| کد خبر: 193338 |

◄ بیمه البرز: خسارت کشتی «شباهنگ» قابل پرداخت نیست

کشتی شباهنگ که در روز جمعه در دریا خزر غرق شده بود تحت بیمه البرز بوده است؛ اما به گفته صفرزاده معاون فنی بیمه البرز، به دلیل عدم پرداخت رقم اولیه حق بیمه ، خسارت این کشتی قابل رسیدگی نیست.

تین نیوز

کشتی شباهنگ که در روز جمعه در دریا خزر غرق شده بود تحت بیمه البرز بوده است؛ اما به گفته صفرزاده معاون فنی بیمه البرز، به دلیل عدم پرداخت رقم اولیه حق بیمه، خسارت این کشتی قابل پرداخت نیست.

به گزارش تین نیوز، این کشتی به شماره ثبت GT479 ، سایز ۵۷*۹ متر و آبخور ۴/۳ متر و ساخت ژاپن بوده است. این کشتی با پرچم کشور ایران در حال تردد بوده است. ظرفیت ناخالص کشتی (GT) عبارت است از ظرفیت فضاهای موجود در کشتی شامل انبارهای کالا، کلیه مخازن مربوط به سوخت و آب و غیره، موتورخانه، فضاهای مورد نیاز برای مسافران و خدمه و فضاهای بالای عرشه که قابلیت بارگیری بر روی آن‌ها وجود دارد. این ظرفیت برحسب فوت مکعب محاسبه و هر 100 فوت مکعب برابر یک تن ظرفیت خالص کشتی است.

این کشتی متعلق به شرکت خصوصی خط مروارید دریا بود به گفته کارشناسان ارزش کشتی به حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دلار می رسد. ضمن این‌که ارزش بار این کشتی حدود ۲ میلیون بوده است.

به گفته کارشناسان دلیل غرق شدن کشتی می‌تواند بارگیری بیشتر از ظرفیت واقعی کشتی یا احتمالا بارگیری نامناسب باشد. هم‌چنین خرابی هوا و موج دریا نیز در غرق شدن کشتی نقش داشته است.

بیمه کشتی 

این کشتی تحت بیمه البرز بوده اما به گفته صفرزاده معاون فنی بیمه البرز خسارت این کشتی قابل‌رسیدگی نیست. احمد صفرزاده با تائید اینکه کشتی «شباهنگ» تحت پوشش بیمه البرز بوده است، گفت: بیمه البرز در تاریخ ۲۷ تیر ۱۳۹۸ برای این کشتی بیمه‌نامه‌ای را با مبلغ ۵۹ میلیون تومان (حق بیمه) صادر کرده است اما پیش‌بینی‌شده بود که از این رقم باید مبلغ ۱۲ میلیون تومان به‌طور نقدی و مابقی آن طبق شرایط بیمه‌نامه پرداخت شود که متأسفانه رقم اولیه پرداخت‌نشده است. 

وی اصل تقدم ایفای تعهدات بیمه‌گزار برای ایفای تعهدات بیمه‌گر را یادآور شد و تصریح کرد: اول باید حق بیمه پرداخت می‌شد و بعدازآن بر اساس شرایط بیمه‌نامه و مدارک موجود، خسارت درصورتی‌که جزو پوشش‌های بیمه‌نامه بود، بررسی و پرداخت می‌شد؛ اما ازآنجاکه این کشتی حق بیمه خود را پرداخت نکرده، خسارت آن نیز قابل‌رسیدگی نیست.

معاون فنی بیمه البرز خاطرنشان کرد: تعهد بیمه‌گر درباره کشتی شباهنگ ۴.۵ میلیارد تومان بوده که با محاسبه ۱۵ درصد فرانشیز آن، در نهایت خسارت قابل پرداخت برای آن (۸۵ درصد کل تعهد بیمه‌گر) حدود ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان می‌شد.

کشتی باری ایران شباهنگ که حامل بار حدود هزار تن کاشی از مبدأ بندر انزلی در آب‌های کشورمان به مقصد بندر ماخاچ کالای روسیه درحرکت بود، در حدود ۲۳ مایلی بندر آستارای آذربایجان در آب‌های این کشور در منطقه لنکران دچار سانحه می‌شود. با توجه به نزدیکی کشتی به جمهوری آذربایجان، گروه امداد و نجات این کشور  در محل حادثه حاضر شدند. درنتیجه عملیات امدادی انجام‌گرفته تمامی ۹ خدمه «شباهنگ» نجات داده‌شده ولی این کشتی باری  لحظاتی بعد در دریا غرق‌شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.