| کد خبر: 192639 |

روتیتر: با هدف تبیین اولویت‌های دفتر ابنیه فنی راه ها:

◄ کارگاه تخصصی کمیته پل‌های راه تشکیل جلسه داد

​کارگاه تخصصی دستاوردها و فعالیت‌های چهارساله کمیته بین‌المللی پل‌های راه «پیارک» با حضور روسای ادارت نگهداری ابنیه فنی راهها برگزار شد.

تین نیوز

​کارگاه تخصصی دستاوردها و فعالیت‌های چهارساله کمیته بین‌المللی پل‌های راه «پیارک» با حضور روسای ادارت نگهداری ابنیه فنی راهها برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در افتتاحیه این نشست تخصصی حیدر مطاعی معاون راهداری این سازمان بر لزوم تعامل و همکاری، تسریع و در عین حال تدقیق در انجام فرآیندهای این حوزه تاکید کرد و اظهار داشت: لزوم اجرای مستمر امور راهداری جاری و نظارت بر حسن اجرای این فرآیندها، استمرار در انجام گشت‌های راهداری و بررسی مشکلات موجود در راهها، ابنیه فنی و تجهیزات ایمنی راهها در جهت اقدام به موقع برای رفع موانع موجود، از ضروریات اجرایی است که اهتمام به آن می‌تواند در جهت نگهداری از راه و ابنیه فنی به عنوان سرمایه عظیم ملی موثر واقع شود.

در ادامه این نشست تخصصی رضا اکبری معاون راه روستایی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و عضو اصلی کمیته تخصصی پل‌های راه "پیارک " پیارک، با اشاره به اهداف پیارک، تشکیلات آن در جهان، نحوه فعالیت کشورهای عضو و فهرست کمیته‌های تخصصی آن اظهار داشت: کمیته‌های پیارک در دوره زمانی 2016 تا 2019 متشکل از 18 کمیته تخصصی است که به‌ ازای هر کشور یک عضو اصلی و یک عضو مکاتبه‌ای تعیین و به دبیرخانه اصلی پیارک معرفی می‌شود که با موضوعات اصلی و راهبردی نظیر مدیریت و تأمین مالی، جابه‌جایی، ایمنی راه، زیرساخت و محیط زیست و تغییرات آب و هوایی فعالیت دارد.

وی خاطر نشان کرد: انتقال دانش و تجربیات روز جهان درخصوص موضوع راه و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای، اخذ مشاوره و راهنمایی از متخصصین بین‌المللی درخصوص مسائل مختلف راه و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای، انعکاس مسائل و مشکلات مربوط به راه و حمل ‌و ‌نقل جاده‌ای کشور، به پیارک و تلاش در جهت تصویب آنها در قالب موضوعات مطالعاتی کمیته‌های تخصصی از جمله اهداف اصلی عضویت ایران در پیارک است.

وی افزود: با تشکیل دبیرخانه پیارک در ایران در محل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و ترجمه و انتشار گزارشات تخصصی آن، همچنین کتاب های راهنمای پیارک، انتشار مجله تخصصی راه‌اندازی، پشتیبانی و بروز رسانی وب‌سایت دبیرخانه پیارک در ایران و برگزاری سمینارهای تخصصی و علمی در حال فعالیت است.

در ادامه این نشست تخصصی که با هدف تبیین اولویت‌ها و اقدامات سال‌جاری دفتر ابنیه فنی راه ها برگزار شد، شعبانعلی خاوری مدیرکل این دفتر با اشاره به این که ابنیه فنی راه ها دارای ارزشی معادل 350 هزار میلیارد ریال است و متأسفانه این بخش در کنار جسم راه مغفول مانده است، افزود: درخصوص نگهداری از ابنیه فنی به ویژه پل‌های بزرگ، باید باتوجه به اعتبارات موجود اولویت‌بندی لازم صورت گیرد. همچنین در خصوص بالادست و پایین‌دست پلها تا جایی که در حیطه وظایف و اختیارات سازمان است، مدیریت شده و رسیدگی لازم انجام شود.

خاوری اظهار داشت: تمامی اقداماتی که در بالادست پل‌ها از سوی ارگان‌های مسئول انجام می‌شود، همه در محل پل به ما می‌رسد. بنابراین رسیدن به دستورالعملی ثابت در این زمینه برای سازمان‌های مسئول و تعامل بین آنها در زمینه لایروبی پل‌ها، آبخیزداری و نظایر آن ضروری است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: تکمیل و به‌روزرسانی بانک اطلاعاتی درخصوص پل‌ها و ثبت اطلاعات مربوطه در سامانه PMS بسیار حائز اهمیت است همچنین پیگیری مراحل و زمان‌بندی اجرایی ساخت پل‌های بزرگ از شرکت ساخت، انجام مکاتبات در سطح استان با مراکزی که در تامین اعتبارات استانی اثرگزار هستند، در جهت تأمین اعتبارات استانی و لزوم تهیه دستورالعمل های اجرایی در تمام شقوق و روال‌های حوزه تخصصی نگهداری ابنیه فنی باید در دستور کار قرار گیرد.

براساس این گزارش ارزیابی قابلیت اطمینان در پل بزرگ‌راه ریا، افزایش دوام طول عمر پل‌های در حال بهره‌برداری، اولویت‌بندی کاری بهسازی پل‌ها، بازرسی معتبر، بهبود طول عمر در طراحی و ساخت پل‌ها، شاخص‌های عملکرد و اولویت‌بندی اقدامات در زمینه نگهداری ابنیه فنی و مدیریت دارایی‌ها درخصوص مدیریت پل‌ها از جمله رئوس مهمترین موارد مطروحه در نشست تخصصی کمیته پل‌های راه بوده است که با حضور رؤسای ادارات نگهداری ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.