| کد خبر: 226657 |

توسعه خطوط دریایی خزر با محوریت ایران

مدیر ارشد اجرایی بهره بردار بندر آستار گفت: از آبان امسال، سرویس منظم حمل دریایی کانتینرهای عادی و یخچالی بین بندر آستارا و بنادر اکتائو قزاقستان و آستاراخان روسیه آغاز شد و به زودی بنادر ماخاچ قلعه روسیه و باکو در آذربایجان نیز به این شبکه ملحق می شوند.

تین نیوز

مدیر ارشد اجرایی بهره بردار بندر آستار گفت: از آبان امسال، سرویس منظم حمل دریایی کانتینرهای عادی و یخچالی بین بندر آستارا و بنادر اکتائو قزاقستان و آستاراخان روسیه آغاز شد و به زودی بنادر ماخاچ قلعه روسیه و باکو در آذربایجان نیز به این شبکه ملحق می شوند.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، علیرضا چشم جهان درباره آخرین وضعیت بندر آستارا، اظهار داشت: مجتمع بندری آستارا یک منطقه ویژه اقتصادی است که در منتهی الیه شمال غربی کشور در سواحل دریای خزر واقع شده است؛ با استفاده از ظرفیت های قانونی آن، بخش خصوصی می تواند ضمن سرمایه گذاری برای احداث انبار و مراکز لجستیکی و ارزش افزوده، از مزیت صادرات، صادرات مجدد و ترانزیت کالا بدون مواجهه با تشریفات پیچیده گمرکی برخوردار باشد و از تخفیفات در هزینه های بندری نیز بهره مند شود.

وی ادامه داد: وسعت اراضی این بندر بیش از ۵۵ هکتار است و طرح توسعه آن از سال ۱۳۸۸ توسط شرکت سرمایه گذار و بهره بردار آغاز شده است؛ طرح توسعه این بندر در قالب ۳ فاز به نحوی است تا بتواند به انواع کشتی ها و کالا و کانتینرها خدمات رسانی کند.

* ۷۵ متر به طول اسکله های بندر آستارا افزوده می شود

مدیر ارشد اجرایی بهره بردار بندر آستار اظهار کرد: بندر آستارا هم اکنون از ۲۱۰ متر اسکله برخوردار است و به زودی ۷۵ متر دیگر به طول اسکله های آن افزوده می شود.

چشم جهان ادامه داد: با رسیدن طول اسکله های مجتمع بندری آستارا به ۲۸۵ متر، ظرفیت عملیاتی این بندر، به یک میلیون تن در سال می رسد.

وی با بیان اینکه این بندر از بارانداز و محوطه های مختص نگهداری انواع کالاهای عمومی و محمولات کانتیتری برخوردار است، افزود: مجتمع بندری آستارا، در حال حاضر از ۱۰ هزار متر مربع انبار سرپوشیده و ۵ هزار متر هانگار برخوردار است و حدود ۱۰ هزارمتر مربع انبار سرپوشیده دیگر نیز در آن با سرمایه گذاری متقاضیان مختلف در حال ساخت است.

چشم جهان اظهار داشت: فاز اول پایانه غلات بندر آستارا از چهار سیلو جمعا به ظرفیت ۱۶ هزار تن با وجود پاره ای مشکلات که با سازنده آن روبرو شدیم با تلاش کارشناسان مجموعه به بهره برداری رسیده است و با ساخت فازهای بعدی با استفاده از ظرفیت سازندگان توانمند و قابل اطمینان داخلی یا خارجی، جمع ظرفیت این پایانه به ۶۴ هزار تن می رسد.

* ۵۰ درصد کالای تخلیه و بارگیری شده در بندر آستارا را محموله صادراتی تشکیل می دهد

وی بیان کرد: تخلیه محموله های کشتی های حامل غلات به درون سیلوهای بندر آستارا با استفاده از کانوایر (نوار نقاله بارگیری بنادر) و با بهره گیری از برج مکنده غلات با توان مکش  ۳۰۰ تن در ساعت انجام می شود.

چشم جهان اظهار کرد: بیش از نیمی از ترافیک کالاهای تخلیه و بارگیری شده در بندر آستارا را محموله های صادراتی تشکیل می دهد که این مشخصه بندر آستارا را از سایر بنادر ایران در سواحل دریای خزر متمایز می سازد.

وی گفت: در طول ۱۰ ماه سپری شده از سال ۱۳۹۹ بالع بر ۱۸۵ هزار تن انواع کالای وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در مجتمع بندری آستارا تخلیه و بارگیری شده است و انتظار می رود تا مجموع ترافیک این بندر در طول سال ۱۳۹۹ به بیش از ۲۲۰ هزار تن برسد.

* راه اندازی سرویس منظم حمل دریایی کانتینر بین بندر آستارا و بندر ماخاچ قلعه روسیه

مدیر ارشد اجرایی بهره بردار بندر آستار افزود: از آبان ماه سال جاری، سرویس منظم حمل دریایی کانتینرهای عادی و یخچالی بین بندر آستارا و بنادر اکتائو قزاقستان و آستاراخان روسیه آغاز شد و به زودی بنادر ماخاچ قلعه روسیه و باکو جمهوری آذربایجان نیز به این شبکه ملحق می شوند.

چشم جهان گفت: مجتمع بندری آستارا به ۳۰ پلاگ (سوکت) برای تامین برق کانتینرهای یخچالی مجهز است و به تناسب رشد ترافیک تعداد این پلاگ ها قابل افزایش است.

* امکان تخلیه و بارگیری محموله‌های با حجم و وزن نامتعارف

وی درباره تجهیزات یدک کش و لایروب در بندر آستارا، اظهار کرد: مجتمع بندری آستارا از ناوگان دریایی مستقل خود برای ارائه خدمات یدک کشی و لایروبی به کشتی های تردد کننده به این بندر بهره می‌برد.

چشم جهان ادامه داد: یدک کش «درفش کاوه» با توان ۱۲۰۰ اسب بخار و لایروب هاپرساکشن ۲۰۰ متر مکعبی «جاده ابریشم» که با سرمایه گذاری شرکت سرمایه گذار و بهره بردار بندر، از هلند خریداری شد، هم اکنون به طور مستمر در حال خدمات رسانی ایمن و منظم به ترافیک دریایی ناوگان تجاری این مجتمع بندری هستند.

وی افزود: جرثقیل گاتوالد ۱۰۰ تنی بندر آستارا قابلیت تخلیه و بارگیری انواع کانتینر و همچنین نگلات سنگین (محمولاتی که حجم و وزن آنها خارج از اندازه متعارف و برای انتقال آنها نیاز به تجهیزات ویژه است) را در این مجتمع فراهم ساخته است که یک ویژگی منحصر به فرد برای این بندر محسوب می شود.

چشم جهان اضافه کرد: این مجتمع بندری علاوه بر این جرثقیل استراتژیک، از انواع جرثقیل ها و لیفتراک ها، ترمینال تراکتورها با ظرفیت های متنوع برای خدمات رسانی مطلوب به شرکای تجاری خود بهره می برد.

* انجام لایروبی برای تامین عمق ۵.۵ متر توسط سازمان بنادر

وی درباره آخرین وضعیت لایروبی بندر توضیح داد: در حال حاضر لایروبی کانال دسترسی و حوضچه مجتمع بندری آستارا برای تامین عمق ۵.۵ متر توسط سازمان بنادر و دریانوردی در حال انجام است با اینحال برای نگهداری این عمق آبخور و  تضمین عبور و مرور ایمن ناوگان تجاری به این بندر، یک فروند لایروب کاتر ساکشن ۴۵۰ متر مکعبی به نام «هگمتانه» و یک فروند یدک کش خدماتی ۱۰۵۰ اسب بخار به نام «دریای پارس» نیز توسط شرکت سرمایه گذار و بهره بردار بندر از هلند خریداری و پس از مونتاژ در کنار یدک کش درفش کاوه و لایروب جاده ابریشم فعال خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.