| کد خبر: 246143 |

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان:

◄ آمایش سرزمینی با نگاه ویژه به اقتصاد دریا محور

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان گفت: ماحصل اقداماتی که در ساختار اقتصادی استان هرمزگان با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است، چشم انداز بسیار روشنی را فرآروی حوزه تجاری و توسعه دریا محور استان قرارداده است.

تین نیوز

رضا مدرس روز یک‌شنبه 30مرداد، در حاشیه بازدید از جزیره هرمز که با حضور "حمید خلیلی" مدیرکل مهندسی سواحل و بنادر سازمان و حسین عباس نژاد مدیر کل بنادر و دریانوردی هرمزگان صورت گرفت، با اشاره به وجود 2 هزار و 238 مترطول نوار ساحلی در استان هرمزگان اظهارداشت: مهم‌ترین نکته‌ای که در توسعه اقتصادی و آمایش سرزمینی، وجود دارد نگاه ویژه به اقتصاد دریامحور است که مهم‌ترین مولفه این توسعه، بنادر هستند.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، وی در این رابطه به ظرفیت‌های توسعه تجارت دریایی بنادر غرب هرمزگان اشاره کرد و بیان داشت: بندر لنگه یکی از بنادر بسیار فعال و اثرگذار در حوزه تجارت و بازرگانی محسوب می‌شود و طرح جامع توسعه این بندر برای افق ۱۴۰۴ مصوب شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با بیان اینکه در قالب طرح جامع توسعه بندر لنگه، پیش بینی‌هایی در حوزه‌های مختلف زیربنایی و تجهیزاتی این بندر دیده شده،اظهارداشت: اراضی بندر لنگه در غرب استان در مرحله استحصال بوده و مطالعات آن درحال انجام است.

مدرس تصریح کرد: به دلیل محدودیت اراضی در پسکرانه بندرلنگه در طرح جامع این بندر، اراضی جدیدی با هدف افزایش ظرفیت و بهبود خدمات در پیرامون آن مورد توجه قرار گرفته که این ظرفیت می‌تواند توسعه بسیار خوبی برای منطقه غرب استان داشته باشد، لذا این اقدام مهم سازمان بنادر چشم انداز بسیار روشنی در ابعاد مختلف تجاری، اجتماعی و بازرگانی  به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود از بندر اقیانوسی سواحل مکران به عنوان تامین کننده نیازهای اساسی کشور نام برد و بیان کرد: مطالعات اولیه آن برای احداث آن درحال انجام است که امیدواریم این فرآیند با سرعت و دقت انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان خاطرنشان کرد: ماحصل اقداماتی که در ساختار استان هرمزگان با همکاری سازمان بنادر و دریانوردی، درحال انجام است یک چشم انداز بسیار روشنی در حوزه تجاری و توسعه دریا محور را نشان می‌دهد.

مدرس گفت: علاوه بر موارد یاد شده توجه به اسکله‌ها و بنادر گردشگری استان وجود دارد که به عنوان مثال سه مولفه شیلاتی، مسافری و گردشگری در طرح جامع بندر هرمز طراحی شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اجرای مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی (ICZM) اشاره کرد و ادامه داد: مبنای توسعه استان هرمزگان در دو محور طرح مطالعات یکپارچه بنادر و سند آمایش سرزمینی به دلیل مکمل بودن این دو محور در حال انجام است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان با بیان اینکه طرح مطالعات یکپارچه بنادر نیازمند تدقیق است، ابرازکرد: در راستای طرح مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، باید برای هر بندر یک طرح جامع مشخصی داشته باشیم که بدانیم در طرح کلی آمایشی چه نوع فعالیت‌‌ و در کدام پهنه‌ها چه اقداماتی قرار است انجام شود.

مدرس گفت: در موضوع طرح‌های جامع بندری، طرح مطالعات یکپارچه بنادر و سند آمایش سرزمینی مهم است و تمامی دستگاه‌های اجرایی در حوزه دریا و ساحل مکلف به مشارکت در طرح‌های توسعه دریامحور هستند.

بهبود شرایط معیشتی ساحل نشینان سیاست‌ جدی سازمان بنادر است مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز کمک به بهبود شرایط اقتصادی و معیشتی ساحل نشینان را از سیاست‌های جدی سازمان بنادر و دریانوردی دانست و بیان کرد: آنچه مهم است انتفاع مردم از دریاست، لذا در توسعه بنادر مباحث گردشگری، مسافری، صیادی و تجاری تلاش می‌شود ضمن ارائه خدمات مطلوب و ایمن به گردشگران جامعه محلی و معیشت مردم بومی منطقه به عنوان یک اصل مهم مورد توجه قرار گیرد.

"حسین عباس نژاد"، پشتیبانی مایحتاج مردم از سرزمین اصلی به جزایر را از دیگر موضوعات مهم در طرح جزیره هرمز عنوان کرد و گفت: از این رو بازدید امروز از جزیره هرمز به این دلیل بود که در محورهای چهارگانه طرح جامع این جزیره که گردشگری، تجارت، صیادی و مسافری را در بر می گیرد، سازوکاری برای پشتیبانی مایحتاج مردم نیز لحاظ گردد.

به گفته وی، اجرای طرح جامع بندر هرمز علاوه بر اینکه توسعه معیشت ساحل‌نشینان استان به ویژه مردم این جزیره را به دنبال دارد، در ارتقای سطح ایمنی سفرهای دریایی و گردشگری این جزیره نیز اثرگذار خواهد بود.

توسعه گردشگری مبتنی برسرمایه گذاری بخش خصوصی در حال رونق است مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان نیز گفت: ما شاهد رونق و تغییر فرایندها در بخش گرشگری بودیم، زیرا اقتصاد و معیشت مردم ساحل نشین با بنادر عجین شده و تمامی اقداماتی که در توسعه زیرساخت گردشگری صورت گرفته اقتصاد جامعه محلی درآن ارجح می باشد.

"حمیدرضا محمد حسینی تختی" افزود: با اهتمام مدیر عامل سازمان بنادر و مدیریت استان توسعه گردشگری برمبنای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حال رونق است و در این زمینه می‌توان به واگذاری بنادر کوچک به بخش خصوصی در جاسک و سیریک اشاره کرد که فرآیند آن درحال انجام است.

وی در خصوص طرح جامع بندر هرمز نیز گفت: بعد از نقل و انتقالات در حوزه اسنادی مالکیت بندر هرمز متعاقب آن قرارداد سرمایه‌گذار در حوزه گردشگری و زیرساخت‌های مسافری برای  بنادر شهید حقانی، هرمز و نخل ناخدا انجام می‌گیرد که امیدواریم این زیرساخت زمینه سازرونق اقتصادی و گردشگری استان

شود.

مدیر بنادر و دریانوردی شرق هرمزگان خاطرنشان کرد: پتانسیل و ظرفیتی که در این حوزه وجود دارد مبین این است که با انجام سرمایه گذاری‌های بلند مدت شاهد شکوفایی بیش از گذشته در این بخش باشیم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.