| کد خبر: 249106 |

اعلام اقدامات مهم سازمان بنادر در حوزه دریایی؛

انجام ۸ هزار بازرسی از وضعیت فنی و ایمنی شناوران متردد در بنادر کشور

اهم اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی طی شش ماهه نخست سال جاری در بخش‌های مختلف اعلام شد.

تین نیوز

اهم اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی طی شش ماهه نخست سال جاری در بخش های مختلف اعلام شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، اقدامات مختلفی در حوزه دریایی طی نیمسال نخست سال جاری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گرفته است که مهم ترین آن ها شامل لایروبی بنادر و آبراه های کشور، به روزرسانی نقشه های الکترونیک دریایی، مقابله با آلودگی دریا، جستجو و نجات دریایی، تدوین سند راهبردی عملیات هدایت، پهلودهی/جداسازی و خدمات پشتیبان دریایی شناورهای مشمول، برون سپاری خدمات ثبت کشتی ها و صدور گواهینامه های دریایی، نظارت بر وضعیت فنی و ایمنی شناوران متردد در بنادر کشور و نیز برگزاری آزمون و صدور اسناد دریانوردان است.

لایروبی بنادر و آبراه ها

طی شش ماهه نخست سال جاری ۷ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۲۱ مترمکعب لایروبی بنادر و آبراه های کشور انجام شده است و در بخش لایروبی باید به چالش هایی نظیر کاهش تراز آب دریایی خزر، مشارکت هرچه بیشتر بخش خصوصی جهت تامین تجهیزات لایروبی به روز، بهره مندی از تجهیزات مدرن لایروبی و...اشاره کرد.

نقشه های الکترونیک دریایی

در بخش نقشه های الکترونیک دریایی نیز به روزرسانی ۲۵ سلول ENC شمال و جنوب انجام و ۱۰۷ سلول نیز (ENC)تولید و منتظر شده است و در این زمینه نیز باید به چالش هایی نظیر عدم وصول درآمدهای کشور حاصل از فروش ENC به دلیل تحریم و ضرورت بهره مندی از تجهیزات مناسب هیدروگرافی نام برد.

مقابله با آلودگی دریا

در حوزه مقابله با آلودگی دریا، مقابله با ۵۸ مورد سانحه آلودگی نفتی در دریا که عمدتا مربوط به  آب های استان بوشهر و هرمزگان و ناشی از خطوط لوله نفتی سکوها و شناورها است، مدنظر قرار گرفته و با چالش هایی نظیر فرسودگی خطوط لوله و سکوهای نفتی فلات قاره و نیز عدم اقدام حقوقی موثر و دریافت جرایم آلودگی مواجه هستیم.

جستجو و نجات دریایی

در بخش جستجو و نجات دریایی طی ۶ ماهه نخست سال جاری نیز ۲۸۳ نفر ایرانی و غیرایرانی با همکاری و هماهنگی مراکز SAR نجات یافته اند و چالش های موجود در این بخش شامل محدودیت های خدمات بالگردی و تامین اعتیار آتشخوارهای اجاره ای است.

تدوین سند راهبردی عملیات هدایت، پهلودهی/جداسازی و خدمات پشتیبان دریایی شناور های مشمول عملیات راهنمایی از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته است و در این راستا محورهای کلی و چارچوب اساسی نحوه برون سپاری خدمات دریایی در عملیات هدایت، پهلودهی/جداسازی شناورهای مشمول عملیات راهنمایی تبیین شده، توسعه و مشارکت بیش از پیش بخش خصوصی در حوزه خدمات دریایی در دستورکار قرار گرفته و در عین حال ایجاد فضای رقابتی، افزایش بهره وری و ارتقاء و بهبود ارائه خدمات دریایی به شناورها، ارتقاء کمی و کیفی امور راهنمایی کشور و نیز ارتقاء و توسعه خدمات ایستگاه های کنترل ترافیک دریایی از دیگر مواردی است که به آن توجه شده است.

برون سپاری خدمات ثبت کشتی ها و صدور گواهینامه های دریایی

برون سپاری خدمات ثبت کشتی ها و صدور گواهینامه های دریایی از دیگر موارد انجام شده طی شش ماهه نخست سال جاری است و در این بخش هوشمندسازی و الکترونیکی کردن فرآیندها، تسهیل و چابک سازی فرایندهای ثبت کشتی ها و صدور گواهینامه های دریایی و کاهش مراجعات حضوری و تکریم ارباب رجوع از دیگر موارد مدنظر است.

نظارت وضعیت فنی و ایمنی شناوران متردد در بنادر

نظارت بر وضعیت فنی و ایمنی شناوران متردد در بنادر کشور با انجام ۷ هزار و ۹۳۲ مورد بازرسی در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ با ضریب پوشش ۸۵ درصدی شناوران تجاری  و ۱۰۰ درصدی شناوران مسافری واجد شرایط بازرسی مدنظر قرار گرفت.

ارتقاء بهره وری عملکرد افسران و افزایش پوشش بازرسی کشتی ها با توجه به کمبود شدید نیروی انسانی از دیگر مواردی است که در بخش کنترل و بازرسی کشتی ها در دستورکار قرار گرفته است و در این رابطه تهیه مدل رژیم نوین کنترل و بازرسی، انجام تمامی فرایندهای کنترل و بازرسی در قالب سیستم جامع دریایی به صورت ثبت بر خط، به روزرسانی دستورالعمل ارتقای شغلی افسران کنترل و بازرسی و نیز اجرای موفق معیارهای بازرسی یادداشت تفاهم اقیانوس هند در خصوص انتخاب و بازرسی از کشتی های خارجی با ریسک بالا مدنظر است.

برگزاری آزمون و صدور اسناد دریانوردان

در بخش آزمون و صدور اسناد دریانوردان طی شش ماهه نخست سال جاری ۱۹۶۸ نفر/آزمون در ستاد و ۳۳۲۷ نفر/آزمون دریانوردی در بنادر برگزار شده است، همچنین
تعداد گواهینامه های صادره طی مدت مذکور شامل ۱۲ هزار و ۱۵۸ شناسنامه دریانوردی، ۱۸ هزار و ۴۸۷ گواهینامه شایستگی و مهارت، ۱۹ هزار و ۳۵۳ گواهینامه جانبی و جمع کل این گواهینامه ها معادل ۴۹ هزار و ۹۹۸ مورد است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کوروش 0 0

    متردد؟؟؟؟؟؟