| کد خبر: 244363 |

◄ دریانوردی یا برده داری؟/ اجحاف آژانس های تامین نیرو بر حقوق دریانوردان

آژانس های تامین نیرو در رقابت با یکدیگر برای راضی نگه داشتن مشتریان خود (مالکان کشتی ها) تلاش می کنند تا حقوق ثابت خدمه ای را که از طریق آژانس خود استخدام می شوند، کاهش دهند که تأثیر منفی بیشتری بر حقوق دریانوردان شاغل در دریا دارد.

تین نیوز

یکی از فرماندهان بازنشسته ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از تاثیر منفی عدم وجود حقوق استاندارد و نقش عملکرد آژانس های تامین نیروی انسانی بر حقوق دریانوردان خبر داد.

به گزارش تین نیوز، کاپیتان علی‌ اصغر حصاری به خبرنگار ما گفت: با نگاهی به وضعیت به کارگیری دریانوردان در سرتاسر جهان شاهد تفاوت دستمزد، در میان افسران و خدمه‌ به کار گرفته شده بر روی کشتی‌ ها و شناورها خواهیم بود.

وی افزود: این موضوع  موجب گسترش نارضایتی در محیط و شرایط سخت دریا می شود و تاثیر منفی زیادی بر عملکرد و روحیه دریانوردان می گذارد چون می بینند نفرات دیگر با رتبه مساوی و یا کمتر حقوقی برابر یا بیشتر از آنان دریافت می کنند.

این دریانورد عنوان کرد: در این راستا گاهی تاثیر  ملیت‌‌ متفاوت بر حقوق دریانوردان مشاهده می شود مثلا حقوق یک افسر سوم هندی و یا ایرانی برابر و حتی در مواردی کمتر از دستمزد یک ملوان روس خواهد بود (هم اکنون در کشتی من یک افسر سوم هندی 1200 دلار و یک A.B روس 1500 دلار دریافت می کند).

وی گفت: گاهی مشاهده می شود 2 دریانورد با رتبه یکسان و ملیت یکسان به کار گرفته شده توسط آژانس های تامین نیروی متفاوت نیز بر روی یک کشتی حقوق متفاوتی دریافت می کنند و حتی فراتر از این مشاهده می شود دریانوردانی با رتبه یکسان و به کار گرفته شده توسط یک آژانس تامین نیرو، حقوق متفاوتی دریافت می کنند (من الان دو ملوان  روسی دارم که ملوان با تجربه و کارآمدتر فقط 1200 دلار و دیگری 1500 دلار دریافت می کند!).

حصاری افزود: علاوه بر این، آژانس های تامین نیرو در رقابت با یکدیگر برای راضی نگه داشتن مشتریان خود (مالکان کشتی ها) تلاش می کنند تا حقوق ثابت خدمه ای را که از طریق آژانس خود استخدام می شوند، کاهش دهند که تأثیر منفی بیشتری بر حقوق دریانوردان شاغل در دریا دارد.

او عنوان کرد: در نهایت مشاهده شده است برخی از آژانس های تامین نیرو از دانشجویان خارج از کشور دعوت می کنند و به آنها قول می دهند در صورت ورود به مثلا دبی در امارات، حقوق و دستمزد خوبی به آنها بدهند و دانشجویان فقیر پس از مشکلات فراوان برای دریافت ویزا و بلیت هواپیما (اکثر آنها از خانواده های فقیر - آسیایی و آفریقایی هستند) پس از ورود به دوبی با حقوق صفر استخدام می شوند تا بر روی کشتی به عنوان دانشجو ملوان دوره کار‌آموزی خود را بگذرانند.

این دریانورد ادامه داد: به عبارت دیگر آژانس های تامین نیرو در مقابل دریافت مقادیری پول این خدمه را به بردگی به مالکان کشتی‌ها می فروشند (هم اکنون من 6 دانشجو با قرارداد صفر دلار در ماه بر روی کشتی دارم)

این فرمانده بازنشسته کشتی تاکید کرد:  با توجه به حقایق و اتفاقات ذکر شده امید است که ITF و اتحادیه‌ های دریانورادن کشورها از جمله اتحادیه دریانوردان ایران با نشر گسترده مصوبه کمترین حقوق دریانوردان در سطح جهان از قبیل مصوبه

(During the previous round of talks, concluded at the UN ILO in September last year, shipowners and seafarers set the minimum wage to $648 from July 1 2022.")

و فراهم آوردن حمایت و بسترهای قانونی برای اجبار شرکت های تامین نیرو و شرکت های کشتیرانی به رعایت این حداقل‌ ها جلوی هرگونه اجحاف به حقوق حقه دریانوردان را بگیرند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.