| کد خبر: 175780 |

یک مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای:

◄ ایجاد بانک اطلاعاتی فراگیر پروژه‌های سازمان راهداری

بانک اطلاعاتی فراگیر پروژه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ایجاد می‌شود.

تین نیوز

مدیرکل دفتر فنی و امور پیمان‌ها سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از ایجاد بانک اطلاعاتی فراگیر پروژه‌های سازمانی و مستندسازی کلیه اسناد و مدارک پیمان خبر داد.

 به گزارش تین‌نیوز و به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، بابک طالبی در نشست تخصصی یک‌روزه معاونان فنی و نظارت و راهداری ادارات‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور در تهران گفت: تهیه برآورد پروژه‌های عمرانی، ایجاد صورت‌وضعیت توسط پیمانکاران، بررسی اسناد و صورت‌وضعیت‌های کار توسط مشاور و کارفرما،‌ امکان کنترل گردش کار اسناد،‌امکان ارسال سیستمی اسناد از طریق پیمانکار به مشاور و کارفرما، امکان بایگانی کلیه اسناد و مدارک پیمان و دسترسی آسان به آن‌ها و امکان مدیریت و پایش پروژه‌ها از قابلیت‌های این سامانه مدیریت پروژه‌های عمرانی است که با اجرای موفق آن در چهار استان به‌صورت آزمایشی، در کل کشور اجرایی می‌شود.

طالبی خاطرنشان کرد: دامنه کاربرد این سامانه پیمان‌هایی است که با فهرست‌بهای سازمان مدیریت منعقدشده است.

وی افزود: پس از ادغام اهمیت اداره امور پیمان‌ها بیش‌ازپیش محرز شده است. در این راستان دستور کار ویژه‌ای در دفتر فنی مدنظر و بررسی قرار گرفت و طی آن در ستاد اعضای کنترل پروژه مشخص شد و در بعضی از استان‌ها نیز انجام‌شده است.

وی به استقرار حوزه مدیریت پروژه‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در این زمینه دوره آموزشی تخصصی برگزارشده است همچنین احیای مجدد شورای فنی سازمان متشکل از برخی اعضاء هیات عامل و معاونین سازمان و مدیران کل ستادی و تشکیل کارگروه‌های تخصصی متشکل از کارشناسان خبره ستادی و استانی حوزه پیمان و رسیدگی به‌منظور حضور در محل ادارات‌کل استانی و ارزیابی و بررسی مستندات و فرآیندهای ارجاع و اجرای پروژه‌ها ازجمله دیگر اقدامات انجام‌شده در این زمینه محسوب می‌شود.

​امسال سامانه مدیریت نگهداری روسازی راه‌ها تحت وب قرار می‌گیرد

​در ادامه برگزاری نشست سراسری معاونان راهداری و فنی و نظارت استان‌ها، رضا اکبری مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان به انجام مکاتبات، بازدیدها و بررسی‌ها در طول سال جاری به‌ویژه در زمان بروز سیل اخیر در استان‌های مازندران و گیلان، مواردی مورد ارزیابی و توجه کارشناسان و متخصصان و البته مجریان طرح‌های نگهداری راه‌ها در سراسر کشور منتج شده و به استان‌ها ابلاغ‌شده است اشاره کرد و افزود: با عنایت به محدودیت منابع مالی و به‌منظور اجرای عملیات پیشگیرانه و اقدامات زودبازده، رویکرد استفاده از روش‌های حفاظتی و پیش-گیرانه و کم‌هزینه شامل میکروسرفینگ، چیپ سیل و فوگ و سیل... در اولویت قرار دارد. برای برخی از انواع خرابی‌ها در محورهای شریانی نیز باید با هماهنگی ستاد مرکزی اقدامات لازم انجام شود.

وی گفت: هم‌چنین تداوم اجرای سیستم مدیریت نگهداری روسازی به‌منظور توزیع اعتبار مناسب و متناسب با شرایط وضعیت رویه حائز اهمیت فراوانی است که پیش‌بینی می‌شود امسال این سامانه به‌صورت تحت وب تبدیل شود و در سال‌های آینده عملکردها براساس این سامانه ارزیابی شود.

مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان هم‌چنین به استفاده از تکنولوژی‌های جدید در حوزه نگهداری راه‌ها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: تکنولوژی‌های نظیر آسفالت‌های پودر لاستیکی، آسفالت‌های پلیمری (آسفالت مقاوم با عمر بهره‌برداری بالا) بازیافت سرد درجا و گرم کارخانه‌ای، آسفالت‌های مقاوم خاص ازجمله آسفالت سنگدانه‌ای و ... و نیز استفاده از آسفالت‌های نازک مقاوم باید موردتوجه و استفاده همکاران در حوزه راهداری قرار گیرد.

وی بر جلوگیری از صیقلی و لغزنده شدن سطح آسفالت راه‌ها و انجام آ‌زمایش PSV روی مصالح تاکید کرد و افزود: درزمینه اجرای طرح‌های راهداری، هزینه اجرای طرح و برآورد اکثر طرح‌ها با بررسی اولیه تا 50 درصد قابل صرفه‌جویی و کاهش است.

اکبری خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همکاری متخصصان و کارشناسان سازمان، راهنمای جامع جانمایی علائم در طرح‌های ارتقای ایمنی شامل نقاط و نواحی پرتصادف و دارای تصادف طی سال‌های گذشته تهیه‌شده است و به استان‌ها ابلاغ‌شده است.

وی در ادامه بر لزوم نگهداری از پل‌ها به‌عنوان یکی از ابنیه‌های ارزشمند راه‌ها تاکید کرد و در این خصوص راهکارهای اجرایی موردنظر را تشریح کرد.

انجام صحیح وظایف راهداری، تحقیق حمل‌ونقلی پویا و روان را فراهم می‌کند

در این نشست داریوش نصر مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیزات ماشین‌آلات با اشاره به سرفصل انجام عملیات راهداری زمستانی به فرصت‌ها و تهدیدها و موانع موجود در این حوزه اشاره کرد و افزود: حمل‌ونقل پایدار و پیوسته، از خصوصیات یک اقتصاد پویا است. اکنون در کشور ما 90درصد حمل‌ونقل، از طریق جاده‌ها انجام می‌شود در این راستا باید به این نکته توجه شود که بدون امر نگهداری و ایمن‌سازی محورهای مواصلاتی، تحقق حمل‌ونقل به‌صورت پویا، روان و ایمن امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین هرگونه اختلال و کوتاهی در انجام وظایف راهداری به‌ویژه در فصول سرد سال، موجب اختلال در کل بخش حمل‌ونقل می‌شود. این امر اهمیت توجه مسئولان را به راهداری را بیش‌ازپیش ضروری می‌سازد.

نصر به عوامل مهم اثرگذار در راهداری زمستانی اشاره کرد و عنوان کرد: تفاوت در وضعیت حجم و نوع ترافیک راه، تفاوت در شرایط و موقعیت‌های مختلف در محورها و میزان آمادگی ماشین‌آلات و کارکنان راهداری ازجمله این موارد است. همچنین اهمیت آماده‌به‌کار بودن ماشین‌آلات و تجهیزات، به‌کارگیری نیروهای مجرب و آموزش‌دیده جهت اپراتوری ماشین‌آلات، نصب دستگاه‌های مکان‌یاب (GPS) و کنترل خط سیر ماشین‌آلات از طریق مرکز مدیریت راه‌های استان و ستاد و درنهایت مستندسازی و ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده و ارسال آن به ستاد مرکزی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات هم‌چنین به زمان طلایی انجام عملیات راهداری به‌ویژه در فصول پربارش اشاره کرد و گفت: زمان قبل از شروع بارش و دقایق ابتدایی بارش به‌عنوان زمان طلایی قلمداد می‌شود که از دست رفتن این زمان باعث ایجاد مشکلات جبران‌ناپذیر می‌شود به‌گونه‌ای که جبران مشکلات و خسارت وارده مستلزم صرفه هزینه و زمان چند برابری است.

در این نشست هم‌چنین معاونان فنی و نظارت و راهداری استان‌های اصفهان، قزوین، زنجان، آذربایجان‌غربی، خراسان‌رضوی با تشریح وضعیت راه‌ها و ابنیه موجود در استان خود، به اشکالات و موانع اجرایی اشاره کردند و در خصوص اعتبارات موردنیاز در بخش‌های مختلف نگهداری راه و امور جاری مواردی را یادآور شدند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.