| کد خبر: 203759 |

◄ وابستگی احداث و توسعه خط ریلی اصفهان- اهواز به شرکت‌های فولادی

یک کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی معتقد است که خط ریلی اصفهان-اهواز می تواند در حمل بار نقش اساسی داشته باشد و به نظر می رسد که هدف اصلی این طرح حمل بار است و یک خط ریلی باری است و نقش کمتری در حمل مسافر دارد.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه حمل و نقل ریلی معتقد است که خط ریلی اصفهان-اهواز می تواند در حمل بار نقش اساسی داشته باشد و به نظر می رسد که هدف اصلی این طرح حمل بار است و یک خط ریلی باری است و نقش کمتری در حمل مسافر دارد.

به گزارش تین نیوز، خط ریلی اصفهان-اهواز قرار است به زودی در دست احداث قرار گیرد. بنابرگفته پیمانکار مربوطه قرار است این پروژه به صورت دوخطه و  برقی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. 

یک کارشناس حمل و نقل ریلی که نخواست نامش ذکر شود در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در این باره گفت: به نظر می‌رسد این خط باری است و قابلیت حمل بار زیادی را دارد و درآمد اصلی این خط از حمل بار است نه مسافر. 

وی با بیان اینکه هزینه احداث این خط بسیار بالا است گفت: این پروژه علاوه بر مسافت 509 کیلومتری، موانع طبیعی زیادی نیز دارد. 

این کارشناس گفت: قرار است این پروژه هم دوخطه باشد و هم برقی که این شرایط، هم باعث افزایش هزینه این پروژه و هم منجر به طولانی شدن پروژه می شود.

وی افزود: بهتر است که این پروژه طی سه فاز انجام شود. یعنی در ابتدا به صورت یک خطه بودن بهره برداری شود، سپس دو خطه شود و در انتها برقی شدن را اغاز کند. این سیاست، موجب می‌شود که فشار زیادی به منابع مالی محدودی که هم‌اکنون وجود دارد؛ نیاید.  

وی با بیان اینکه این خط، خطی باری است گفت: درآمد اصلی این خط از حمل بار است. مهم ترین توجیه اقتصادی این طرح، حمل فولاد و کالاهای مربوط به فولاد در این مسیر است. زیرا این دو استان، نقش زیادی در تولید فولاد و کالاهای فولادی دارند. 

وی افزود: برای شرکت‌های فولادی، این پروژه سود بالایی دارد و توصیه می‌شود که  در این خط سرمایه گذاری کنند. این موجب می شود که هم تامین مالی برای این پروژه شکل گیرد و هم خود شرکت ها سود مناسبی داشته باشند. اما اگر این خط آهن مورد استفاده شرکت های فولادی قرار نگیرد؛ بهتر است که افتتاح نشود.

وی افزود: بهتر است در پروژه‌های همچون خواف-هرات، شلمچه-بصره، و رشت آستارا سرمایه‌گذاری شود تا این پروژه‌ها زودتر به بهره‌برداری برسند و از درآمد آن در احداث پروژه هایی همچون اهواز اصفهان سرمایه گذاری شود. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 1 0

    با تاييد نظرات اين كارشناس محترم ريلي
    جاي تعجب است كه چرا ايشان خواسته نامش پنهان باشد در حاليكه در مطالب وي اصلا مخاطبي كه از اين بحث ناراحت شود وجود ندارد
    بهرحال گمان مي كنم فضاي دستگاه هاي دولتي تا حدودي بسته است و افراد به راحتي نمي توانند نظراتشان را بگويند و ارتباط با رسانه ها بجاي آنكه افتخار براي كارشناسان باشد باعث ترديد به آنها مي گردد.

    • محسن 0 0

      درست میفرمایید. در برخی از سازمانهای دولتی/ شبه دولتی ، از اینکه کارشناسان فکر کنند و ایده های مستقلی داشته باشند نه تنها استقبال نمیشود بلکه دنبال سرکوب آن هستند. به کارشناس اتهام میزنند که بجای انجام وظائف سازمانی ، وقت خود را به نظریه پردازی و ارتباط با رسانه ها میگذرانند.

  • مهرداد فرشیدی 1 0

    باید در نظر گرفت که خط ریلی فوق کوتاه ترین مسیر ریلی از بنادر خلیج فارس به مرکز کشور است و ارتباط دهنده دو قطب بزرگ صنعتی در ایران ، یعنی اصفهان و خوزستان به یکدیگر و هر دو مرکز به تهران است و همچنین اصفهان را به یک بندر خشک و هاب ریلی به ویژه در جذب و انتقال بارهای ترانزیتی و بارهای وارداتی تبدیل می کند. از طرفی بارهای ترانزیت و وارداتی را به صورت منظم میان بنادر ایران تقسیم و رونق دوباره بنادر استان خوزستان را باعث می شود. بنابر این بهتر است برای صزفه جویی در هزینه ساخت، زیر سازی و ابنیه مسیر به صورت دوخطه احداث و روسازی یا همان ریل گذاری در فاز نخست یک خطه احداث گردد و سپس از محل درآمد خود مسیر، فازهای بعدی اخداث گردد. ویژگی احرای طرح در آن است که اگر زیر سازی و ابنیه مسیر به صورت دو خطه اخداث گردد، هزینه ها به نسبت یک خطه تنها سی درصد افزایش می یابد ولی با افزایش شتاب آلود هزیته ها در ایران، برای احئاث زیرسازی و ابنیه خط دوم در فازهای بعدی، باید چند برابر خط اول هزینه کرد ضمن آنکه هزینه برقی کردن خط فوق مختص به خود طرح نخواهد بود بلکه به دلیل مشکلات و ظرفیت محدود شبکه های تولید و توزیع برق در کشور یاید در زیر ساخت های شبکه برق کشور هم اقدامات اساسی و صد البته پر هزینه هم انجام شود که باز بر هزینه احداث خط ریلی فوق می افزاید. در مجموع باید یادآور شوم که هزینه احداث خط ریلی اصفهان به اهواز از مسیر صعب العبور زاگرس اگر چه در وهله نخست به نظر زیاد می آید ولی بازگشت سرمایه در این مسیر سریعتر از دیگر خطوط در دست احداث یا تازه تاسیس شده است و بی دلیل نبود که رئیس جمهور سابق کره جنوبی در سفر به ایران، آمادگی کشورش برای سرمایه گذاری و فاینانس این طرح را اعلام کرده بود.

    • سيدمرتضي ناصريان 0 0

      بله . در مطالعات و برنامه ريزي طرح هم همين مدنظر است كه يك بسته كاري شامل زيرسازي دو خطه و روسازي يك خطه تعريف مي شود و بسته كاري مجزا براي خط دوم همراه با علايم و برقي كردن تعريف شود.

  • سعید قصابیان 0 0

    همانطور که دوستان اشاره کرده اند برگشت سرمایه این پروژه سریع است. بدین علت که دو قطب فولاد کشور به هم متصل میشوند و از طریق بنادر خوزستان به دریای آزار دسترسی داریم.اما چیزی که فقدان آن حس میشود یک مدل مالی شسته و رفته است که تکلیف سرمایه گذاری و زمان بندی و تکلیف در آمد های پروژه و نهایتا زمان بندی برگشت سرمایه را مشخص کند.از آن مهمتر تضمین کافی برای سرمایه گذار است که وسط پروژه کسی زیر آن نمیزند.یکی از دلائلی که مشتاقان برای سرمایه گذاری ( اعم از داخلی و خارجی ) در این پروژه را فراری میدهد فقدان این مدل مالی و تضمین آن است.
    منظورم از تضمین ، تضمین سود نیست چرا که ریسک در ذات هر سرمایه گذاری ست .منظورم از تضمین ، تضمین تعهداتی ست که دولت طی قرار داد به سرمایه گذار میدهد.