| کد خبر: 224718 |

اتصالات ریلی ایران به کشورهای منطقه؛

◄ ارسال لایحه موافقت‌نامه ارتباط بین‌المللی راه آهن ایران و افغانستان به مجلس

لایحه «موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان درخصوص ارتباط بین‌‌‌المللی راه‌‌آهن» به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

تین نیوز

لایحه «موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری اسلامی افغانستان درخصوص ارتباط بین‌‌‌المللی راه‌‌آهن» که در جلسه ۱۳ فروردین ۱۳۹۹ به تصویب هیئت وزیران رسیده بود برای طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

با توجه به اهمیت بهره‌گیری از خدمات ریلی در مبادله کالا و حمل و نقل مسافر و نظر به آثار مثبت آن در تقویت روابط اقتصادی و سایر همکاری‌ها بین دو کشور ایران و افغانستان و با عنایت به ضرورت تأمین شرایط حقوقی لازم برای توسعه ارتباط بین‌المللی راه آهن در قلمرو دو کشور، این لایحه به تصویب رسید.

به گزارش تین نیوز، هم اکنون خطوط ریلی ایران به کشورهای همسایه متصل است. مسیر ریلی خواف-هرات افتتاح به تازگی اففتتاح شده است تا ترانزیت ریلی به آسیای میانه و اروپا از این طریق تسهیل شود.

اتصال راه آهن ایران به روسیه و کشورهای حوزه سی آی اس بیشتر به منظور توسعه حمل ونقل باری مطرح می شود اما یک خط ریلی هم از شلمچه به بصره در حال احداث است که به لحاظ جابه‌جایی مسافری نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

در حال حاضر راه آهن ایران به کشورهای فوق، به صورت حمل ونقل ترکیبی با غلبه اتصالات جاده ای بر ریلی متصل است اما از حدود دو سال قبل اهتمام جدی تری در راه آهن بوجود آمده تا ادامه اتصالات ریلی به جهت توسعه ترانزیت منطقه ای و بین المللی سرعت گیرند.

یکی از اصلی‌ترین اولویت‌هایی که در طول سال‌های گذشته برای راه آهن ایران تعریف شده اتصال به خطوط ریلی کشورهای همسایه و استفاده حداکثری از این توان برای سفرهای توریستی و قطارهای باری است.

در این مسیر ایران توافق نامه‌هایی را برای اتصال به کشورهایی مانند افغانستان، عراق و آذربایجان به امضا رسانده و تلاش کرده در مرزهای مشترک با ترکمنستان نیز ظرفیت ها را افزایش دهد.

در کنار این خطوط جدید اما یکی از کشورهایی که از سال‌ها پیش به خطوط ریلی ایران متصل بود و حتی برنامه‌های دائمی و منظمی نیز داشت، کشور ترکیه بود و است. اگرچه اعمال تحریم ها و همچنین شیوع کرونا از سرعت ادامه سیر این قطارها کاسته است. اما قطارهای مسافری تهران – استانبول و هم چنین قطارهای باری فعال میان دو کشور باعث شده بودند ایران یکی از اصلی ترین شرکای ریلی خود را غرب کشور پیدا کند.

همچنین رایزنی برای اجرای پروژه بارانداز راه‌آهن آستارا در مسیر کریدور ریلی شمال - جنوب و در همسایگی جمهوری‌آذربایجان در روزهای گذشته در روزهای گذشته مطرح شده است تا خطوط ریلی ایران تا آینده ای نه چندان دور به چهارراه ترانزیت ریلی منطقه و جهان تبدیل شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.