| کد خبر: 259208 |

۱۰ فروند شناور مغروقه پرخطر از آب‌های هرمزگان جمع‌ آوری شد

معاون فنی و نگهداری اداره‌کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: تا کنون بیش از ۱۰ فروند شناور مغروقه پرخطر واقع در مسیرهای تردد دریایی در این استان خارج شده است.

تین نیوز

فریدون پیشدار روز دوشنبه ایمن سازی تردد دریایی را وظایف سازمان بنادر و دریانوردی برشمرد و اظهارکرد: تا کنون بیش از ۱۰ فروند شناور مغروقه پرخطر واقع در مسیرهای تردد دریایی در استان خارج سازی شده و تا پایان امسال هفت فروند مغروقه دیگر خارج خواهد شد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، پیشدار در ادامه از خارج سازی مغروقه معروف به دیگ بخار از کانال ورودی حوضچه بندر شهید باهنر خبرداد و گفت: این مغروقه با تلاش شبانه روزی تیم های غواصی با روش برشکاری زیرآبی انجام و به طور کامل خارج سازی شده است.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان افزود: بعد از برشکاری به ابعاد کانتینر، این مغروقه بر روی بارج قرار داده شده و به بندر شهید رجایی منتقل شد.

پیشدار ادامه داد: کل زمان عملیات خارج سازی بعد از استقرار بارج جرثقیل دار در محل و تجهیز کارگاه حدود ۷۰ روز به طول انجامید.

به گفته وی؛ مغروقه یاد شده شناوری با سیستم رانش ماشین بخار بوده که به واسطه همین موضوع به دیگ بخار معروف شده است.

معاون فنی و نگهداری اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، از ویژگی های این مغروفه به نبود هرگونه جوش در اتصالات بدنه اشاره کرد که از سیستم اتصال پرچ فولادی (فرآیند رایج برای اتصال قطعات) در زمان ساخت بیش از ۷۰ سال قدمت دارد.

پیشدار اضافه کرد: انواع مختلف روش های خارج سازی مغروقه ها وجود دارد که بسته به نوع و محل مغروقه از روش های مختلفی برای خارج سازی استفاده می شود که روش برش کاری بدنه و متعلقات در زیر آب یکی از روش های معمول است.

شایان ذکر است؛ پاک سازی مغروقه های واقع در مسیر تردد دریایی از مهمترین اقدامات ایمن سازی آبراه های حاکمیتی کشور بوده و موجب جلوگیری از برخورد سایر شناورها به مغروقه و آسیب دیدن آنها می شود.

گفتنی است؛ "پرچ یک اتصال دهنده مکانیکی است که برای اتصال چندین ورق به یکدیگر استفاده می شود. پرچ از یک شافت استوانه ای دارای سر تشکیل شده و مناسب بست های غیرقابل جداسازی بکار می رود.

جنس این قطعه معمولا از فولاد کم کربن، آلومینیوم و مس ساخته می شود که بستگی به وزن و محیط مورد نظر دارد. پرچ های بزرگ می تواند قطعات فلزی را به هم متصل کنند؛ اما پرچ های کوچک تر تنها برای اتصال ورق های نازک فلزی، صفحات کاغذی و چوبی مناسب هستند".

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.