| کد خبر: 215608 |

بندر شهید رجایی به علائم‌ کمک ناوبری هوشمند بومی مجهز می‌شود

معاون دریایی اداره کل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان از پیاده‌سازی سیستم کمک ناوبری هوشمند در راستای افزایش ضریب ایمنی تردد شناورهای ورودی وخروجی به بندرشهید رجایی خبرداد .

تین نیوز

معاون دریایی اداره کل بنادر ودریانوردی استان هرمزگان از پیاده‌سازی سیستم کمک ناوبری هوشمند در راستای افزایش ضریب ایمنی تردد شناورهای ورودی وخروجی به بندرشهید رجایی خبرداد .

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امروزه کلیه آب راه‌ها و بنادر در کشورهای پیشرفته دارای سیستم کمک ناوبری دیجیتالی مبتنی بر AIS - AtoN بوده وکلیه موج شکن‌ها، چراغ‌های ترانزیت، بویه‌ها و بیکن‌ها مجهز به AIS -AtoN همگی بر اساس استاندار‌ها و یکپارچه سازی IEC و ITU اجراشده است . سیستم AIS -AtoN بشکلی در سرتاسر بنادر دنیا پیاده سازی و تقویت شده که راهبری و اپراتوری بنادر بدون این سیستم موجب کاهش شدید ضریب ایمنی می‌شود.

اسماعیل مکی زاده معاون دریایی اداره کل بنادر ودریا نوردی استان هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بابیان اینکه اجرای پروژه سیستم کمک ناوبری هوشمند از ابتدای سال جاری با مشارکت بخش خصوصی دردستورکار این معاونت قرار گرفت، اظهارداشت: انجام این مهم به‌دست متخصصان داخلی و با استفاده از طراحی نرم افزار، سخت افزار و فرستنده و گیرنده AIS با بهره‌گیری از تکنولوژی و استاندارد AtoN) AIS) در بندر شهید رجایی اجرا شد .

این مقام مسئول مهمترین و شاخص‌ترین قابلیت این سیستم را اطمینان در ناوبری ایمن عنوان کرد و بیان داشت: پیاده‌سازی این سیستم زمینه ورود و خروج شناورها از بندر را با هر سایز و هر تناژ، حتی در بدترین شرایط آب و هوایی و دید کور با اطمینان و امنیت فراهم می‌کند.

 مکی زاده در بیان کارایی این سیستم گفت: زمانی که یک بندر به سیستم AIS-AtoN مجهز شود مواردی مانند خاموش بودن چراغ‌های کانال ورودی، جابه‌جایی بویه‌های کانال و حتی خاموش بودن چراغ‌های ترانزیت نمی‌توانند تاثیری در عملیات بندر ایجاد کنند.

وی افزود: سیستم AIS- AtoN با علامت‌گذاری دقیق در نقاط تعریف شده کمک می‌کند تا کلیه شناور‌ها و راهنمایان (پایلوت‌ها) بتوانند در سیستم کمک ناوبری شناور خود مسیر صحیح کانال ورودی و موج شکن‌ها را تشخیص داده وحتی زاویه چراغ‌های ترانزیت را نیز به وضوح مشاهده کنند.

معاون دریایی اداره کل بنادر و دریا نوردی هرمزگان گفت: سیستم اولیه راه اندازی شده در بندر شهید رجایی اکنون بازوهای داخلی و خارجی موج شکن‌های رجایی و زاویه چراغ‌های ترانزیت رجایی را تحت پوشش قرار داده است.

وی افزود: کلیه شناورها بوسیله سیستم ECDIS و AIS خود این موقیعت‌ها را با دقت بسیار بالا مشاهده کرده و با استفاده از این قابلیت عملیات ورود و خروج شناورها به بندر با اطمینان بسیار بالا انجام می‌شود.

این مقام دریایی استان هرمزگان با بیان اینکه در فاز دوم این پروژه به زودی کلیه سازه‌های سطحی و زیرسطحی ( بویه‌های کانال، مغرقه‌ها، لوله، کابل‌ها) علامت گذاری خواهند شد، خاطر نشان کرد: در فاز نهایی نیز مانیتورینگ کلیه بویه‌ها و بکین‌ها، کنترل ترافیک دریایی هوشمندتر وایجاد آلارم اخطار حادثه و همچنین تعریف زون‌های خطر مانند مناطق لایروبی نشده و کم عمق به این سیستم مجهزخواهند شد.

مکی زاده در پایان گفت: با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال اداره کل بنادر و دریا نوردی هرمزگان و بنادر تابعه مجهز به سیستم هوشمند کمک ناوبری خواهند شد و موجبات تردد ایمن شناورها بیش از پیش میسر می‌شود .

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.