| کد خبر: 256104 |

باز هم یک وعده محقق ناشدنی؛

◄ ارتباط دریایی بوشهر با دبی علی رغم عدم دسترسی بوشهر به شبکه ریلی!

در حالی مسئولان ذی ربط از راه اندازی خط دریایی مستقیم ما بین بوشهر و بندر جبل علی دبی خبر می دهند که همچنان این استان دسترسی ریلی به هیچ نقطه ای در کشور ندارد و لازم است حمل و نقل ترکیبی در بوشهر فعال شود.

تین نیوز

در حالی مسئولان ذی ربط از راه اندازی خط دریایی مستقیم ما بین بوشهر و بندر جبل علی دبی خبر می دهند که همچنان این استان  دسترسی ریلی به هیچ نقطه ای در کشور ندارد و لازم است حمل و نقل ترکیبی در بوشهر فعال شود.

به گزارش تین نیوز، اخیرا مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از راه اندازی خط منظم کانتینری بین بوشهر و دبی خبر داد. 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر از راه اندازی خط منظم کانتینری بین بندر بوشهر و جبل علی امارات خبر داد و گفت: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در نیمه نخست سال جاری شاهد راه اندازی خط منظم کانتینری بین بندر بوشهر و جبل علی امارات در سال 1402 باشیم.

محمد شکیبی نسب مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، با اشاره به اینکه موضوع راه اندازی خط منظم کانتینری بین بندر بوشهر و جبل علی امارات در اواخر سال ۱۴۰۱، کلید زده شد، اظهار داشت: هماهنگی های لازم از سوی مسئولان استانی و بخش خصوصی اعم از اتاق بازرگانی مدنظر قرار گرفت و توافقنامه با سرمایه گذار ایرانی به امضا رسید تا با تخفیفات خوب، شاهد صادرات کانتینر از بندر بوشهر به بندر جبل علی و نیز واردات کانتینر از بندر جبل علی به بندر بوشهر باشیم.

وی ادامه داد: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در نیمه نخست سال جاری، خط منظم کانتینری بین بندر بوشهر و جبل علی راه اندازی و فعالیت ها در این زمینه آغاز شود. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه عمده صادرات از بندر بوشهر شامل آبزیان، مواد معدنی و مصالح ساختمانی، مصنوعات فلزی از تولیدکنندگان داخلی، میوه و تره بار است، عنوان کرد: راه اندازی خط منظم کانتینری بین بندر بوشهر و جبل علی امارات موجب کاهش هزینه ها و افزایش سرعت انتقال بار می شود و شاهد صادرات و واردات کالاهایی خواهیم بود که مورد تایید وزارت صنعت معدن و تجارت است و مجوز لازم را دارد.

شکیبی نسب ادامه داد: با مشارکت خط کانتینری و ترمینال اپراتور به صورت مشترک شاهد ارائه تخفیفات هستیم تا فرایند جذب سرمایه گذار در حوزه واردات و صادرات، تسهیل شود. وی با تاکید بر اینکه به طور حتم راه اندازی خط منظم کانتینری بین بندر بوشهر و بندر جبل علی دوبی اتفاقی ارزشمند است، خاطرنشان کرد: بعد مسافت حدود ۲۵۰ مایل دریایی است و با راه اندازی خط کانتینری مذکور، سرعت انتقال کالا افزایش می یابد و رونق بندری در بوشهر را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، با بیان اینکه در حال حاضر شاهد انتقال کالا از جبل علی به بندر شهیدرجایی و ترانشیپ کالا به بندر بوشهر هستیم، گفت: هم اکنون کالا در بندر شهیدرجایی تخلیه می شود و هزینه های نگهداری و انبارداری را به دنبال دارد و پس از آن مجددا بارگیری شده و به بندر بوشهر منتقل می شود که با راه اندازی خط منظم کانتینری بین بندر بوشهر و جبل علی، کالا مستقیم به بوشهر می رود و تخلیه می شود و اینگونه در کوتاه ترین زمان ممکن جابجایی، صورت می گیرد.

به گزارش تین نیوز، طرح ساخت تونل زیردریایی بین قطر و ایران به طول 200 کیلومتر از جمله پروژه های ماورائی است که در جهت ایجاد دسترسی مستقیم بین دو کشور و تسهیل در مراودات تجاری مطرح شده است. تونلی که از قرار معلوم از منطقه شمالی قطر به بندر دیر ایران در استان بوشهر متصل خواهد شد. حال یک سوال مهم مطرح می شود، اینکه قطری ها با ثروت کلان خود و مطرح کردن چنین ابرپروژه ای بخواهند نام خود را بیش از پیش در جهان مطرح کنند میل حاکمان قطری است، لکن این روی سکه سرزمین ایران است و تاسیسات و زیرساخت هایی که بدون شک پاسخگوی ترانزیت عبوری بین دو کشور آن هم از طریق تونل زیردریایی نخواهد بود.  در واقع چنین پروژه ای بیشتر از آنکه منفعت اقتصادی برای ایران داشته باشد نام قطر را به عنوان کشوری توانمند در اجرای پروژه های بزرگ همچون جام جهانی مطرح خواهد کرد.

در حالی ساخت چنین پروژه ای مطرح شده است که هم اکنون بندر بوشهر به عنوان بزرگترین و پرجمعیت ترین شهر استان، یکی از محروم ترین مناطق ساحلی کشور به حساب آمده و علی رغم بهره مندی استان از ذخایر گازی گسترده در عسلویه، همچنان دسترسی این منطقه از کشور به راه آهن و دیگر زیرساخت های حمل و نقلی آرزوی شهروندان این خطه از کشورمان است. از طرف دیگر اتصال بوشهر به بندر جبل علی دبی به عنوان بزرگترین اسکله کانتینری خلیج فارس مطرح است. به فرض که در حال حاضر بندر بوشهر به بندر جبل علی دبی متصل شده و خط دریایی منظمی بین دو بندر برقرار شود، وقتی که زیرساخت های دریایی در بندر بوشهر در وضعیت مطلوبی قرار ندارند، وقتی که بوشهر دسترسی ریلی به هیچ منطقه ای در کشور ندارد، وقتی که بوشهر همچنان از زیرساخت های جاده ای مطلوبی برخوردار نیست، این بدان معناست که بنادر استان بوشهر توانایی پیاده سازی حمل و نقل ترکیبی را ندارند.

با نگاهی گذرا به پروژه های ریلی کشور در سال های اخیر مانند راه آهن چابهار به مشهد و همچنین راه آهن رشت به آستارا و کاسپین به یک نتیجه واضح می رسیم، اینکه اتصال ریلی بنادر کشور (شمالی و جنوبی) به دیگر نقاط مملکت عملا پروژه هایی زمان بر محسوب شده و بعضا سامانه های ریلی در حال احداث هیچ گونه توجیه اقتصادی نداشته و در ادبیات مسئولان تصمیم گیر عنوان امنیتی - اجتماعی به این پروژه ها اطلاق می گردد. با ذکر این تاریخچه آیا می توان انتظار داشت که بوشهر بتواند در مدت زمانی کوتاه (5 سال آینده) به شبکه ریلی کشور متصل گردد؟

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    نق زدن و غرغر کردن دیگر "شغل" بعضی از مردم و متاسفانه بعضی از کارشناسان شده و رفته رفته به مهارتی بی نظیر تبدیل شده که این ها می توانند حتی از مثبت ترین اخبار هم , یک چیزی بیرون بکشن و باهاش نق بزنن !!!!!! طرف قطری گفته ما تونل زیر دریا تا دیر ایران خواهیم ساخت "در حد حرف" و هیچ پلن فنی و تامین مالی و هیچ کاری هم نشده اما ما نق می زنیم غرغر می کنیم که هنوز اینطرف زیرساخت ها آماده نیست ! و این به نفع قطری هاست نه ما ! یعنی طرف قطری بخواد بسازه هم با بودجه و سرمایه گذاری خودش خواهد ساخت اما ما باز نق می زنیم ! یا غرغر می کنیم که ریل به بوشهر نرسیده همکاری ترانزیتی با جبل علی معنی ندارد ! گویی بندر بوشهر هم کاملا تعطیل شده !!! گویی همین حالا تناژ تناژ و کشتی کشتی پشت بار از جبل علی تو راه است و ما ریل را به بوشهر نرساندیم !!! یا می گویند این همه ریلی که ساخته شده اقتصادی نیست ! یعنی در کل دنیا و این همه کشور پیشرفته که اتفاقا تحریم هم نیستند که اتفاقا ناوگان هوایی مرتب و سرحال هم دارند و برای دهه ها و به شکل مستمر روی ریلی خود کار کردند و با همین ریلی به توسعه اقتصادی وحشتناک رسیدن اشتباه کردن !! بعد در این ایران ما که تحریم هم هست که ناوگان هوایی کسری و ضعف شدید دارد و کلی مشکلات دیگر هم داریم مثلا این همه کشته در جاده ها می دهیم یا یکسری جاده های مهم داریم که کشش حمل ترانزیت ندارند یا مشکل فرسودگی ناوگان باری داریم و ... باز ریلی بی خود ساخته می شود و اقتصادی نیست !!!!!!!!!! جدا نق زدن و غرغر کردن شغل یکسری شده دیگه دست خودشون نیست این ها دیگر هر کاری در چارچوب مرزهای این خاک انجام شود را اشتباه شمرده نق می زنند اما همین کار و خیلی کوچک ترش در اروپا یا آمریکا انجام شود آب از دهنشون راه می افته و به به چه چه کنان می گن اووفففففففففففف چه خفن است این غرب ! چقدر کاردان هستند این ها ! جمع کنید این بساط ذلت و خود تحقیری را .

  • ناشناس 0 0

    تونل بین ایران وقطرمنافع چندین کشورهمراه خواهدداشت اقدام منطقه ای است ایران بایدازاین پروژه حمایت کندبارهابه ایران وازایران به چهارمسیرشمال ترکمنستان وآذربایجان وروسیه ووترکیه وعراق رغرب وافغانستان درشرق صادروواردمیشود