آغاز پروژه مشترک سازمان راهداری و دانشگاه امیرکبیر برای طراحی دستیار هوش مصنوعی
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و هوش مصنوعی سازمان راهداری از آغاز مراحل طراحی «دستیار هوش مصنوعی راهداری» با هدف تحلیل وضعیت راه ها و نقاط پرتصادف خبر داد.

به گفته مسئولان، هدف از طراحی این سامانه هوشمند، بهینه سازی منابع، ارتقای ایمنی جاده ها و استفاده بهینه از داده های ملی راهداری است.
به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، حمزه ذاکری با تشریح برنامه های این سازمان در حوزه فناوری های نوین گفت: در اجرای سیاست ملی الزام همه وزارتخانه ها به آماده سازی دستیار هوش مصنوعی برای رئیس جمهور و انتخاب ۱۳ دانشگاه کشور از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای این مأموریت، طراحی دستیار هوش مصنوعی راهداری به عنوان نخستین فاز سامانه هوش مصنوعی این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.
وی افزود: این دستیار هوشمند با هدف تحلیل وضعیت رویه راه ها، ابنیه فنی، ایمنی، نقاط پرتصادف و فعالیت های راهداری در سطح جاده های کشور طراحی می شود و قابلیت ارائه مدل های پیش بینی عملیات، اقدامات پیشگیرانه و تصمیم سازی برای حفظ سرمایه های ملی در حوزه راه را خواهد داشت.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و هوش مصنوعی همچنین از آغاز پروژه طراحی معماری هوش مصنوعی در راهداری و حمل ونقل جاده ای خبر و ادامه داد: هم زمان با اجرای این پروژه، همه فرصت های توسعه ای برای به کارگیری افزونه های هوش مصنوعی در سامانه های تخصصی سازمان شناسایی و با مشارکت معاونت ها و دفاتر تخصصی در حال برنامه ریزی است.
ذاکری در ادامه با اشاره به راه اندازی رصدخانه پایش زیرساخت ها به عنوان یکی از مراکز ملی برنامه ریزی، کنترل و نظارت، تصریح کرد: این رصدخانه با هدف متمرکزسازی پایش سلامت زیرساخت های کلیدی کشور و استفاده بهینه از انبوه داده های گردآوری شده طی سالیان گذشته طراحی شده است.
به گفته ذاکری، تجهیز زیرساخت های فناورانه، به روزرسانی سخت افزاری و آموزش نیروی انسانی متخصص نیز در دستور کار قرار دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود از تجهیز دو دستگاه پایش نوین به ماشین آلات تخصصی سازمان خبر داد و گفت: دستگاه پروفیل سنج سطح راه (RSP) به زودی در اختیار سازمان قرار می گیرد تا امکان نظارت و پایش مستمر وضعیت روسازی جاده ها فراهم شود.
رئیس مرکز توسعه آموزش، مطالعات و هوش مصنوعی همچنین به اجرای موفق طرح اتصال سامانه هشدار سیل به سامانه مدیریت پل ها در استان های لرستان و خوزستان اشاره و تأکید کرد: این سامانه بر اساس شاخص های هیدرولیکی و هیدرولوژیکی و با استفاده از مدل های پیشرفته پیش بینی بومی، قادر است چند روز پیش از وقوع سیل هشدارهای لازم را صادر کند.
به گفته ذاکری، این طرح نقش مهمی در کاهش خسارات احتمالی به پل های بزرگ کشور داشته و برنامه ریزی برای توسعه آن در سایر استان ها در حال انجام است.
وی تضریح کرد: تقویت و به کارگیری فناوری های نوین هوش مصنوعی در راهداری، به عنوان ابزاری پشتیبان برای بهینه سازی منابع، افزایش ایمنی و ارتقای بهره وری ملی، در دستور کار جدی سازمان قرار دارد.