| کد خبر: 183366 |

◄ کاهش 30 درصدی هزینه حمل کالا با تکمیل کریدور شمال-جنوب

معاون سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: در صورت تکمیل کریدور شمال-جنوب و ساخت راه‌آهن رشت- آستارا هزینه حمل کالا برای صاحبان بار از این مسیر به سمت اروپا حدود 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.

تین نیوز

معاون سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: در صورت تکمیل کریدور شمال-جنوب و ساخت راه‌آهن رشت- آستارا هزینه حمل کالا برای صاحبان بار از این مسیر به سمت اروپا حدود 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، هادی حق‌شناس درباره مزیت‌های راه‌اندازی راه‌آهن قزوین- رشت و اتصال آن به بنادر آستارا و انزلی به ایلنا، گفت: واقعیت این است که بهترین و کم‌هزینه‌ترین مد حمل‌ونقل در دنیا حمل‌ونقل ریلی است و از سوی دیگر ایمن‌ترین روش برای جابه‌جایی کالا محسوب می‌شود.

وی بابیان این‌که راه‌آهن برای ترانزیت بار و جابه‌جایی مسافر مقرون به‌صرفه‌ترین مد حمل‌ونقل به شمار می‌رود، گفت: یکی از مهم‌ترین اشکالات راه‌آهن کشورمان این است که به‌صورت خطی ساخته‌شده و به بنگاه‌های اقتصادی، چشمه‌های بار و بنادر کشورمان متصل نیست.

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر ضرورت اتصال راه‌آهن به بنادر کشورمان اظهار داشت: در ایران برای این‌که بار از کارخانه یا معادن یا بنادر به بنگاه اقتصادی برسد نیاز دارد که چند بار از طریق جاده و ریل جابه‌جا شود به همین دلیل علی‌رغم اینکه بنادر شمالی مانند امیرآباد و بنادر جنوبی مانند امام‌خمینی و شهیدرجایی به ریل متصل هستند حمل بار از طریق راه‌آهن نسبت کم‌تری به حمل بار از طریق کامیون دارد بنابراین باید شبکه ریلی به‌صورت یکپارچه بین چشمه‌های بار و مقاصد آن وجود داشته باشد.

حق‌شناس با تأکید برافزایش ظرفیت کریدور شمال-جنوب با راه‌اندازی راه‌آهن قزوین-رشت و ادامه آن تا آستارا و انزلی گفت: در حال حاضر متناسب از ظرفیت‌های موجود کریدور شمال-جنوب استفاده نمی‌شود که دلیل آن تنها نبود زیرساخت‌هایی مانند راه‌آهن نیست. یکی از مهم‌ترین مشکلات ترانزیت در ایران صرف مدت‌زمان زیاد برای ترخیص کالا است که این موضوع بر روی تمام جوانب ترانزیت تأثیر می‌گذارد.

وی تأکید کرد: قطعاً با ساخت راه‌آهن زاهدان- چابهار و اتصال آن به بندر شهید بهشتی چابهار، راه‌آهن قزوین- رشت و اتصال آن به بنادر انزلی و آستارا شاهد افزایش قابل‌توجه عبور بار ترانزیتی از مسیر ایران خواهیم بود به شرطی که مشکلات ترخیص کالا و مدت‌زمان ماندگاری کالاها در بنادر کاهش یابد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه افزایش خطوط ریلی در کشور منجر به کاهش تصادفات جاده‌ای و به دنبال آن کاهش هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی می‌شود، ادامه داد: یکی از مزیت‌هایی که راه‌آهن قزوین- رشت ایجاد می‌کند این است که بخشی از ترافیک جاده در این مسیر را به ریل منتقل می‌کند که باعث کاهش تصادفات در این مسیر خواهد شد.

حق‌شناس درباره اهمیت تکمیل کریدور شمال-جنوب برای اقتصاد ایران اظهار داشت: در صورت تکمیل این کریدور و ساخت راه‌آهن رشت-آستارا هزینه حمل کالا برای صاحبان بار از این مسیر به سمت اروپا حدود 30 درصد کاهش پیدا می‌کند که این عامل یک شرایط رقابتی بی‌نظیر برای کشورمان به وجود خواهد آورد.

وی تأکید کرد: در بحث ترانزیت، کریدوری رقابت‌پذیرتر است که بتواند هزینه و زمان حمل بار را برای صاحبان کالا کاهش دهد. کریدور شمال- جنوب هم با ساخت راه‌آهن قزوین تا آستارا و انزلی می‌تواند بار را در کمترین زمان به آسیای میانه، حوزه قفقاز و اروپا برساند که کاهش زمان هزینه‌ها را هم کاهش خواهد داد. بنابراین این ویژگی منحصربه‌فرد،  این کریدور را در منطقه بی‌رقیب می‌کند.     

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.