| کد خبر: 171077 |

◄ توقف طولانی کامیون‌های اروپایی در مرز بازرگان

کامیون‌های اروپایی که حامل بار برای ایران هستند در مرز بازرگان متوقف مانده‌اند.

تین نیوز

کامیون‌های اروپایی که حامل بار برای ایران هستند در مرز بازرگان متوقف مانده‌اند.

جلال ابراهیمی، دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با اعلام این خبر افزود: اکثر این ماشین‌ها حامل مواد غذایی، دارویی و مواد فاسدشدنی هستند که طبق قوانین جهانی باید بدون توقف، اوراقشان بررسی و از گمرک خارج شوند.

 به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، رئیس مرکز مطالعات ایران و ترکیه اظهارکرد: بعضاً یک ماه است که کامیون‌هایی که از کشورهای اروپایی و ترکیه به مقصد ایران و همسایه‌های آن حرکت کرده بودند، به دلایلی نظیر پلمب و بررسی گازوئیل، بررسی اوراق ثبت‌سفارش، بررسی اوراق حمل و همچنین مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در مرز بازرگان متوقف‌شده‌اند و این درحالی است که محموله باری‌شان مواد فاسدشدنی بوده‌اند که دچار ضرر و زیان شده‌اند.

او افزود: در این میان قیمت دموراژ کامیون‌ها (کرایه معطلی) از هزینه‌های خرید و تجارت نیز بالاتر رفته است.

ابراهیمی با اشاره به درخواست سفیر ایران در ترکیه درباره اعزام افراد برای حل این مشکل به مرز بازرگان گفت: اگر این مشکل حل نشود برای ایران از لحاظ بازار داخلی و چهره عمومی تجارت صورت خوشی ندارد.

رئیس مرکز مطالعات ایران و ترکیه تصریح کرد: علاوه‌بر مسائل پیش‌آمده برای تجار ایرانی، کامیون‌هایی که باید از ایران عبور کنند به جهت کم کردن فشار گمرک، سهولت حمل‌ونقل و جلوگیری از فساد موادی که همراه دارند، مسیر خود را تغییر می‌دهند و مرزهای دیگر را جایگزین می‌کنند؛ بنابراین مقدار زیادی از درآمد ایران که از طریق حق عبور سرزمینی حاصل می‌شود، از بین می‌رود.

همیشه رانندگان تریلی و کامیون برای تردد بین ایران و ترکیه دچار مشکل بوده‌اند و ترکیه برای جذب بیشتر بار برای کامیون‌های این کشور سعی در کند کردن روند تردد کامیون‌های ایرانی و دیگر کشورها از این مرز مهم دارد.

با توسعه حمل‌ونقل ریلی بین ایران و ترکیه بخش زیادی از این مشکلات حل و حمل کالا بین دو کشور تسهیل خواهد شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.