| کد خبر: 199703 |

مانع بزرگ راهداری زمستانی چیست؟

همزمان با آغاز بارش برف در بیش از ۹ استان کشور سرپرست دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: بیش از۲۱۴ دستگاه ماشین‌آلات به همراه ۳۵۰ راهدار برای پاکسازی محورهای برفی در حالت آماده‌باش هستند اما کهنگی و عمر بالای ناوگان، راهداری زمستانی را پیچیده و سخت کرده است.

تین نیوز

همزمان با آغاز بارش برف در بیش از ۹ استان کشور سرپرست دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: بیش از۲۱۴ دستگاه ماشین‌آلات به همراه ۳۵۰ راهدار برای پاکسازی محورهای برفی در حالت آماده‌باش هستند اما کهنگی و عمر بالای ناوگان، راهداری زمستانی را پیچیده و سخت کرده است.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایرنا، محمد رودباری گفت: طرح سراسری راهداری زمستانی هر سال از ۱۵ آذرماه شروع می‌شود اما امسال با توجه به پیش‌بینی‌های هواشناسی، نیروهای راهداری را به همراه ماشین الات از ۱۵ آبان در گردنه‌ها و نقاط برفی برخی استان‌ها مستقر کردیم.

وی با اعلام اینکه با انجام عملیات راهداری زمستانی از شب گذشته در بیش از ۹ استان، محورها بازگشایی و سطح جاده‌ها پاکسازی شده است، گفت: تاکنون مشکلی برای تامین ایمنی مسیرهای برفی وجود نداشته است.

رودباری در خصوص آخرین وضعیت ماشین‌آلات راهداری، گفت: از نظر تعداد ماشین‌آلات مشکلی نداریم و برای طرح زمستانی امسال نیز بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ دستگاه انواع ماشین‌آلات سنگین و نیمه سنگین را اختصاص دادیم. ضمن اینکه در صورت کمبود ناوگان از بخش خصوصی اجاره خواهیم کرد. مشکل اصلی سن ماشین آلات است.

سرپرست دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای توضیح داد: اکنون میانگین عمر ناوگان راهداری به ۲۵ سال رسیده است موضوعی که راهداری زمستانی را به کاری سخت و پیچیده تبدیل می‌کند؛ سازمان راهداری به دنبال نوسازی است تا با پایین‌آوردن سن ماشین آلات خود کیفیت راهداری زمستانی را افزایش دهد.

رودباری اضافه‌کرد: میزان پیاده روی ماشین آلات راهداری نسبت به ماشین آلات راهسازی زیاد است و لودرها و گریدرها مجبور هستند برای پاکسازی محورهای برفی روزانه ده‌ها کیلومتر مسیر را پیاده روی کنند و به همین دلیل خیلی زود فرسوده و کهنه می شوند و به تعمیر نیاز دارند.

به گزارش ایرنا، اگرچه تحریم‌ها یکی از دلایل اصلی جاماندن سازمان راهداری از برنامه نوسازی ناوگان و ماشین آلات برف روبی است اما حقوق گمرکی بالا به عنوان یک مشکل داخلی و نه بین‌المللی، واردات ماشین آلات را به کاری سخت و پرهزینه در ایران تبدیل کرده است.

اکنون این امکان وجود دارد که از کشورهایی چون ژاپن و چند کشور آسیایی دیگر خرید انجام شود با این حال تعرفه ۹۰ درصدی روی واردات ماشین آلات سنگین، نوسازی را به برنامه‌ای غیر ممکن تبدیل کرده است.

سرپرست معاونت راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قبل‌تر به ایرنا گفته بود که برای سازمان راهداری خرید و نوسازی ماشین آلات به صرفه تر است اما نه با شرایط فعلی که مجبور به پرداخت حقوق گمرکی خیلی زیادی هستیم.

متوسط عمر ماشین آلات راهداری کشور ۲۵ سال است و برنامه سازمان راهداری این است که با خرید تجهیزات جدید این رقم را به ۱۵ سال کاهش دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.