| کد خبر: 250532 |

بازآفرینی کوی فلسطین زنجان در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی

طرح بازآفرینی کوی فلسطین زنجان با دستور رئیس جمهور در سفر به استان زنجان با قید فوریت در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت که بلافاصله نسبت به انتخاب کارگزار اقدام شد.

تین نیوز

طرح بازآفرینی کوی فلسطین زنجان با دستور رئیس جمهور در سفر به استان زنجان با قید فوریت در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت که بلافاصله نسبت به انتخاب کارگزار اقدام شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اجرای طرح ها در محلات هدف در بحث بازآفرینی شهری، جزو برنامه های راه و شهرسازی در کشور است و در استان ها نیز پیگیری می شود و اداره کل راه و شهرسازی استان هم در این خصوص مدیریت لازم را دارد.

شرکت بازآفرینی شهری ایران به عنوان یکی از دستگاه های متولی در تحقق نهضت ملی مسکن، تولید و عرضه واحدهای مسکونی در محدوده ها و محلات هدف بازآفرینی شهری را در دستور کار قرار داده است این اقدام از طریق نوسازی مردمی با اعطای تسهیلات ارزان قیمت ساخت سالانه ۱۵۰ هزار واحد در این مرحله تا سقف ۲۰ هزار واحد و مابقی از محل صندوق نهضت ملی مسکن صورت می گیرد.

نوسازی محله تنها نوسازی مسکن نیست بلکه اقداماتی چون توسعه فضاهای عمومی، احداث مراکز محله و غیره را در بر می گیرد.

تحول در نوسازی محله های هدف بازآفرینی شهری با نوسازی محله صورت می گیرد زمانی که محله ای به تحول مطلوب برسد موجب تشویق محلات همجوار می شود این امر معین سازی است یعنی محلات برخوردار، معین و حامل محلات کم برخوردار شوند.

برای تحقق این موضوع مشارکت و همکاری تمام ارکان بازآفرینی شامل مردم، دولت، شهرداری ها، انبوه سازان، سازندگان، توسعه گران، تسهیل گران و به خصوص گروه های جهادی لازم است.

در خصوص نوسازی و مقاوم سازی محلات هدف هشت محله در زنجان مشخص شده و در خصوص نهادهای ذیربط که در بخش بازآفرینی شهری فعالیت می کنند امید است این همکاری به صورت همراهی تداوم داشته باشد.

گفتنی است روز پنجشنبه مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، در جلسه ستاد بازآفرینی شهری که به ریاست استاندار زنجان در محل استانداری زنجان که با پنج دستور جلسه برگزار شد، گفت: ابلاغ آئین نامه ستاد بازآفرینی پایدار محدوده ها و محله های هدف، برنامه های احیای و نوسازی و بازسازی شهری در سال ۹۴ به تصویب رسید و آبان سال ۹۴ هم به استان زنجان ابلاغ شد.

اصغر اسماعیلی تاکید کرد: اهدافی که ستاد بازآفرینی شهری دنبال می کند در راستای تحقق مفاد سند ملی و نوسازی و توانمند سازی بافت های فرسوده و محله های ناکار آمد شهری، ارتقای حقوق شهروندی ، تحقق کیفیت زندگی، بازیابی هویت شهری، تحقق مدیریت یکپارچه شهری، پیشگیری از بازتولید محلات ناکارآمد شهری و ارتقای ظرفیت نهادی و دانش فنی بخش دولتی و خصوصی و سازمان های مردم نهاد از اهداف این ستاد است.

وی افزود: در خصوص معرفی بازآفرینی شهری، شهر زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار چهار هدف بافت های بازآفرینی هستند.

در شهر زنجان ۸ محله هدف به عنوان سکونتگاه غیر رسمی داریم

وی با بیان اینکه در شهر زنجان هشت محله هدف به عنوان سکونتگاه غیر رسمی داریم، ابراز کرد: مساحت کل شهر در سکونت گاه های غیر رسمی در شهر زنجان ۲۳۷ هکتار، ابهر ۲۱۴ و قیدار ۳.۱ هکتار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: از سال ۹۸ در بخش ستاد بازآفرینی شهری پروژه هایی در سطح استان به خصوص در شهر زنجان با مشارکت دستگاه های مرتبط انجام شده و خوشبختانه ۹۰ درصد این پروژه ها به اتمام رسیده و کتابخانه نجف آباد شهر زنجان امسال به بهره برداری سید و در منطقه اسلام آباد هم کتابخانه ای در دست اجرا است و امیدواریم تا پایان به بهره برداری برسد.

اسماعیلی، به اقدامات و برنامه های بازآفرینی شهری اداره کل در سطح استان اشاره کرد و افزود: انجام مطالعات وضعیت سرانه های خدماتی موجود در سکونت گاه های شهر زنجان به تفکیک کاربری ها، مورد بررسی قرار گرفت و کمبود سرانه کاربری های با انتفاع عمومی در محلات هدف بر پایه سیستم اطلاعاتی جغرافیایی احصا شد و در این خصوص مکاتبات لازم با هر کدام از دستگاه های ذی ربط به منظور تامین حداقل سرانه مورد نیاز اعم از فضای سبز، آموزشی، ورزشی و درمانی در محلات صورت گرفت.

وی افزود: طرح بازآفرینی کوی فلسطین زنجان با دستور رئیس جمهور در سفر به استان زنجان با قید فوریت در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی استان قرار گرفت که بلافاصله نسبت به انتخاب کارگزار اقدام شد و همچنین به منظور پیشبرد طرح، جلسات مستمر به ریاست استاندار در خصوص موضوع تشکیل شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، یاد آورشد: تعریف پروژه محرک توسعه برای کوی وحدت با همکاری شهرداری شهر زنجان در دستور کار اداره کل راه و شهرسازی و ستاد بازآفرینی شهری است و برای اولین بار دفتر تسهیل گری در استان در محل سعدی جنوبی با همکاری اداره کل ایجاد شده است.

ساماندهی طرح کوی فاطمیه در دستور کار است

اسماعیلی با بیان اینکه ساماندهی طرح کوی فاطمیه در دستور اداره کل راه و شهرسازی است، افزود: در این خصوص نسبت به انتخاب مشاور اقدام گردیده که منجر به ارائه گزینه هایی در این خصوص شده و در جلسه ای با معاونت عمرانی نهایی شد.

وی متذکر شد: همچنین طرح توسعه مجموعه اقامتی، خدماتی و گردشگری حاج داداش زنجان با مجری گری بخش خصوصی در دستور کار اجرا قرار گرفته که در مرحله اخذ مجوز کمیسیون ۵ استان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان تعداد واحدهای متقاضی تسهیلات بافت فرسوده معرفی شده به بانک مسکن در استان زنجان را ۴۲۲ مورد اعلام کرد و گفت: در شهر زنجان ۳۳۴ پرونده به بانک معرفی شده و ۲۵۳ مورد از این پرونده ها منجر به عقد قرارداد شده و در مجموع در استان ۲۹۶ پرونده در استان منجر به عقد قرار داد شده است.

نسبت مساحت بافت فرسوده به سطح کل شهر در زنجان ۸.۳ درصد است

اسماعیلی به ارائه قیر رایگان توسط اداره کل راه و شهرسازی در بحث بازآفرینی شهری به شهرداری اشاره کرد و افزود: در سال ۹۷ قیرهای خوبی در اختیار شهرداری های چهار شهر زنجان، ابهر، خرمدره و قیدار قرار گرفت و در سال ۱۴۰۱ نیز ۱۸۲ تن قیر در مرحله کارسازی است و در اختیار شهرداری ها قرار خواهد گرفت.

وی مساحت شهر زنجان را ۶ هزار و ۱۷۰ هکتار اعلام کرد و گفت: مساحت شهر ابهر هزار و ۵۸۱ هکتار، خرمدره هزار و ۲۰۰ هکتار و قیدار هم ۵۹۸ هکتار است و همچنین مساحت بافت فرسوده در شهر زنجان ۵۱۱ هکتار، ابهر ۱۳۵ هکتار، خرمدره ۷۳.۳ هکتار و قیدار ۲۶.۶ هکتار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، گفت: نسبت مساحت بافت فرسوده به سطح کل شهر در زنجان ۸.۳ درصد، ابهر ۸.۵، خرمدره ۶.۱ و قیدار ۴.۴ درصد است.

نگاه مردم به شهرنشینی باید تغییر کند

در ادامه این جلسه، استاندار زنجان با بیان اینکه بازآفرینی شهری تنها به بافت های فرسوده مسکونی اطلاق نشده و بافت های ناکارآمد شهری را هم شامل می شود، ابراز کرد: بافت ناکارآمد گاهی یک ساختمان نیست و می تواند از لحاظ عمرانی و یا اجتماعی مورد توجه باشد.

وی گفت: کار درست سخت است و باید گام های بزرگ تری برداریم تا زنجان جای بهتری برای زندگی کردن باشد.

استاندار زنجان با بیان اینکه نباید مثل گذشته حرکت کنیم و تا زمانی که هستم نمی گذارم این چنین باشد، تاکید کرد: هر متری که به شهر اضافه می شود باید تغییرات مطلوبی را به همراه داشته باشد.

افشارچی با تاکید بر اینکه باید نگاه مردم به شهرنشینی تغییر کند، ابراز داشت: در حوزه شهری هر دستگاهی که ناکارآمدی و نارضایتی برای مردم ایجاد کند قابل گذشت نیست.

وی با اشاره به اینکه پارکینگ محوری در شهر حائز اهمیت است، افزود: فرهنگ پارک کردن در پارکینگ باید تقویت شود تا در مناطق شهری به خصوص در مرکز شهر شاهد مشکلات، تراکم و ترافیک نباشیم.

استاندار زنجان با بیان اینکه تکنولوژی کارها را راحت تر کرده است، افزود: در این زمینه نیز می توان از تکنولوژی بهره گرفت و با نصب سنسورهایی پارک کردن خودرو مردم سریع تر انجام شود.

افشارچی یاد آورشد: باید به مسائل کلان نگاه کنیم و مدت ها است که زنجان را به طور عمودی گسترش می دهیم و توسعه عمودی به جای توسعه افقی اتفاق می افتد.

با تولید شهرک های جدید مرکزیت نیز تغییر پیدا کند

وی با بیان اینکه وقتی شهرک های جدید تولید می شود باید مرکزیت نیز تغییر پیدا کند، گفت: مشکل دیگری که باید به آن توجه شود، تمرکز اقتصاد در مرکز شهر است و متاسفانه تمرکز اقتصاد در مرکز شهر اشتباه است و نباید مردم از شرق و غرب زنجان برای خرید به مرکز شهر مراجعه کنند.

استاندار زنجان با بیان اینکه توزیع اقتصاد شهری باید عادلانه صورت گیرد، افزود: باید در مناطق جدیدی که ساخته می شوند به این مسئله به طور جدی توجه شود و مراکز خرید در آن ها ایجاد شود چرا که ترافیک و استهلاک نیز کاهش پیدا می کند و باید اقتصاد شهری غیرمتمرکز باشد.

افشارچی با بیان اینکه باید حرکت های کلانی انجام بدهیم، ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته زنجان با مسکن های بلندمرتبه احاطه شده و این مسئله چندان کارآمد نیست.

در بازآفرینی شهری باید به مسائل اجتماعی و معیشتی توجه شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار زنجان، با بیان اینکه اگر بخواهیم یک منطقه را توانمند و یا جا به جا کنیم باید به مسائل اجتماعی آن نیز توجه کنیم، افزود: در بازآفرینی شهری، هدف اصلی محلات کم برخوردار و ناکارآمد است.

سید محمد شعاعی تصریح کرد: در این راستا باید به مسائل اجتماعی و معیشتی توجه شود تا کیفیت زندگی بهتر شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان در این جلسه گفت: با توجه به حساسیت بافت های فرسوده، همه توان مان به اصلاح شبکه توزیع آب به هسته مرکزی به خصوص به بافت تاریخی شهر منعکس شده و اصلاح شبکه توزیع آب داخل بازاربه طور کامل اصلاح شده است.

علیرضا جزءقاسمی تاکید کرد: در برخی مناطقی که باید اصلاح و بازسازی صورت بگیرد شرایط کاری دشوار است و هزینه نسبت به دیگر پروژه ها زیاد است.

وی افزود: طی سالجاری بیش از هفت هزار و ۸۰ متر اصلاح شبکه و تعویض انشعابات فرسوده توسط شرکت آب و فاضلاب استان در محلات بافت فرسوده و ناکارآمد انجام گرفته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: یکی از مشکلاتی که در بازآفرینی داریم سامان بخشی به مشاغل شهری نامناسب است.

محمدرضا یافتیان با بیان اینکه به واسطه فعالیت نامناسب برخی واحدها در محلات کم برخوردار که نیازمند بازآفرینی هستند با تولید پسماند شهری مواجه هستیم، افزود: استقرار این واحدها سلامت شهروندان و محیط زیست را به خطر انداخته و باید یک فکر اساسی نسبت به ساماندهی مشاغل و پسماند شود.

در مناطق کم برخوردار امکانات ورزشی نداریم

شهردار زنجان گفت: طرح های مطالعاتی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در راستای بازآفرینی شهری در حال پیگیری برای انجام هستند.

علیرضا فیروز فر با تاکید بر اینکه در مناطق کم برخوردار امکانات ورزشی نداریم، ابراز داشت: مناطق جنوب شهر از کم ترین امکانات ورزشی برخوردار هستند و این مسئله باید مورد توجه قرار گرفته و ارگان های مربوطه وارد کار شوند.

وی گفت: طرح بازآفرینی شهری این مناطق را می تواند از وضعیت فعلی نجات بدهد و باید ساماندهی عمده ای در شهر دهیم.

شهردار زنجان با اشاره به اینکه در حوزه بازآفرینی شهری در مجموع ۱۵۶ میلیارد تومان در شهر زنجان هزینه شده است، افزود: حدود ۲۱ میلیارد تومان آن از محل کمیته دولتی و بودجه بازآفرینی بوده است.

فیروز فر ادامه داد: امسال جلسه بازآفرینی شهری برای شهر زنجان فعال شده و در این جلسه سه منطقه نجف آباد، کوی وحدت و اصغریه مورد بررسی قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه در خصوص منطقه نجف آباد یا بی سیم نیازمند یک حمایت جدی هستیم، افزود: طرح های در نظر گرفته شده برای منطقه نجف آباد تحولات خوبی را به همراه خواهد داشت.

عمده مشکل در کوی وحدت قرارگیری واحدهای مسکونی در حریم راه آهن است

شهردار زنجان، عمده مشکل در کوی وحدت را قرارگیری واحدهای مسکونی در حریم راه آهن اعلام کرد و افزود: حریم راه آهن یک بحث کشوری است و با توجه به مسائل کشوری نتوانستیم راه حل و پاسخی برای این مسئله پیدا کنیم.

وی افزود: بازآفرینی به ویژه در مناطق فرسوده شهری مهم بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اقدامات خوبی انجام گرفته است.

شهردار زنجان گفت: در جنوب زنجان حسینیه اعظم زنجان قرار گرفته و اقدامات خوبی شده و ۸۲ قطعه منزل مسکونی و زمین توسط خود حسینیه اعظم زنجان در این منطقه بدون کمک دولتی و با نذورات مردمی تملک شده است.

فیروز فر بیان داشت: حسینیه اعظم در چهار دهه گذشته تنها یک مسجد ۲۰۰ متری بود و امروز دو هکتار به میزان ۲۰ هزار مترمربع به محدوده حسینیه اعظم اضافه شده است.

توجه به نوسازی محلات بافت فرسوده و ناکارآمد باعث می شود تا در مواقع حوادث جلوی بسیاری زیادی از خسارت های مالی و حانی گرفته شود و به تبع عدالت اجتماعی هم برقرار شود و تمام مردم از تمام امکانات و تسهیلات استفاده کنند.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.