| کد خبر: 136259 |

◄ مسئولان قزوین، تماشاگر مشکلات 15 هزار راننده وانت‌بار

رفع بیکاری چند هزار راننده وانت‌بار، ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا و تعدیل هزینه‌های صدور و تمدید مجوز، خواسته 15 هزار راننده وانت‌بار استان قزوین از مسئولان است.

تین نیوز

سید مرتضی نصیری، خبرنگار تین‌نیوز در قزوین: مشکلاتی که امروز بر دوش رانندگان وانت‌بار قزوین سنگینی می‌کند، حکایت از بی‌توجهی مسئولان استان دارد. تصمیماتی که بدون آینده‌نگری و بر اساس سیاست‌های غلط در سال 89  جرقه خورد و آتش آن  امروزه دامان هزاران نفر را گرفته است. برای هر فعالیت اقتصادی باید دو موضوع مهم شامل عرضه و تقاضا را در نظر گرفت و در بدیهی‌ترین حالت ممکن، زمانی یک فعالیت اقتصادی موفق و باصرفه است که با کمیابی منابع مواجه باشد.

 

 با این حساب وقتی تقاضا برای منابع افزایش می‌یابد عرضه می‌تواند با در نظر گرفتن خروجی مناسب، شرایط اقتصادی ایده آلی فراهم کند. برای روشن شدن موضوع کافی است به این مثال توجه کنیم، اگر در یک شهر به ازای هر 5 نفر یک وانت وجود داشته باشد، (وانت=منابع) در این صورت تقاضا برای بهره‌مندی از خدمات این وانت یک‌پنجم خواهد بود ، یعنی زمانی که وانت در اختیار نفر اول قرار می‌گیرد، 4 نفر بعدی با توجه به نیازمندی خود، شرایط اقتصادی بالقوه‌ای را ایجاد می‌کنند.

 به‌عبارت‌دیگر این وانت باید تقاضای 5 متقاضی را برآورده سازد.حال فکر کنید هرکدام از این 5 نفر صاحب یک وانت باشند، در این صورت نیازی به وانت‌بار احساس نمی‌شود و هر وانت می‌تواند نیاز شخص را برآورده سازد. لذا اگر مدیریت مناسبی روی عرضه و تقاضا وجود نداشته باشد نه‌تنها فعالیت اقتصادی مختل می‌گردد،  بلکه روابط درهم‌پیچیده‌ای از کار و اشتغال در معرض بیکاری و رکود قرار می‌گیرد. برگردیم به موضوع وانت‌بارهای قزوین که امروز برای آن‌ها هیچ فریادرسی وجود ندارد؛ شکافی که از سال 89 با اعطای مجوز و خط‌کشی کردن آن‌ها توسط سازمان تاکسیرانی شهر قزوین شروع شد و بی‌تدبیری به آن باعث شد تا امروز سیل عظیمی از مطالبات و خشم این شهروندان برانگیخته شود؛

 

شروع ساماندهی و شطرنجی کردن وانت‌ها

از حدود 8 سال پیش تمام وانت‌هایی که در سطح شهر قزوین تردد می‌کردند، به‌اجبار می‌بایست به‌واسطه گشت‌های بازرسی سازمان تاکسیرانی شهر قزوین، که متشکل از یک نیروی پلیس‌راهور و عوامل تاکسیرانی بود، به شطرنجی کردن و ساماندهی شدن اقدام می‌کردند. این وضعیت برای کلیه وانت‌های بارهایی که حتی خارج استان قزوین بودند صادق بود یعنی به‌عبارت‌دیگر رانندگان وانت در شهرهایی نظیر الوند، آوج، اقبالیه، تاکستان ، آبگرم و حتی تهرآن‌که فقط یک‌بار به‌طور تصادفی با این عوامل برخوردمی کرند، ملزم بودند برای ترخیص خودروی خود از پارکینگ مراحل شطرنجی کردن و پرداخت هزینه‌های سرسام‌آور را متحمل شوند.

 

اعطای مجوز برای وانت‌هایی که در باربری نقشی نداشتند

مسئله دیگر وانت‌هایی بود که به جهت مصارف شخصی باغستان‌های قزوین مورداستفاده قرار می‌گرفت . این تعداد وانت‌بار که نزدیک به 500 دستگاه است، مانند دیگر وانت‌بارها مجبور بودند از فیلتر ساماندهی تاکسیرانی شهر قزوین عبور کنند. این ساماندهی تحت عنوان صدور پروانه فعالیت و حمل بار درون‌شهری که به دنبال سیاست‌های هدفمندی یارانه‌ها صورت گرفت، سبب شد که اکنون شهر قزوین صاحب 7 هزار وانت‌بار با مجوز باربری درون‌شهری باشد که این رقم در مقیاس استانی حدود 15 هزار دستگاه وانت‌بار است.

 

هزینه‌های میلیاردی برای اعطای مجوز

اگر یک حساب سرانگشتی به میزان پرداختی‌های آن‌ها بیندازیم درمی‌یابیم که این سیاست‌های غلط باوجودآنکه جهنمی برای رانندگان وانت ایجاد کرده، در عوض توانسته بهشتی برای سازمان تاکسیرانی شهر قزوین فراهم سازد. هر راننده وانت‌بار هنگام ساماندهی و به جهت دریافت پروانه فعالیت باربری درون‌شهری، مبلغ 163 هزار و 200 تومان پرداخت می‌کند که اگر این مبلغ را برای کل جمعیت 7 هزارنفری وانت‌باران شهر قزوین محاسبه کنیم، رقمی معادل یک میلیارد و 142 میلیون تومان به دست می‌آید. حال همین رقم برای رانندگان وانت کل استان، برابر با  2 میلیارد و 448 میلیون تومان است.

با این اوصاف رانندگان هر دو سال یک‌بار برای تمدید صدور دفترچه کار می‌بایست رقمی معادل 127 هزار و 600 تومان پرداخت کنند که اگر این پرداخت‌ها را برای یک سیکل جاری محاسبه شود، رقمی معادل 893 میلیون تومان پرداخت  می‌‌شود.نظر به اینکه هر راننده کمکی نیز باید برای دریافت مجوز رقمی معادل 248 هزارتویمان پرداخت کند ، و شما خود حساب کنید که چه رقم بزرگی این وسط از جیب رانندگان خارج می‌شود.

 

الزام سازمان راهداری برای مجوزهای جدید

این موضوع زمانی بغرنج می‌شود که سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای حدود یک سالی است که اعلام کرده رانندگان وانت‌بار برون‌شهری باید کارت هوشمند و بارنامه به جهت حمل بار در جاده‌های کشور اخذ کنند. درحالی‌که رانندگان خارج از استان قزوین یک‌بار قبلاً توسط سازمان تاکسیرانی شهر قزوین دفترچه کار دریافت کرده‌اند اما ازنظر سازمان راهداری و پلیس‌راه فاقد اعتبار است. این باعث شده راننده‌ای که قبلاً کلی هزینه متحمل شده مجدداً در این فضای رکود اقتصادی هزینه‌های هنگفتی را پرداخت کند و درست شبیه حکایت شلاق و پیاز است.

 

اعلام نارضایتی رانندگان وانت‌بار به اشکال مختلف

رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان وانت‌بار استان قزوین به خبرنگار تین نیوز گفت: رانندگان در دفعات مکرر از طریق جمع‌کردن طومار، شکایت، گزارش و گردهمایی‌های مختلف مراتب نارضایتی خود را از عملکرد سلیقه‌ای ، قهری و غیرقانونی سازمان تاکسیرانی و شهرداری قزوین اعلام نموده‌اند.

«سید رضا محمدی» گفت: این مسائل و مشکلات بارها در مراجع مختلف از قبیل استانداری، فرمانداری و شورای شهر قزوین موردبررسی قرارگرفته و تمامی مسئولین به تخلفات شهرداری و سازمان تاکسیرانی اذعان دارند.

وی افزود: مصوبات و ابلاغیه‌های زیادی در رابطه با لزوم پایبندی سازمان تاکسیرانی و شهرداری قزوین به قوانین، مقررات وجود دارد ولی متأسفانه تاکنون کمترین توجهی به این موارد نشده و آستانه تحمل رانندگان و مالکین وانت‌بار در حال اتمام است.

 

عدم پاسخگویی و ایجاد امکانات از سوی سازمان تاکسیرانی شهر قزوین

علاوه بر سخنان هیئت‌مدیره انجمن صنفی رانندگان وانت‌بار استان قزوین، حدود چند هزار نفراز این رانندگان طی طوماری اعلام کرده‌اند که، باوجودآن همه پول‌های زیاد بابت  صدور دفترچه و تمدید آن‌که خرج تاکسی‌ها می‌شود، هیچ خدماتی به ما نمی‌دهند و هیچ‌گونه ایستگاه و cng برای ما تدارک دیده نشده است. حتی به گفته رانندگان وانت‌بار مسئولی در سازمان تاکسیرانی شهر قزوین، پاسخگوی مطالبات این تعداد رانندگان نیست  برخوردهای سرد این مسئولان نارضایتی بیشتری ایجاد کرده است.

 

بیکاری چند هزار راننده وانت‌بار

این رانندگان در ادامه بیان داشتند: رها کردن این چند هزار وانت‌بار به حال خود باعث شده که جمعیتی بالغ‌ بر چند هزار نفر بیکار ایجاد شود. به‌طوری‌که اگر راننده‌ای سابق از یک حقوق نامکفی برخوردار بود، اکنون از همان مقدار درمانده است.

رانندگان در متن طومار خود اعلام داشتند زمانی که تاکسیرانی، رانندگان را ملزم به خط‌کشی می‌کرد و دفترچه کار می‌داد، اعلام نکرد که این مجوز برای داخل شهر قزوین است و گفتند که همه وانت‌بارها باید آن را دریافت کنند. مدام به راندگان وانت‌بار گفته می‌شد که هر ماشینی که اتاق جلوی آن از قسمت باربری آن جداست یک وانت محسوب می‌شود و کجا کار کردن آن مهم نیست؛ اگر وانتی مجوز نداشته باشد اجازه تردد حتی بدون بار را هم ندارد!

 

عدم ارائه خدمات به رانندگان وانت‌بار قزوین

بازرس تعاونی تأمین نیاز رانندگان وانت‌بار استان قزوین به تین نیوز گفت: از سال 1389 هم‌زمان با هدفمندی یارانه‌ها، رانندگان قزوین درگیر با مسائل ساماندهی و خط‌کشی تاکسیرانی شدند.

«علی یوسفلی» گفت: برخورد قهری، اخذ هزینه‌های زیاد و عدم ارائه خدمات به وانت‌بارها از سوی سازمان تاکسیرانی شهرداری قزوین دلایل اصلی نارضایتی وانت‌بارهای قزوین است.

وی افزود: این موضوع بارها به مسئولان و نمایندگان مردم استان قزوین در مجلس شورای اسلامی و حتی شورای شهر منعکس‌شده ولی متأسفانه نتیجه ملموسی حاصل نشده است. این موضوع باعث شده تا مراحل روند حل مشکلات این موضوع به درازا بینجامد و از این اداره به آن اداره پاس‌کاری شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    گزارش یکطرفه و از اساس غلطی تهیه شده که متاسفانه از ابتدایی ترین اصول گزارش نویسی که اخذ نظر طرفین میباشد برخوردار نیست
    از سایت معتبری چون تین نیوز که اخبار حوزه ترافیک را به صورت تخصصی تهیه میکند انتظار دیگری میرود