| کد خبر: 178195 |

خطر در جاده‌های خراسان جنوبی

خسارت سالانه تصادف‌های رانندگی در این استان از اعتبار اصلاح جاده‌ها بیشتر است.

تین نیوز

گاهی این‌قدر مصوبه‌ها و بخشنامه‌ها و اعتبار تخصیص‌یافته به استان‌ها از ‌چرخه زمان خارج می‌شود و به نتیجه نمی‌رسد که برخی از مسئولان یادشان هم نمی‌آید برای فلان پروژه چه قول‌هایی داده بودند. یکی از این قول‌ها اعتباری بود که موجب می‌شد جاده‌های خراسان ‌جنوبی ارتقا یابند و اندکی از آمار تصادف‌های مرگبار کم شود.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از همشهری، دقیق‌ترین آمار فوتی‌های جاده‌ها را سازمان بهشت متقین هر شهر دارد و البته دقیق‌تر از آن را شرکت‌های بیمه‌ای که مجبور شده‌اند میلیون‌ها و گاهی میلیاردها تومان را بابت خسارت به بازماندگان متوفیان و البته مجروحان بپردازند.

 خسارت‌های پرداخت‌شده 
مدیر کل بیمه ایران خراسان ‌جنوبی می‌گوید: این شرکت سال گذشته بابت خسارت‌های جانی، مالی و بدنه در خراسان‌ جنوبی 84 میلیارد و 384 میلیون ریال پول پرداخت کرده است. از این رقم بیش از 47 میلیارد ریال آن فقط متعلق به خسارت‌های جانی است. حسین زارعی با اشاره به تشکیل ۳۴۴۹ پرونده در بیمه ایران برای دریافت خسارت‌های جانی می‌افزاید: در این استان در مجموع سال گذشته ۴۴۸۸ پرونده فقط برای پرداخت بیمه خسارت ناشی از تصادف تشکیل شده است. به گفته او، بدترین شرایط برای مصدومان حوادث جاده‌ای مربوط به آنهایی است که دچار ضایعه نخاعی می‌شوند.  زارعی توضیح می‌دهد: به عنوان مثال، سال گذشته یک پرونده برای فردی که در مسیر فردوس دچار این ضایعه شده بود تشکیل شد و بیش از 7 میلیارد ریال به او خسارت پرداخت شد.

 سنگین‌‌ترین خسارت
مدیر کل بیمه ایران خراسان‌ جنوبی سنگین‌ترین تصادف سال گذشته را مربوط به تصادف محور بیرجند - قاین عنوان می‌کند که طی آن 4 نفر فوت کردند و 4 نفر مجروح شدند و این شرکت در مجموع بیش از 11 میلیارد ریال خسارت پرداخت کرد. با یک حساب سرانگشتی، اگر همه پرونده‌های خسارتی را با هم جمع ببندیم، به رقمی خواهیم رسید که حتی از اعتبار دوبانده شدن برخی از محورهای استان حتی محور 100 کیلومتری بیرجند - قاین بیشتر می‌شود؛ محوری که تاکنون جان هموطنان زیادی را گرفته و خانواده‌های زیادی را بی‌سرپرست کرده است؛ محوری که در استان به جاده مرگ معروف است و وقتی خبر تصادفی اعلام می‌شود، همه ذهن‌ها را به سمت خود می‌برد.

هراس در تاریکی
اگر از تعبیر کلیشه‌ای محور مرگ بگذریم و نخواهیم قصه پرغصه تخصیص‌ نیافتن اعتبار را بازگو کنیم، فقط به این امید دل خوش می‌کنیم که قرار است ماه آینده این محور تکمیل شود و زیر بار ترافیک برود. با این حال، از آنجا که همه پروژه‌ها بعد از افتتاح لب باز می‌کند که چه کم دارد و اگر این بخش را می‌داشت تکمیل‌تر می‌شد. باید گفت محور بیرجند - قاین و بسیاری از محور‌های استان علاوه بر دوطرفه بودن، از تاریکی مطلق هم هراس به جان آدمی می‌اندازد، تا جایی که اغلب رانندگانی که در شب طی مسیر می‌کنند دلشان می‌خواهد با سرعت 120 فقط از این تاریکی عبور کنند. این مطلب را فرمانده پلیس راه خراسان‌ جنوبی هم اذعان و تاکید می‌کند: تاریکی مطلق در محورهای شرقی با توجه به کویری بودن مسیر موجب شده است رانندگان خواه‌ناخواه به سرعت زیاد متمایل شوند. سرهنگ «علیرضا رضایی» ادامه می‌دهد: امسال در تصادف‌های جاده‌ای استان ۱۳۱ نفر جان خود را از دست دادند و ۱۹۶۴ نفر هم مصدوم شدند که نسبت به سال گذشته 16درصد افزایش داشته است. محور نهبندان به سمت زاهدان و نهبندان به سمت بیرجند و همچنین محور طبس به یزد جزو پرخطر‌ترین مسیرهای استان هستند که وی به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: تعداد متوفیان در کیلومتر ۲۰ تا ۴۰ محور نهبندان به زاهدان و کیلومتر ۴۵ تا ۶۵ نهبندان به بیرجند بسیار زیاد است. وی تنها راهکار کمک به رانندگانی را که در شب از این مسیرها عبور می‌کنند ساخت پارکینگ‌های بیشتر به شرط تامین روشنایی می‌داند، زیرا حتی پارکینگ‌های موجود در این مسیرها روشنایی ندارد و این تمایل راننده به استراحت را از بین می‌برد. فرمانده پلیس‌ راه خراسان ‌جنوبی تاکید می‌کند: همه این عوامل موجب شده است ما در تحقیقات و بررسی صحنه تصادف به این نتیجه برسیم که خستگی رانندگان و سرعت غیرمجاز دلیل اصلی بروز تصادف است.

زنگ بیداری مدیر کل
با تمام این اعلام‌ها چنین به نظر می‌رسد که اداره کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای در برخی از بخش‌های استان از وظیفه ذاتی خود بسیار دور شده است، زیرا برخی از مسیرها که امروز در محور بیرجند - قاین دوبانده شده‌اند هنوز از نظر علائم و نشانه‌های راه دچار ایراد هستند. هرچند توپ این کم‌کاری‌ها دوباره در میدان کمبود اعتبار است، بر اساس آخرین مطالعات این اداره کل، طرح ایمن‌سازی۱۲ نقطه پرخطر با برآورد ۱۳ میلیارد تومان آماده شده است. مدیر کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای خراسان ‌جنوبی با بیان این‌که از این نیاز اعتباری تاکنون 2 میلیارد تومان تخصیص یافته است از این 12 نقطه تاکنون برای ۳ نقطه پیمانکار انتخاب و امضای قرارداد داشته‌اند. «جعفرشهامت» هم بیش از ۷۰ درصد راه‌های خراسان ‌جنوبی را نیازمند بهسازی می‌داند، اما درباره مهم‌ترین اقداماتی که تاکنون انجام شده است می‌گوید: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تابستان سال آینده ۳ مجتمع خدماتی - رفاهی جدید در مسیرهای استان افزوده خواهد شد و البته برخی از پارکینگ‌های جاده‌ای و سکوهای پلیس تامین روشنایی خواهد شد.

پیگیری‌های بی‌نتیجه
نماینده نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی هم دغدغه جاده‌های پرحادثه استان به‌ویژه نهبندان و سربیشه را همیشه در سخنانش داشته، اما با پیگیری‌ها چنان‌که باید و شاید جواب نمی‌گیرد.
«نظر افضلی» با بیان این‌که برخی افراد می‌گویند دوبانده شدن راه‌های نهبندان و سربیشه خواسته بزرگی است تاکید می‌کند: دوطرفه بودن و تاریکی و کویری بودن این مسیر خانواده‌های زیادی را داغ‌دار و متضرر کرده است. پس دوبانده شدن این مسیر‌ها یکی از درخواست‌های بحق مردم نهبندان و سربیشه برای اتصال به مرکز استان، زابل و زاهدان است.
 هرچند به گفته وی، پیگیری‌ها و رایزنی‌های مربوط به این درخواست در حال انجام است، هر سال بر وعده‌ها و انتظار مالی سال قبل افزوده می‌شود، بدون این‌که تغییری در این مسیرها شاهد باشیم. 
همه این وعده‌ها در حالی بیان می‌شود که هر سال پلیس آمار نقاط حادثه‌خیز استان را اعلام می‌کند و هر سال هم درباره آنچه باید انجام شود هشدار می‌دهد. بنابراین، گره جاده‌های خراسان‌‌جنوبی باید با دندانی باز شود که حداقل پوسیده نباشد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.