقق رشد آمارهای ترانزیت جاده ای کالا در سال۱۴۰۰

به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای وضعیتی روشن، شفاف و روبه رشد در حوزه ترانزیت جاده‌ای شاهد هستیم و پیش‌بینی می‌شود که اگر با همین شیوه پیش برویم تا پایان سال به رقم ۸.۵ تا ۹ میلیون تن کالای ترانزیتی می‌رسیم.

تین نیوز

طی هفت ماهه سال جاری کامیون‌هایی که از قلمرو کشور، محمولات ترانزیتی را حمل کردند به ۲۴۰ هزار دستگاه رسید و این رقمی بیش از کل سال ۹۹ بود، همچنین در این مدت تناژ حمل شده نیز به رقم ۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید به گونه‌ای که در هفت ماهه ۱۴۰۰ بیش از سال ۹۹ حمل محمولات ترانزیتی داشتیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از  وزارت راه و شهرسازی، جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، با اشاره به افزایش آمار ترانزیتی کشور در سال جاری اظهار داشت: در سال ۹۸ که شیوع کرونا در کشور نبود، تعداد ۲۹۸ هزار دستگاه کامیون ترانزیتی ۶.۶ میلیون تن کالای ترانزیتی را در کشور جابه جا کردند.

از اسفند ۹۸ که با شیوع کرونا در کشور مواجه شدیم، در یک سری از کشورها، مرزها مسدود شد و در برخی کشورها، ترددهای تزانزیتی به حداقل رسید و این موضوع تا اواخر اردیبهشت ۹۹ ادامه داشت، از اوایل خرداد ۹۹ با رایزنی های صورت گرفته و تعریف پروتکل‌ها به تدریج مرزها بازگشایی شد بنابراین در سال ۹۹ که حدود ۲ ماه انسداد مرزها را داشتیم، تردد ۲۲۰ هزار دستگاه ناوگان ترانزیتی و حمل ۴.۸ میلیون تن کالای ترانزیتی در کشور ثبت شد.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای افزود: بنابراین سال ۹۹ با توجه به شیوع کرونا و انسداد برخی مرزها، آمار ترانزیتی در حوزه ناوگان کامیونی کاهشی بود ضمن آنکه تشدید شرایط تحریم نیز در این مدت بی تأثیر نبود.

هدایتی با بیان این که طی هفت ماهه سال جاری بالغ بر ۵ میلیون و ۱۰۰هزارتن کالای ترانزیتی از مرزهای کشور ترانزیت شد : پیش بینی می‌شود اگر با همین روند افزایشی پیش برویم تا انتهای سال ۱۴۰۰ در بخش جاده ای به رقم ۸.۵ تا ۹ میلیون تن حجم کالای ترانزیتی در بخش جاده‌ای برسیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای بیان کرد: در هفت ماهه سال ۹۹ تعداد ۱۰۲ هزار کامیون ترانزیتی ۲.۲ میلیون تن و در هفت ماهه ۹۸ تعداد ۱۹۰ هزار کامیون ۴.۲ میلیون تن بار ترانزیتی جابه‌جا کردند، بنابراین در هفت ماهه ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۸ که سال بدون کرونا و بدون محدودیت رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌ها بوده است رشد داشته‌ایم.

هدایتی در ادامه اظهارداشت: در هفت ماهه ۱۴۰۰ نسبت به هفت ماهه ۹۹ میزان ۱۳۲ درصد در تعداد ناوگان ترانزیتی افزایش داریم و ۱۲۸ درصد در تناژ، افزایش اعمال شده است، یعنی حدوداً در ناوگان و تناژ ترانزیتی در این هفت ماه نسبت به ۹۹ رشد داشته‌ایم و این نشان می‌دهد با وجود شرایط تحریم این ارقام محقق شده است، البته این در حالی است که هنوز مرزهای ترکمنستان باز نشده است تا به صورت کامل و عادی تردد انجام شود، حتی مرزهای افغانستان تحت تأثیر حضور مقطعی طالبان بوده است و با تمام این شرایط افزایش ۱۳۰ درصدی نسبت به پارسال محقق شد و نسبت به هفت ماهه ۹۸ در تعداد ناوگان ۲۸ درصد و در تناژ ۲۰ درصد افزایش میزان کالای ترانزیتی داشته‌ایم.

وی افزود: همچنین در مهر ۱۴۰۰ نسبت به مهر ۹۹ میزان ۱۰۷ درصد رشد تعداد کامیون‌های ترانزیتی را داریم، ما در روند صعودی در این حوزه قرار داریم و در مهرماه امسال به ۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون ترانزیتی رسیدیم که این رقم در چند سال گذشته بی سابقه بوده است، در سال ۹۸ فقط در یک ماه ۳۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه کامیون تردد داشت که آن هم در اردیبهشت ۹۸ بود اما امسال در مهرماه به رقم ۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه افزایش یافت و مهر ۱۴۰۰ نسبت به مهر ۹۸ از ۲۴ هزار و ۵۰۰ دستگاه به ۴۱ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون ترانزیتی رسیدکه رشد ۷۰درصدی را ثبت کرده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای بیان کرد: وضعیتی روشن، شفاف و روبه رشد در حوزه ترانزیت جاده‌ای شاهد هستیم و پیش‌بینی می‌شود که اگر با همین شیوه پیش برویم تا پایان سال به رقم ۸.۵ تا ۹ میلیون تن کالای ترانزیتی می‌رسیم.

عوامل افزایش آمار ترانزیت جاده ای کشور در سال ۱۴۰۰

هدایتی در پاسخ به این سؤال که مشوق‌های جذب بارهای ترانزیتی در رقابت با کریدورهای رقیب چه مواردی است؟ گفت: چند عامل اصلی وجود دارد، پس از آنکه سال گذشته مدیریت پایانه‌های مرزی به وزارت راه و شهرسازی سپرده شد از دی ماه سال گذشته بود که اقدامات خیلی متنوع و هوشمند در توسعه ترانزیت و تسهیل روان سازی تردد از پایان‌های مرزی دنبال شد، تسهیل تردد صورت گرفت در واقع هر گونه توقف یعنی هزینه و رقابت در بحث بین المللی براساس سنت‌ها است، اما این شرایطی که پیگیری شد سعی کردیم شرایطی تسهیل و روان کننده در پایانه‌های مرزی ایجاد کنیم و این در انتخاب تجار مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه پس از شیوع کرونا نرخ کرایه حمل دریایی ۲.۵ تا ۳ برابر شد، پیش از کرونا حمل و نقل دریایی به عنوان حمل ونقل انبوه و ارزان شناخته می‌شد و تجارت عمده دنیا در حوزه دریایی بود اما امروز با این افزایش قیمت حمل دریایی استفاده از کریدورهای زمینی توجیه پذیرتر شده است و استقبال از قلمرو ما به شدت افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای افزود: در ۲ ماه گذشته حدوداً پنج تا شش بار عبور آزمایشی از کشورهای پاکستان، امارت و جنوب خلیج فارس به کشورهای شمالی نظیر روسیه، آذربایجان و ترکیه انجام شد، در صورتی که پیش از این بخش عمده‌ای از آنها در موضوع حمل و نقل دریایی انجام می‌شد و این فرصتی طلایی برای کشور است تا این مسیرها را تثبیت کند.

حمل ترکیبی بار ترانزیتی ریل-جاده نداریم

هدایتی درباره حمل ونقل ترکیبی ترانزیتی توضیح داد: در بخش ریلی چندان ریل به جاده نداریم و رقم قابل ملاحظه‌ای نیست و آن دلایل خاص خود را دارد، در موضوع ترانزیت چندان ریل به جاده و یا برعکس نداریم و فقط در نزدیک محدوده آستارا چون از رشت تا آستارا ریل نداریم یک بارانداز ریلی زده شده است که در بارهایی که آنجا می‌آید ممکن است حمل ترکیبی داشته باشیم که رقم قابل ملاحظه‌ای نیست.

به گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وی افزود: اما در بخش دریایی کماکان دو کشور افغانستان و عراق به عنوان دو مقصد عمده کالاهای ترانزیتی که در کشور هستند، بخش عمده‌ای از بندرعباس و یا بنادر جنوبی خلیج فارس به بندرعباس می‌آید و از آن طریق با کامیون و عراق به افغانستان می‌رود و چون در این دو کشور چندان ریل نداریم، اغلب از طریق کامیون حمل می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.